Em fa por la bèstia humana, racional i intel·ligent; em fa por. És un problema meu, ho sé. Però em fa por. Quan es mor una persona, es mor una persona; algú que un dia va ser una filla estimada amb bogeria; algú que en algun moment, potser, va ser una mare, una germana, una amiga, una dona. Em fan potser més por els ollals, les rialles de hiena, el judici per inèrcia, perquè sí, perquè està tot clar... que els robatoris i l'horror de la corrupció. No em serveix de consol pensar que qui es mor m'hauria matat si per diners fos; si això fos cert, que no ho sé, encara més pena sentiria, i encara més por tinc d'aquesta bèstia que sent que ho sap tot de tothom, i que es veu en cor d'esclafar fins els morts.
Si hi hagués una illa deserta per començar de nou, potser me n'hi aniria. L'avidesa de diners abassega qui els té i a qui no els té, i odia qui els té, i qui els roba, i qui no els roba perquè no pot... I d'aquests n'hi ha molts. Els corruptes són la conseqüència del vot de tots els corruptes que no ho poden ser perquè no en tenen ocasió, però sí que tenen ocasió d'escopir una persona morta. La vida és un buf i n'hi ha que han escollit ser jutges i botxins, que valents! Jo sento dolor per la mort de tothom, fins per aquells que pensen tan diferent a mi que caic d'esquena, i fins per aquells que al meu parer ho han fet tan malament que no tinc altre remei que ofegar les flames de l'odi que em surt amb un bri d'antropologia objectiva i d'independència moral. El mal dels altres no em mourà a jutjar ni a sentenciar ni a alegrar-me de la mort de ningú, ni a enriure-me'n de cap persona, ni de la seva fi, ni de la seva maldat, ni de les seves misèries... al contrari, em mourà més a la compassió.
Contempleu la por de fit a fit, i trieu si us hi abraceu o si l'engegueu; en català, engegar pot voler dir enviar a fer punyetes, expulsar... Sé que costa esvair la por quan mirem al nostre voltant i descobrim bèsties. Fa respecte, fins i tot, escriure això últim que he escrit; l'última vegada, sols per expressar que sovint veig monos, un dels monos em va menysprear; sol passar, no passa res; la llibertat d'expressió té un preu, però val la pena. No hi ha cap preu massa alt si el que comprem és la llibertat d'opinar. I jo no puc evitar témer els instints d'espècie d'aquesta mena de mico a on m'he descobert viu. Un dia, de nen, em vaig adonar que m'havia tocat existir essent un individu de l'espècie dels micos sense pèl que no saben que són micos, que es pensen que són el centre de l'univers i la raó per la qual tot existeix. Què he fet jo per a ser un simi d'aquests? Crec que res. Tampoc no ha fet res el peix que dóna voltes dins d'una peixera petita, que menja cada dia una fulla d'insectes i algues assecades, i que un dia es mor i apareix flotant dins la mateixa peixera a on ha passat la vida sencera. Què ha fet la vaca per a ser vaca? El cas és que em miro els dits de les mans, els pèls de la part superior dels dits, les ungles, i tot plegat em confirma que pertanyo a una espècie de simis; així, de cop, me n'adono, i em meravello de ser; però, alhora, em sé finit, ignorant, i ple de pulsions que em menen a seguir les línies de l'espècie que s'organitza en societats; aquí és on he aconseguit en bona part alliberar-me. Dic en bona part, perquè del tot és impossible, almenys per a mi. Em fan molta ràbia alguns aspectes de la manera de ser d'aquest simi; els entenc profundament analitzant-me a mi mateix. Dins meu tinc gairebé tota la riquesa genètica i instintiva de la resta d'individus; observant-me com si estigués fora de mi mateix ho aprenc gairebé tot. I aprenent-ho gairebé tot de les pulsions, dels instints, de la influència de la serotonina, de la dopamina, de la norepinefrina, de l'adrenalina, de l'oxitocina... aconsegueixo de vegades no seguir la força de la selecció natural i convertir-me en un individu independent a la marxa de l'espècie; només molt de tant en tant, per a vèncer la por, per a gaudir de la bellesa, per a treballar per un futur objectivament millor per a tots, lliure de les falses creences, que no són altra cosa que la conseqüència cultural de l'actuació d'un feix de pulsions i d'un grapat de químiques. Aquest cos de mico a on m'he trobat em fa molta ràbia moltes vegades. També és veritat que sovint et trobes individus plens d'una bondat natural que m'omple d'esperança. Sé que molts monos, fins i tot monos que escriuen llibres d'autoajuda, monos amb títols, monos plens d'un ego guanyat amb el propi esforç... neguen la bondat natural amb la qual arribem i que Rosseau va saber descobrir. L'ego té això: fa assumir les asseveracions en funció de l'esforç aplicat, en comptes de la seva harmonia amb la realitat. L'ego té això, es rebolca en la mitomania d'autors "micos" sobrevalorats, de cognoms sonors, que el que sí que tenien és molta intel·ligència i imaginació; però la realitat es mostra a qui vol més que a qui pot. He vist centenars d'infants arribar a l'univers no sé d'on, i a tots els he vist plens de bondat; una bondat que massa vegades es va apagant, o amagant, o espantant... tant aviat com la fúria dels instints engega tota la seva artilleria per a poder competir dins la societat dels monos, per a no morir. I per a no morir, es mata; i per a no morir, es realitzen totes les bestieses pròpies de les bèsties que no saben que ho són. Ai! Si morir no ens fes por! I si el que ens fes por fos seguir l'instint d'espècie i renunciar a ser nosaltres! "Ets una cèl·lula cancerígena que actua sense obeir els codis socials i que per tant actua contra el tot que és l'espècie" em diuen! L'individu, cadascun, és una finalitat per l'individu; i no la societat o l'espècie, que no somnien, ni estimen, ni senten, com no senten els eixams d'abelles, com no senten els formiguers com un tot. Crec en el cor de les formigues més que en la mecànica bestial del formiguer. Crec en l'amor de cada abella, més que en l'honor i les lleis de l'eixam adorador d'una reina que no sap ni caminar. I si l'eixam ha de morir perquè visqui l'amor de cada abella, que mori l'eixam, i que esdevingui l'instant d'amor, que ni que es mori, haurà viscut de debò. La vida és un instant en el temps de l'univers. Em fa por l'eixam que amb la seva fúria vota aquell qui deportarà tres milions de persones perquè no han nascut al país. Em fa por el formiguer que només tem l'horror que afecta al propi formiguer. Però aquesta por l'esvaeixo, l'engego a dida; la por al meu propi formiguer, insensible, absurd en les seves lleis i els seus càstigs, mediocre en la seva educació fonamentada en la por al càstig i a les males qualificacions. Adorem l'avaluació com si fos el tot, i menystenim l'aprenentatge de cada hora, de cada dia; el constructivisme i la significació creativa d'allò que podem ensenyar a estimar, la passió per crear i per viure eternament ni que sigui només dins del breu interval d'un instant. Em fa por el meu formiguer, i m'allunyo de les seves directrius; me'l miro des de fora, bo i treballar-hi amb tota la passió des de dins. I haig de mirar una vegada i una altra a cada formiga, a cada abella; perquè cada abella em reconcilia amb la raó de ser, encara que el formiguer, com un tot, intenti fer-me enrere. La finalitat de la vida no és l'eixam, ni que la vida ho digui; no és el formiguer, ni que l'univers ho exigeixi. La finalitat de tot és cada abella, que arriba bé i s'espatlla; és cada formiga, que arriba bé i s'espatlla. I a dins de cada mono, que sóc, que som, hi ha un tresor i una força més gran i més important que la resta de l'univers i les seves forces. Les normes, les lleis, la força, la violència, legal o no, no són més que la demostració que som bèsties, i mentre siguin necessàries l'ésser humà viurà empresonat.
