Ni una pedra
simètrica. Ni una posta igual que una altra. Cap gra de sorra
repetit. La imatge de la la Terra i de l’univers és atzarosa i
lliure, no subjecta a cap estil, salvatge en el sentit més literal
de la paraula, i infinitament bella.
Els humans tenim la
tendència a la uniformització. Uniforme, que ve de “Una Forma”.
Però a la natura no hi ha una sola forma, perquè no és
reduccionista ni té traces d’autisme com la nostra ment humana.
Diuen que hi va
haver una època, fa desenes de milers d’anys, en què els humans,
com a espècie, teníem, tots, traces d’esquizofrènia. Quan passava
això, l’esquizofrènia no era considerada una malaltia, sinó una
manera de ser, un do; significava la capacitat de parlar amb déus i
d’escoltar oracles.
Diuen també que la humanitat amb els milennis va canviar, i que les traces d’esquizofrènia es van fer residuals dins la població; i que les traces que la població va experimentar a continuació, i que encara experimenta, són de quelcom similar a l'autisme; l’obsessiva necessitat d’assolir una única forma, estil, línia, harmonia… en els objectes elaborats: els camals dels pantalons iguals, una cama de l’altra; els mitjons iguals, un peu de l’altre; el cabell, pentinat; l’estil, el majoritari. La decoració, el disseny, les formes del dia a dia… totes elles dins la línia majoritària de l’època i del lloc.
Diuen també que la humanitat amb els milennis va canviar, i que les traces d’esquizofrènia es van fer residuals dins la població; i que les traces que la població va experimentar a continuació, i que encara experimenta, són de quelcom similar a l'autisme; l’obsessiva necessitat d’assolir una única forma, estil, línia, harmonia… en els objectes elaborats: els camals dels pantalons iguals, una cama de l’altra; els mitjons iguals, un peu de l’altre; el cabell, pentinat; l’estil, el majoritari. La decoració, el disseny, les formes del dia a dia… totes elles dins la línia majoritària de l’època i del lloc.
Però el cert és
que la natura sempre va per damunt de la reducció humana, i és
diversa, sovint imprevisible, caòtica en les formes. Des de
Schrödinger i Planck, també és indeterminada… i sobretot,
sobretot… immensament bella. Tambés és antropocèntricament
parlant, imperfecte… en el sentit que genera individus diversos,
amb mutacions i variabilitats que provoquen una selecció genètica cruel, però real. La realitat és diversa, i conté en ella mateixa una bellesa difícil, però enorme.
D'altra banda, el perfeccionisme és la mort de la creativitat. Exigiu-li a algú la perfecció abans de poder dedicar-se a alguna activitat, i aconseguireu que mai no progressi i que l'acabi abandonant. Qui de nosaltres parlaria si de nadons ens haguessin fet callar perquè no parlàvem prou bé?
D'altra banda, el perfeccionisme és la mort de la creativitat. Exigiu-li a algú la perfecció abans de poder dedicar-se a alguna activitat, i aconseguireu que mai no progressi i que l'acabi abandonant. Qui de nosaltres parlaria si de nadons ens haguessin fet callar perquè no parlàvem prou bé?
La meva imatge és
la terra i la pedra mòlta; l’onada i la nuesa; la satisfacció de
no amagar-me com a principi identitari; el viure sense por; el goig
d’expressar el que penso i el que estimo i no ocultar-ho; el gust
de caminar satisfet del que he après, del que he sentit, del que he
viscut, i no dissimular-ho. La meva imatge és una cançó d’esplai,
l’olor de suarda després d’una excursió al Collsacabra, una
cabana feta amb palmes en una platja deserta de Tarifa, arrossegar-me
pel fang i rentar-me amb la mar, la llibertat de parlar (com diuen
els americans) "freedom of speech", el dret a ser diferent o igual pel
fet de ser jo, la convicció que els diners i el preu de les coses no
les dignifiquen, el plaer i l’honor de fer el que faig perquè
m’agrada fer-ho, i fer-ho bé, i no per cobrar. Aquesta és la
imatge tal com jo l’entenc; una conseqüència d’una manera de
fer les coses, no pas una línia uniforme, ni una marca comercial, ni
una aparença. Quan la imatge és aparença, llavors és una
disfressa, i una mentida. La imatge ha de ser el besllum d’una
realitat que brolla de l’interior i que és tan lliure que fins
permet l’anarquia. I que és tan lliure, que no s’amaga, que no té por, que no se sotmet.
.
.
.
.
.
.