Mentre
continuem veient culpables en comptes de persones amb dificultats, no
farem res, ni arribarem enlloc, ni actuarem amb justícia, ni ajudarem ningú a superar cap dificultat.
Mentre
siguem jutges, no serem professors.
Mentre
continuem enfadant-nos de debò, persistirem en la malaptesa de no
aconseguir res; ni petit ni gran.
Mentre
ens empassem com bens la gran ficció del lliure albir absolut de
tothom i en tot moment, continuarem sent intolerants i tirans.
Mentre
ens entestem a ser durs i inflexibles per tal de preparar els alumnes
per a una societat dura i inflexible, els estarem ensenyant a ser
durs i inflexibles, i estarem contribuint per tant a construir una
societat més dura inflexible.
Mentre
no entenguem que amb gests de comprensió i d'humanitat estem
ensenyant comprensió i humanitat, continuarem essent inhumans i
tancats.
Mentre
no acceptem que és tan important ajudar algú a no dependre de
ningú, com ajudar algú a saber confiar en les persones, no estarem
preparant bé els nostres alumnes.
Mentre
tinguem por de mostrar-nos humans, continuarem ensenyant que cal tenir
por de mostrar-se humà.
Mentre
visquem obsessionats, defensant el nostre petit regne de la plaça
guanyada, o de les hores assignades, en comptes de prioritzar les
necessitats educatives dels infants, continuarem amb la hipocresia
d’anomenar-nos educadors quan en realitat som oportunistes.
Mentre
visquem oblidant-nos que ens estem morint, i que el temps és massa
breu com per a especular, continuarem sense convertir cada dia en un
tresor, cada hora de classe en un privilegi, cada alenada en un
gaudi.
Mentre
competim en comptes de col·laborar, continuarem construint una
societat d’insectes competidors en comptes d’humans solidaris.
Mentre
continuem condemnant l’adolescència com si fos un vici o una
maledicció, en comptes d’aprofitar el poder de la seva energia, no
aconseguirem connectar amb els nostres alumnes ni el clima
de diàleg i confiança que cal perquè el procés educatiu tingui
èxit.
Mentre
continuem transmetent el verí dels tabús amb la doctrina del
tradicionalment correcte, continuarem contribuint a perpetuar la
societat dels tabús i dels prejudicis heretats de la ignorància
medieval.
Mentre
continuem separant obsessivament les assignatures com si els
projectes de la vida no agombolessin en una sola realitat les
matèries que nosaltres separem a l’aula, l’aprenentatge patirà
una disminució dramàtica i els diferents departaments en comptes de
sumar, restarem.
Mentre
treballem convençuts que ja hem arribat a algun lloc, en comptes de
fer-nos conscients que el nostre camí d’aprenentatge continua, no
podrem fer bé la nostra feina.
Mentre
no siguem capaços de comprendre l’angoixa dels pares i mares que viuen
encadenats a una feina precària, amb caps que sovint no respecten el
dret dels progenitors a demanar permisos per a les entrevistes amb els
tutors, i amb l’horror d’unes hipoteques abusives... no serem
capaços d’atendre els seus fills amb la delicadesa i el sentit de
justícia que qualsevol persona humana mereix només pel fet
d’existir; i no serem capaços de comprendre les dificultats dels
pares a l’hora de fer de pares.
Manifesto amb antelació i de manera notòria que sé a on les meves cendres s'escamparan; conec el lloc a on un petit bri de mi, mineral, inofensiu i net, es deixarà endur pel vent i es fondrà amb les arrels dels pins i amb l'aigua de la pluja. I això serà sense ànim d'anar contra cap fe; perquè els sentiments profunds del moment de l'adéu són prou greus com per a ser sincers i com per a buscar la pau i la reconciliació amb tothom. No vull cap funeral, ni referències a judicis i tortures per a redimir res, ni deformacions de déu, ni referències a mites sovint alçats per a justificar imposicions i persecucions. Sé a on vull i a on he demanat que un símbol de mi es converteixi en muntanya i en fang i en vida. Un símbol de mi, només, perquè jo seré sempre al costat dels que estimo profundament, i el meu jo continuarà sent d'una manera que no goso descriure perquè desconec, i no és honest afirmar allò que no se sap. La profunda ignorància de tant ens ha de moure a ser tolerants, i la pròpia petitesa ens ha d'empènyer a ser compassius. Els qui de debò m'importen saben a on les meves cendres s'escamparan.
Els dits pertanyen a les forces invisibles que ens imanten. Vivim enmig d'un gran teatre il·luminat per les muses; tenen cura de nosaltres, com si fóssim nadons, i amb les seves llums i el seu amor, desapareixen quan toca, i tornen quan cal.
La vida és plena de guerres, sovint invisibles; i cal guanyar-les totes. I a totes les guerres hi ha De Gaulles i Churchills. I sovint, quan les guerres són nostres, ens cal convertir-nos en De Gaulles i en Churchills, i arribar a comprendre que la vida ens ha estat preparant sense que ho sabéssim per a lluitar i guanyar a totes les nostres guerres.
*
La tardor és un part.
*
Necessito França
*
Plou. I cauran les fulles vermelles a la vorera. El cel, tot el dia, és gris. El fum fa olor de castanyes. Tinc ganes de plorar, però estic en pau. La Terra asseca els fruits i abaixa les persianes. Obro la finestra un xic i entra l'aire del carrer. El matalàs flonjo de les fulles és la joguina d'un infant, i els colors s'agermanen amb el fang. Catifa de llàgrimes de foc als contraforts del Matagalls. Un llac gris a Santa Fe. La plata del Sol a l'aigua quan aquest Sol no es deixa veure. Groc, saur, ataronjat, xocolata i nabiu... La mort reivindica la vida. La llavor s'enterra, o és colgada per algú que no sabia que era llavor. La Terra gira i gemega; es fa bella perquè arriba la fi, que és el nou principi.
Plou, i a dins de l'instant hi trobo prou bellesa per a ser feliç.
Haver d’escriure per diners és fotut. Pensar que allò que surt de
tu, surt de tu perquè necessites que t’ho paguin és al meu parer
molt cruel. Em fa l’efecte que no em sortiria res si hagués de
viure d’allò que escric; fins i tot, cas que tingués la vida
solucionada, si el que busqués fos enriquir-me o augmentar el meu
patrimoni amb allò que redacto, fos ficció o assaig, no seria capaç
de traçar ni un mot, i em faria por molestar, ofendre, empipar els
qui paguen, o els qui paguen els qui em paguen, o els amics dels qui
em paguen. Admiro els professionals de l’escriptura; viuen dins
d’un món difícil, com de fet són tots els mons. Perquè algú,
mirant el meu món; el món on visc i on em guanyo la vida, podria
dir el mateix que jo, referint-se a la meva feina, i tindria dret a
fer-ho. Però suposo que tots hem trobat el nostre lloc. I els que
hem tingut sort, siguem escriptors o mestres, si hem tingut sort de
debò, el que hem aconseguit és trobar una ocupació que afrontem no
pas per diners, ni tan sols pel sou, sinó per allò que fem. Ens
alimenta allò que fem. Ens mou, només, allò que fem, i no pas el
sou que ens paguen. Podríem dir que el sou que ens paguen ens el
paguen per tal que puguem continuar fent allò que fem sense haver de
preocupar-nos del sou.
Per això, tornant a l’escriptura, té tanta importància, per a
mi, el concepte d’amateur. Sovint el mot amateur ve associat a les
activitats poc professionals, mediocres, d’estar per casa; però
quan això passa s’oblida que els grans filòsofs eren amateurs,
que molts dels grans somnis no han estat pagats ni han nascut a força
de sous o salaris. Amateur vol dir que allò que fem ho fem perquè
ho estimem, i que el nostre sou, i que la nostra supervivència, no
depèn de com serà allò que fem. Potser a alguns aquesta manca de
pressió els ensopeix o els desmotiva, d’altres però necessitem
l’absència de la pressió per sobreviure per a poder tirar
endavant una passió. Alguns estimem ser amateurs de l’escriptura,
i no fórem bons si esdevingués la nostra professió; i això no és
ni un defecte ni una virtut, sinó una manera de ser.
Ser amateur permet parar i engegar quan ens plagui. Descansar uns
anys, i tornar-hi amb empenta quan ho decidim. Ser amateurs ens
permet defugir les promocions, el màrqueting, el joc de la
pseudofama, les temptacions de l’ego que, almenys a mi, em fan
perdre inspiració. Ser amateurs ens permet cremar, si ho volem,
poesies que ens fan fimbrar el cor, pel fet de publicar-les
immediatament a la xarxa, perdent tota possibilitat de presentar-les
com a inèdites a qualsevol premi, només perquè ens morim de ganes
de veure-les penjades ja, de compartir-les ja, de regalar-les ja,
d’escampar-les pel món, ja. Ho podem fer perquè no vivim d’allò
que escrivim i perquè la nostra il·lusió no s’alimenta de l’èxit
relatiu dels premis, que d’altra banda, si ens abelleix, sempre
tenim allà, esperant-nos per quan no sapiguem fer res millor. Ser
amateur permet escriure allò que l’esperit de Hemingway ens
xiuxiuegi al cor i al cap encara que per a qualsevol altra persona
sigui infumable, avorrit, pesat o sense sentit. Ser amateurs ens
permet atendre només aquells impulsos que la realitat misteriosa que
ens empeny a crear ens diu que hem d’atendre, encara que aquests
impulsos, estils, línies argumentals, ambients, significats...
siguin proscrits pels entesos que atorguen honors i visats
intel·lectuals. Ser amateurs ens permetrà crear amb la convicció
que serem oblidats, i que allò que haurem creat haurà brillat amb
força al nostre cor, i al de tres o quatre més, quan haurà
brillat, i només per un instant; i que en el moment en què haurà
estat, haurà estat real, i bell, i viu, i sadollant del tot. Ser
amateur ens permetrà el joc de desaparèixer, de tornar a començar,
de gaudir dels seguidors que minven, i de somniar en un nou principi,
recuperant, potser, la il·lusió dels primers dies, sentint-nos nous
i ingenus pel fet de tornar a començar. Ser amateur, a mi, em permet
valorar una nit d’hivern als afores de la Masia de Can Bastons,
llegint, enmig de la penombra «Vol de nit» de Saint Exupery, i
sentint, a la pell i a les entranyes, una realitat que no puc
convertir en mots, però que s’assembla molt a la vida en estat
pur, en carn viva... i adonar-me que aquesta nit solitària, o
aparentment solitària, és més valuosa que qualsevol acte de
promoció, d’estratègia editorial o comercial. Ser amateur em
proporciona una sensació absoluta de llibertat, falsa o real, però
autèntica quant a sensació; i tot això no ho canvio per cap altra
estatus del món de la creació.
Estic molt content, però no puc evitar, potser maquiavèl·licament, de pensar en algú que se sentirà malament pel Premi Nobel a en Dylan. De fet, el malestar esdevindrà a causa del triomf de la simplicitat; la simplicitat està mal vista, sobretot pels classistes. I la mateixa persona que s'escandalitzarà pel triomf d'un "pengim penjam", s'ha escandalitzat en altres ocasions quan ha evidenciat el triomf espectacular dins del món de la indústria del llibre d'una escriptora guapa i jove, perquè, segons aquesta persona, els o les escriptores que triomfen han de ser velles, tenir cara de mal de ventre, ser avorrides, "seriotes" i no semblar desitjables des del punt de vista natural del sexe i la reproducció. I no obstant els prejudicis i els dogmes previs d'aquesta persona escandalitzada, l'expressió magistral de la simplicitat, en un grau d'abstracció sovint elevat, i amb la profunditat d'un iceberg, i amb l'esperit poètic del poble... no és precisament banal. Podríem dir que acostuma a ser fàcil o impossible. Neix d'una actitud.
La força misteriosa de la creació literària bufa on vol, i de vegades beneeix els sorruts, els antipàtics, els timbres grisos, els caràcters anàrquics, els esperits frívols, els qui s'alimenten de la inspiració d'un instant.
El treball dur és lloable i sovint necessari, però el gènere literari té amants clandestins a banda d'esposes i marits fidels; beneeix el caos si li plau, i nega els seus dons als ratolins de biblioteca si li resulten avorrits o pedants.
Per això estic tan content que Bob Dylan s'hagi endut el Nobel. I és cert que un premi no vol dir res. El premiat seria el mateix i hauria fet el mateix sense el Nobel. Milions de Nobels mai no recolliran el guardó. Però ni que hagi estat per una vegada, la poètica que brolla del carrer i de l'espontaneïtat ha superat l'ortodòxia dogmàtica dels qui viuen convençuts que només hi ha un estil, un camí, i un mèrit. Ha guanyat, ni que hagi estat una excepció, la poesia del vent, de la solitud gèlida dels caràcters incompresos, la ingenuïtat sublim de les petites veritats essencials que tothom sent, però que costen tant d'expressar i de fer sentir.
L'enrabiada dels pedants, que pretenen tancar la llavor i l'explosió de la creativitat a l'armari rònec de l'esforç voluntarista i de la racionalitat cartesiana, representa la resistència del immobilisme a obrir la cultura a noves i insospitades expressions.
Les gotes de pluja que percuden contra el sostre del cotxe dins del qual escric estan contentes; la seva poesia és reconeguda; i el vent, i els camins, i la pau, i les carreteres perdudes de l'Amèrica profunda, els camps de blat de moro, els rius, els boscos, els bassals, els rodamóns... La poesia vola enllà de les tapes encartonades dels llibres vells; esdevé veu i so i harmonia i ritme i nervi. La poesia s'allibera del paper i del grafisme, i amb els sons de la natura, reivindica que està viva i que brolla de la carn i del cor.
Llàstima i ràbia. Ulls grans i mirada noble. Una
etiqueta enganxada al nom i a la imatge per situacions no buscades ni
merescudes.
Caminar de deessa humil al costat d’algú ferit i vençut;
potser per les seves pròpies foscors; no pas per les teves. Immens amor per aquest ésser amorós que no ho sap fer millor, que té
por, que menteix i que juga brut per tu, com fa gairebé tothom per la
supervivència dels seus.
I tu no tens por.
Ves amb compte, t'he dit. Als vigilants del sistema no ens agraden
els massa valents. Però això no ho direm mai. No queda bé, perquè no és correcte; i ho
sabem. Sentim devoció pels petits que acoten el cap i que
dubten. Després, segurament, els retraurem que acoten el cap i que
dubten; però això és el que en secret alguna part del nostre pobre
cap erradament vol: poder retreure alguna feblesa per a sentir-nos
segurs i poder fer bé la feina. Els espavilats ens intimiden. Passem
el dia exigint-vos que feu el favor d’espavilar, i quan ens
topem amb un espavilat de debò, ens esparverem. «Ui! Compte amb
aquest, que és molt espavilat!» «Que et parla com si tinguessis la
seva edat!» «Que et demana, amb tot el «desparpajo», el que no té
i el que creu que li han de donar!» «Compte amb aquest, que és un
milhomes!» El problema, en el fons, és que no acota el cap; i
l’inconscient dels vigilants té por dels petits que no acoten el
cap.
No vull ser així, amb tu; amb mi no acotis el cap, si us plau.
Parla clar i fort. Digues que creus que no tinc raó quan ho creguis.
Exclama’t. Fes-ho amb el mateix respecte amb què et parlaré jo, i anirem bé. No acotis mai el cap, que ja hi ha massa gent amb el cap
cot, i massa vigilants, i massa por.
Sense conèixer-te, et sento admirable. La vida ofereix tortuosos
camins de creixement a diamants crescuts a llocs mísers. Diamants
ignots. Diamants vius amb un cor que batega i que sent. Invisibles
diamants sota un cos cada vegada més visible, que els pallussos
confonen amb el tot. El cos t’amaga, i, a ulls de molts, et
desfigura. El mateix cos que a d’altres els serveix per
saber que tu hi vius a dins, i que la bellesa esclatant del cos que creix
és només una icona que assenyala la bellesa infinitament superior
que té la teva ment sovint ignorada.
Ets el mot «Shenandoah» que aquests últims tres dies m’ha
perseguit, Potser
per anunciar que arribaries tu; Shenandoah, la filla de les estrelles, o
el riu que corre pels turons elevats, o el cervató del bosc que
ningú no pot impedir que sigui lliure. Tinc una mica de por per
demà; Shenandoah sap per què. Passi el
que passi, continuarà existint Shenandoah, i aquests tres dies, i
això que sé i que sento malgrat la meva immensa petitesa.
Els teus actes, potser, impediran que siguis vista, però et
continuaré veient enllà dels fets, i recordaré la mà amb que
ajudaves l’àvia a creuar el carrer, la cura amb què li vigilaves
les passes, o la humitat als teus ulls quan algú et va dir que les
persones amb la teva determinació eren admirables. A mi, i a molts,
ens faran dubtar els teus fets, però et continuaré descobrint
darrere la incoherència de la foscor; el normal en situacions
anormals és comportar-se de manera anormal. Però això és igual;
el camí fa pujada i tots anem a peu; i hem de continuar pujant; ni
que sigui amb por, amb la mateixa por que tinc jo per demà; però cada dia és únic i cada dia està viu.
Temps de murs i filats, i ganivetes d'acer, i ciment fred i esquerp.
Temps de parets infinites, d'infinita misèria i gelor infinita.
Temps de blocs de formigó; a Calais, a Tijuana, a Ceuta, i a la
platja estimada que hauria de ser oasi d'humans, refugi d'exiliats de
la pàtria.
Una altra vegada, Agustí; una altra vegada... Com a Argelers, com a
Agde... Tornen els cavalls i els vigilants, la pudor de suarda i
d'excrements, pestilència de por i de pena. Torna la nit que no
promet l'albada. L'enquistament del cor dels qui viuen com si no
calgués tenir cor. Per què s'arrapen tant al pa i a les pastures
verdes d'una terra que no és realment seva, si no s'enduran res, si
es moriran igual? No vas al metge, quan hi vas, a preguntar si t'has
de morir o si pots sobreviure; vas al metge a preguntar quan t'has de
morir, si ara, o un pèl més enllà en el temps. Per què amarar-se
tant a tot això que es perdrà, fins al punt de fer que el pa i les
verdes pastures no paguin la pena si tenim tanta gelor endins.
Altre cop els crits i els estirabots absoluts de l'ordre absolut,
protector de l'absoluta disciplina del ciment i les reixes. Altre cop
l'eficiència tècnica dels guardians del verd i el blanc. No
n'aprenem. No ens salva ni Wagner, ni Mompou, ni Bach, ni
Mendelssohn... La sang és del mateix color quan és vessada, la gana
és per tots, la cultura no ens humanitza necessàriament en el
sentit de combatre Goebbels i l'horror que equivocadament considerem
aliè a nosaltres. Tenim Goebbels a dins; l'obsessió a dins per la
grandesa que anhelem ni que sigui pagant el preu de la mort dels
fills, o dels fills dels altres, o de l'autèntica vida i de
l'autèntica llum de les generacions que vindran. Critiquem Pujol i
som immensos Pujols, ni que ens considerem nobles. Som la carn
d'aquells que han pogut fer allò que condemnem, i potser mai no
sabrem si nosaltres ho hauríem fet també. Ens pensem que ens
coneixem i som titelles d'un inconscient mesquí. Hem construït, amb
la carn que compartim, aquest temps de murs i filats que justifiquem
perquè ens considerem eterns i ens agafem amb urpes de bèstia al
verd que no és només nostre. Després ens trepitgem la llibertat
més senzilla els uns als altres per aixecar el nou Berlín somniat
pels monstres; una ciutat tan bella com cruel, tan imponent com
uniforme, tan perfecte com esclava. No n'aprenem; tornarem a morir, i
el que és pitjor, tornarem a matar.
La por no genera
empatia ni comprensió. Si volem corregir algú de la seva tendència
a odiar, no ho aconseguirem espantant-lo. Potser canviarem
temporalment la seva conducta gràcies al terror; però si només ha
canviat per por, tornarà al seu curs brutal, com l'aigua d'un riu
que busca el punt més baix. Només els pensaments i els sentiments
poden canviar els pensaments i els sentiments. La por, la violència
de la justícia, els càstigs, no canvien gaire, i sovint reforcen
l'error.
I tots els nens i
nenes, tan agressors com agredits com indiferents.. són víctimes.
Els uns de la violència física i de l'odi, i els altres de la seva
buidor de sentiments i de la seva empatia atrofiada. Només
l'evidència de la grandesa de l'afecte i del respecte pot avergonyir
l'agressor en el seu endins en veure la seva mancança, i en
comprendre el sentit últim de les relacions humanes.
No és correcte
actuar com a impuls de la nostra ràbia o de l'instint de venjança,
perquè aquesta fúria no arregla les persones, només les conductes
a curt termini, i enverina la ment de l'agressor, que quan la
repressió externa s'afebleix, recupera la seva antiga brutalitat.
Tots són víctimes.
El mateix es podria
aplicar amb els adults, però quan un és gran tot costà més per
moltes raons, tot i que l'esperança és una energia que mai no es
mor.
El sentiment de
culpa és un dels més perjudicials en l'educació dels infants. La
culpa és com un tumor que amb el creixement esdevé destructiu per a
la ment i l'actitud del futur adult. Davant d'una mala acció d'un
infant cal substituir la culpa per un reconeixement senzill i
constructiu d'allò que s'ha fet malament, i pel progressiu
descobriment del valor dels sentiments dels altres. En comptes de
culpa, consciència d'un aspecte en què encara no s'ha millorat prou
i confiança en què es podrà superar. Que mai l'acte d'un infant no
sigui confós amb la seva dignitat i les seves potencialitats, que
mai no minven
Tilly singing in you tube by NemoThehero. (If the owner doesn't want it here, please tell me and I'll take it out)
.
.
.
Com tantes altres vegades a la meva vida, comprenc l'ànima del meu futur, la seva essència, mitjançant la contemplació de la muntanya que s'eleva ben a prop de la ciutat on visc i vaig néixer; reprodueixo així les antigues deïtats del cor dels meus avantpassats de fa més de cent mil anys, quan parlaven amb les muntanyes i els astres. Sovint, elimino l'estrès residual de la meva ment llegint poesia. També aconsegueixo l'actitud mental que necessito per a poder viure profundament cada instant, mitjançant l'acceptació del fet (inevitable) que un dia em moriré. I comprenc les paraules que la vida m'explica cada dia mitjançant l'acte estrany i únic de cantar i pregar amb una guitarra entre les mans; oracions a un déu no religiós que no comercia amb l'estimació el premi o el càstig, oracions que no demanen res, que només evoquen la força profunda de Gardel, de Porter, de Hollyday, o de l'instant... Cantar, per tant, no és una manera de festejar ni un mitjà per animar una berbena. Sovint cantar és una manera d'assumir la tristor, un camí per a comprendre l'aspror de determinats moments de la vida, un mecanisme per a parlar amb déu, una manera més fàcil de plorar, un mitjà per a dir-se a un mateix aquelles realitats que un mateix no és capaç de dir-se. Cantar no és una acció buida ni un exercici brusc; és un ritual per assassinar la rutina, per a capbussar-se dins la profunditat de la realitat i descobrir la bellesa amagada que ens torna la pau. Per tant, si algú veu un home o una dona amb una guitarra... que vagi amb compte; no estarà veient les aigües poc profundes d'un oceà conegut, sinó probablement algú que du les entranyes a les mans, algú que està plorant, o algú que està estimant; sens dubte algú que s'està rebolcant a les onades d'un mar misteriós; algú que carrega la guitarra per a ell mateix i per a l'imant que el crida, no pas per l'algú que se'l mira. Probablement, qui canta, no necessita ser objecte d'admiració, ni d'enveja, ni de judicis, ni de prejudicis, ni comparacions, ni competicions, ni cap de les foscors dels qui no veuen l'invisible. El que sí que li cal és un bri de llibertat i de quietud per a poder abraçar el déu que el manega mitjançant la cançó.
La invisibilitat de les coses visibles que mirem amaga una veritat visible que molta gent no aconsegueix de veure.
Res
del que faig em classifica dins d'un estil de vida; i tot el que faig, en un conjunt, el pot fer intuir. Rotundament, no sóc el que faig, sóc només
el que sóc. El que faig és un conjunt d'actes diversos i
independents que poden donar a conèixer una petita part, molt
petita, d'allò que sóc. El que faig no em fa diferent a ningú.
Hi
ha gent a qui li sorprèn que algú a qui tenien encasellat dins d'un clixé actuï com qualsevol persona, com si allò que ens etiqueta ens impedís fer altres coses. Alguns alumnes, per exemple, se sorprenen que un professor prengui cafè, o
patini. Els professors, a ulls d'alguns alumnes, només fan de
professor (només "professoren", diria un poeta); només corregeixen, només castiguen, només s'enfaden, van sempre seriosos, i uns
quants tòpics falsos més. Aquesta reducció, que fa somriure alguns que es pensen adults, la fem tots en un moment o altre. Les persones humanes necessitem etiquetar
les altres persones, perquè si no, ens sentim insegures a l'hora de
relacionar-nos i de tractar-nos. Recordo una persona que una vegada va veure dos gais que compraven mobles. "Són gais i compren mobles!" anava dient. Segons aquesta persona, els gais no tenen mobles; són gais i prou; i els gais fan de gais en tot i tothora; no compren mobles, no paguen factures, no badallen... Que ningú rigui, perquè qui riu, si s'examina a poc a poc veurà que comet errors similars amb altres perfils humans. Sovint, també, inventem enemics per a reforçar
el grup. Necessitem imaginar-nos un enemic fort, irracional, inferior
èticament, «pringat» en termes col·loquials... pringat en el sentit que no
aprofita prou tot el que la vida li dóna segons el parer superb de qui s'inventa enemics. La invenció de l'enemic
és un tic sàpiens habitual que reforça la unitat dels grups
minoritaris, però a la llarga és un hàbit negatiu, perquè reprodueix la
misèria de les pulsions dins de la ideologia concreta que dóna
identitat al grup. Erri de Luca ho va dir en una de les
seves novel·les: «l'enemic no existeix, ens n'adonem quan és
mort». I és cert, l'enemic no existeix, ens l'inventem per atorgar-nos el miserable dret d'odiar i combatre en comptes de respectar i deixar lliures. Aquell que fa alguna cosa
diferent a nosaltres no és un enemic, ni tan sols és diferent a
nosaltres; pot ser que demà ens imiti en alguna afició, o no, o sí...
Però allò que fa, o que no fa, no el fa diferent a nosaltres, tan sols evidencia que és lliure igual com
nosaltres ho som. L'únic que cal és que cadascú sigui lliure per
a fer el que senti que ha de fer, i res més.
Els
grups que gaudeixen de llibertats minoritàries corren el risc d'adquirir tics sectaris, com a conseqüència de la por al fet de ser
minoritaris, i de poder-ho ser encara més. Llavors , a banda de convertir-se progressivament en intolerants, engrandeixen les activitats identitàries del grup com si no
fossin normals, com si necessitessin una iniciació, o com si fossin
un esport o una pràctica, quan en realitat no són res més que
llibertats que també ho són de les persones que no formen part del
grup. Cap llibertat humana no és patrimoni exclusiu de cap grup sinó
de la humanitat sencera, de cadascuna de les persones humanes, siguin quines
siguin les seves idees i la seva cultura, i exerceixin o no aquesta llibertat. I la llibertat és una
condició a la qual ens hauríem d'abraçar ni que en fer-ho moríssim.
Més val viure sempre en risc sota la bandera de la llibertat, que
abaixar aquesta bandera per abraçar una suposada seguretat que té
els peus de fang i que és innoble. Res que per existir necessiti
violentar la llibertat de les persones, en el seu dret a expressar-se
o a viure en pau, mereix existir. I tot allò que s'aconsegueix amb el
signe identitari de la llibertat és de debò, i a la llarga indestructible. . . .
Si algun dia estic malalt, i em costa moure'm; i sens dubte un dia serà així, crec que m'arrossegaré fins algun dels meus racons secrets per a estimar la mar i les roques, en una nuesa integral, ni que quan m'hi arrossegui em faci mal tot el cos. Mentre pugui arribar-hi, i tastar el fred intens del mar als ossos, i el bes indescriptible del sol i del vent a la pell, no temeré la mort, ni la malaltia, ni la incomprensió dels que em voldrien més segur i salvat en un llit.
Si algun dia em moro, si esdevinc lleig i malalt, inflat i ferit, potser nu i amb una bossa penjant d'un budell, m'arrossegaré fins algun dels meus racons secrets i em deixaré veure per la Terra que m'ha fet. I em capbussaré (amb compte, això sí) dins d'una mar en calma, entre les roques, i em sentiré intensament viu malgrat la probable mort que s'apropa.
Si puc fer això fins al final, ni que em costi... Si no arribo mai a tenir por del que diran, de l'acabament de la vida, del déu dictador que em van descriure, del risc del paisatge, del perill de ser lliure... Si per viure un segon més no em venc la llibertat ni la bellesa... no em farà por la malaltia, ni la mort, ni la vida.
Els moments crepusculars de la vida ens fan veure que les petites coses, les que de vegades semblen secundàries, són la massa muscular de la vida, la substància, el moll de l'os, el tot. En aquest punt, l'estupidesa humana perd la seva disfressa i es percep com la malaltia de l'ego que és, sense falsedat. L'estupidesa deixa de fer-nos mal quan evidenciem que el que importa és la honestedat dels petits moments, la companyia sota un cel de tempesta, les cançons, els poemes, els somriures, el temps en què no es fa essencialment res més que ser-hi, el silenci al costat dels propers sense que estar callat sigui violent, el fet de deixar els altres en pau sense que deixin d'importar-nos. Les grans missions amaguen un ego pujat que s'adora a si mateix. El que és petit i quotidià, i potser discret i anònim, i el que té vocació de ser petit, i senzill i simple, és el que compta. Perseguir la glòria i la fama, competir, lluir... esdevé balmat i trist. El que val és acceptar fer les coses perquè vénen de gust i prou, aprendre, llegir a poc a poc, escoltar, escoltar molt i aprendre molt. Poca cosa més.
Vèncer
la por no consisteix en creure's la ficció que mai no ens passarà
res de dolent, sinó en adonar-nos que ni que ens passi alguna cosa
dolenta, a l'últim, no ens passa res; i que si ens passa alguna
cosa, tampoc no passa res.
Al
final, ens morirem tots, i ja està. Els colors del mar que hem vist
i amb els quals ens hem abraçat, l'olor de la pluja, i la capacitat
de no evocar res fora del que veiem en el moment, i de no tenir cap
futur al cap, fora del que veiem en el moment, són suficients perquè
haver existit hagi valgut la pena. El que vingui de més serà un
regal; com tot, de fet.
L'absència
de por està a cada instant i a cada punt de l'espai; un cop
recobrada l'estabilitat vital, és a l'abast de tothom. El vent ens
ha portat, el vent ens mou, i el vent, un dia, se'ns endú, i el
neguit, per molt que maldi, no ho pot ni ho podrà evitar; és més
útil veure's un vas de vi tranquil·lament i sense pressa, i mirar
tot allò de bell que ens envolta a on sigui que estiguem quan sigui
que hi siguem. . .
Al
jardí de l'entrada, set o vuit avis callats i amb la mirada trista.
El sol brilla amb força. El cel és esbandit; d'un blau intens i
sense una boira. Al davant, les muntanyes de Guipúscoa, amb els
prats d'herba gemada. Més enllà, França, els Pirineus i la mar.
Arreu, olor de flors. Un hort amb pebrots, castanyers, cedres,
roures, i un bosc que s'ensorra com una flassada flonja sota el turó
damunt del qual s'alça la residència.
Un
senyor, tan seriós com els avis i les àvies asseguts davant la
porta, camina lent amb un bastó de fusta barrnissada. Ens examina.
Som, potser, la novetat del dia. El silenci és estrany, perquè hi
ha molta gent, i tothom callat, i el dia és molt bell.
L'edifici
de la residència resta fidel a la línia arquitectònica d'Euskadi;
les façanes amb els travessers de fusta vermella, les parets
blanques.
M'agradaria
dir-los que ben aviat tornaran a ser nens, però callo.
Tornaran
a ser nens quan la nit s'acabi, i ho hauran d'aprendre tot de nou. I
veuran per primera vegada un altre cop, el riu que ara coneixen tant,
i la muntanya que senten tan a dins.
Assaboriran,
com si no el coneguessin, el primer bes. I tornaran a plorar, a
cantar i a riure. I els enredaran com a bens submisos; igual com els
han enganyat en aquesta vida.
Tornarà,
de nou, tot; el costós i el bo. I els deslliurarà la natura, com
quan surt el sol, de qui són ara ells, del pes que arrosseguen. Tant
de bo poguessin endur-se tot el que han crescut.
Tant
se val... la infantesa tornarà a ser seva. I aquest tresor no es
compra ni amb tot l'or del món. Arribarà tot sol, com l'alba i
l'estiu, com l'adolescència, com la nit i el vent.
I en
aquest espai ampli de solitud i pena, també hi ha Sol, i colors, i
arbres, i herba, i la misteriosa i dolça presència invisible de
milers d'infants d'altres mons ignots. Hi ha la veu d'Exupery, i les
últimes cartes d'Alexander Jacob, i un Pernod en una taula al
costat d'un riu al centre de França. I la inexplicable alegria de
l'ara, que no té passat ni futur.
A
l'ara, hi ha l'ambaixada de la infantesa; territori protegit enmig de
la brutal nació d'éssers esclaus. A l'ara, hi ha llibertat, i llum,
i melodia, i silenci. Un silenci tan diferent al dels avis i àvies
de l'entrada de la residència! Un silenci ple de goig que fa néixer
aigua d'alta muntanya dins de la boca.
A
l'ara, hi ha el vent, i les fulles que cauen dels arbres, i el gustós
oblit dels agressors i dels agressius, que ja no recordem.
A
l'ara, hi ha els jardins saturnals, i les deus, i els boscos de
fades, i els llacs d'aigües de vidre, perduts als racons més
secrets del bosc, envoltats d'esquitxos i d'arcs de colors.
I
tenim tots l'ara al jardí d'on vivim, als vitralls de la finestra
quan mirem la vida del carrer, a l'olor de les galetes de l'armari de
la cuina, al so esmorteït i llunyà d'una tele antiga, al repic de
la pluja damunt d'una uralita oblidada. L'ara és el país dels
privilegiats que l'han descobert i conquerit.
Tenim
l'ara a la respatllera d'un roure que emergeix de l'herba descuidada;
al so de les campanes del poble, lentes i càlides; a l'olor del
fang; al so d'una rialla; al silenci dels mots i l'abundor de les
sensacions.
Tenim
l'ara, com el tot, a on només podem ser; i quan no hi som, ens
posseeixen. Tenim l'ara com a únic llenç possible per a
l'existència.
«Ningú
no ens ha de donar lliçons!» «No em donaràs lliçons!» «A mi,
aquell, no m'ha d'ensenyar res!» Frases repetides per milers de
persones, enfonsades dins l'arrogància, del món de la política, o de qualsevol altre
àmbit, quan l'orgull i l'ambició de domini esdevenen esperits
inspiradors.
Aprendre
lliçons, per als enfangats en la arrogància, que són molts, és una
autèntica vergonya, una vexació, una mostra de feblesa o
d'inferioritat; i així, a més de caure en l'arrogància es llancen a la piscina de la ignorància.
Els
humans hauríem de ser prou humils i prou savis com per desitjar
aprendre lliçons fins i tot dels infants. L'actitud de la persona
autènticament intel·ligent és la d'aprendre sempre de tot i de
tothom, fins i tot dels oponents i dels que es consideren enemics,
dels petits i dels grans, dels que en saben més i dels que en saben
menys. Contínuament necessitem aprendre els uns dels altres, i
aprendre no és un acte de rebaixament, sinó de creixement i de
construcció.
Disposem-nos
a aprendre de les pedres els versos que canten quan el riu les
arrossega muntanya avall, o el poema del vaivé dels còdols a les
cales perdudes. Disposem-nos a imitar els dissenys dels ruscs de les
abelles, l'elevació pacient dels arbres damunt del sostre del bosc,
les metàfores de la natura, que ens suggereixen aprenentatges
essencials.
La
vergonya de ser alliçonats la senten els qui tenen la intel·ligència
emocional bloquejada per l'ego. I competeixen per a veure qui és més
«ista», o qui ho és des de fa més temps, o quin d'ells és un
«ista» més pur, més autèntic, més fiable, menys arribista... Viuen convençuts que no han d'aprendre res, perquè són els líders
naturals del seu grup, i estan entestats sobretot a no aprendre d'aquells que els
disputen el poder. De vegades acaben manant a força de pelar-se
els colzes a cops, i organitzen la societat, l'educació, la cultura
del país... impregnant-ho tot de la seva actitud.
Sovint, la confusió social arriba per culpa del tracte que els qui
manen donen a l'educació, a la cultura, als mitjans de comunicació,
a l'organització de la vida... I els qui manen, gairebé sempre, són
d'aquests que no volen aprendre lliçons, especialment als estats de
baixa qualitat democràtica.
La
política, i la societat del poder en general, amb la seva adoració
de la imatge i de les formes, i amb el seu abús del màrqueting..
són àmbits a on hi sovintegen la bestialitat disfressada de
civilitat. I el que més molesta és veure'ls convençuts que ens els
creiem; el que més dol és que ens prenguin per rucs. Gasten mots
estudiats, emmelats, ensucrats, teatrals a cops... amb els quals
pretenen transmetre una aparença de sinceritat que fa caure
d'esquena. Són persones malaltes d'orgull que juguen a fer-se els humils per enredar
la venedora del mercat, el porter, el treballador de la fàbrica, el
del quiosc, l'àvia... Interpreten el paper dels mites que salven el
poble, i la capacitat de raonament i de seny que s'esforcen a mostrar
és teatre del dolent. Tenen els miralls de casa amb el vidre
esmerilat de tant mirar-se i remirar-se, per aprendre, a dins dels
seus narius, allò que no estan disposats a aprendre de res ni de
ningú, perquè els fa vergonya.
Li dic al meu fill: "...quan els vells, o els joves, t'esperonin a
prohibir una manera de dur el cabell, un tatuatge, una arracada, un
vestit determinat, una manera de viure o d'estar que podria haver
estat una altra, però que és la teva; la que et fa feliç sense fer
infeliç ningú... digues que el teu pare un dia et va ensenyar una
frase curta i clara, potser de les més importants i alhora més
senzilles:
Respecta el que no comprenguis.
No cal que ho comprenguis. No és necessari que t'agradi ni que ho
comparteixis. No ho has de fer teu. Només ho has de respectar en qui
ho vulgui viure.
Respecta el que no comprenguis."
Alguns malden, i maldaran, per prohibir allò que és diferent al que
els agrada, diferent al que ells anomenen normal. S'esforçaran
sempre, i obsessivament, a ofegar allò que és diferent, i a imposar
allò que les pressions els han fet creure que els agrada. Imposen,
alliçonen, reprimeixen i es reprimeixen, esborren, tapen, s'enfaden
i s'escandalitzen, es posen molt nerviosos quan no troben arguments
lògics per a contradir-te quan senzillament vius com has triat, i
sobretot quan fas el que ells no fan, és a dir quan respectes el que
no comprens, i especialment quan demanes respecte a tothom també per
allò que no comprenen.
La intolerància va de la mà amb l'altre vici dels sants: criticar,
parlar malament de les persones que no són presents, especialment
parlar malament d'aquelles persones a qui secretament envegen, o
temen, per gelosia o per por. Parlar malament de qui sigui,
riure-se'n, és l'altra màscara que fa servir la mediocritat per no
haver de reconèixer el propi fracàs. I no voldria que ningú
m'acusés d'odiar la meva espècie, l'espècie humana, o de
considerar-me superior a ella; estimo la meva espècie malgrat els
seus defectes, i jo, com a bon humà, estic carregat de tots ells, però haig de dir
que el percentatge de persones que parlen malament d'altres persones
és estratosfèricament elevat. Per favor, que ningú m'acusi de
considerar-me superior a ningú pel fet de manifestar que no suporto
que ningú em parli malament de ningú altre; només estic expressant
el que de debò sento; no ho suporto, i tinc dret a no suportar-ho, i a dir-ho. M'aclaparen les persones que
busquen i publiciten els defectes de qui sigui quan no el tenen al
davant; són la llavor del mobbing i del bullying, tenen vocació de fracassats,
perquè per estar bé necessiten que els demés no ho estiguin. I són
així segurament per una causa que ni ells mateixos coneixen; i ni
tan sols s'adonen que essent així es fan infinitament miserables;
l'ego, que se'ls menja, els enfonsa en la misèria.
Haver-nos de morir ens hauria de fer mes respectuosos. Fet i fet... si
hem de convertir-nos en pols, si vivim sense saber si serem tan sols
no res o si per contra el misteri ens acollirà... i si la vida és tan ràpida i
tan curta, per què cremar-la essent intolerants? Per què
convertir-la en merda dedicant-nos a enfonsar amb els nostres mots o
els nostres fets la infinita dignitat de qualsevol persona humana? D'altra banda, viure tan poc temps ens hauria de fer veure la poca importància de
viatjar al Carib, o de ser populars, o de buscar la fama, o
d'enfonsar-nos en la pedanteria pujada de voler ser aplaudits o
admirats. Viure tan breument ens hauria de fer viure abocats als
plaers petits que només veuran les persones de més a prop nostre, i
que són font d'una immensa felicitat encara que ningú els vegi ni
els aplaudeixi: una llar de foc, un vas de vi, una cançó amb la
guitarra, un passeig amb algú, un bany en un llac d'alta muntanya,
una estona de rialles, dormir a l'aire lliure sota la lluna en una
nit d'estiu, fer l'amor sense demanar permisos, esvair la
culpabilitat pel fet de ser lliures, dormir fins que la son ens digui
prou, gaudir de no tenir diners ni voler-los tenir, abraçar els
nostres, respectar tothom, arrencar somriures, defensar els febles,
tolerar tot el que no faci infeliç ningú honest, caminar sense
destí, córrer sense competir, vestir-nos com ens vingui de gust,
estimar qui ens vingui de gust, respectar sempre, deixar lliures,
deixar ser, respectar el que no comprenem...
Haver-nos de morir fa que sigui convenient convertir la vida en el
regal que ja fa temps que ens van convèncer que no era. Ens van dir,
en créixer, que la vida era molt seriosa: una guerra, una competició
per a sobreviure, una obligació, una responsabilitat, una cursa cap
a l'excel·lència, i altres versets mastegats i falsos... Ens van matar
la infantesa, emmetzinant-nos el sentit de la vida, que en realitat és una
vigília en un foc de camp, moltes rialles i la visió dels estels
al capdamunt, i potser la persona que més ens agrada ben a prop... i
cap prohibició sense fonament... i cap repressió. Cadascú ha d'evitar,
perquè és persona, allò que pot fer infeliç qualsevol innocent,
sense que l'absurd de les prohibicions hagi de pretendre assolir el
que l'ésser humà ha de voler sense normes si el que vol és
continuar essent un ésser humà. Que hi ha d'haver normes? No ho negaré, però els humans hem de viure com a humans sense elles ni que hi siguin. Haver-nos de morir permet que no
tinguem por de la mort, perquè hi anem de cap i és el que hi ha, i ja està. El
que fa por no és la mort, sinó evitar viure per la tremenda confusió de creure'ns que la
vida no és una gresca. La vida és una gresca; aquest és el secret. I si treballem i ens esforcem és precisament perquè la vida pugui continuar sent una gresca per tothom. Haver-nos de morir ens fa veure que
l'única actitud assenyada i responsable és prendre's la vida com
una gresca; una gresca a on tothom pugui fer gresca, sense que ningú
en sigui exclòs, això marca espontàniament els matisos de la
gresca. . .
La
pitjor mediocritat humana és el fet que algú es consideri superior
a algú altre per raó de raça, ideologia, estil, gustos, aficions,
o posicionament davant la moral tradicional. Ni els actes més
inadequats no fan inferior algú, a tot estirar l'embruten o el
fereixen, i el poden fer digne de llàstima. Hem d'aprendre a separar
els actes de les persones. No som el que fem. I no valem el que fem,
valem el que som. I la nostra dignitat, la de cadascú, és infinita.
Mediocre
és el que li nega el tracte a algú pel fet que aquest algú tingui
uns costums diferents, o fins i tot exòtics. Mediocre és el qui
creu i vol, per a tothom, una única forma, únic estil, una única
manera de viure, de gaudir, de guarnir-se, de crear, de viure, de
ser. Mediocre és qui imposa el seu criteri com a indiscutible, i no
respecta la llibertat, i menysprea el que li és aliè. I és
mediocre perquè es perd la màxima excel·lència humana, que és el
respecte a tothom, amb la seva manera de ser i d'entendre la vida. I
és mediocre, també, perquè renuncia a la riquesa de la diversitat,
a provar, a atrevir-se, a obrir-se a noves experiències, a
comprendre maneres diferents de sentir la vida, i sobretot a canviar.
I és mediocre perquè no veu, ni vol veure, la igualtat de drets de
totes les consciències, que no es deriva del poder, sinó de la
dignitat de les persones.
Thomas
Jefferson va escriure fa molts anys que el dret de les persones i
dels pobles no neix de l'autoritat de qui governa, sinó que, de
manera natural, d'una manera evident per sí mateixa, els drets
neixen de la dignitat de cada persona i de cada poble, i que és el
govern el qui existeix gràcies als drets naturals dels pobles i de
les persones, i no pas els drets dels éssers humans els qui
existeixen o es deriven del poder.
Podem
trobar defectes, nafres, errors, limitacions... en qui sigui, però
la seva dignitat és infinita i els seus drets han de ser idèntics
als drets de totes les persones, perquè tots som iguals en dignitat
i en valor.
Un
cop acceptem aquest dret a ser, i aquesta dignitat, és necessari
acceptar la llibertat de totes les persones a viure segons el seu
estil, i a procurar que cap llei mai no retalli a ningú la llibertat
individual que neix de la seva dignitat i del seu dret a la pròpia
identitat i a la pròpia expressió. Qualsevol filosofia o norma que
uniformitzi, que retalli, que imposi, que prohibeixi la llibertat
d'expressió, d'identitat, d'indumentària, d'estil... és inhumana i
ataca la dignitat de totes les persones i l'essència de la seva
vida.
I
més enllà de les lleis, cal el respecte i l'actitud d'acollida i de
suport. Les lleis situen l'escenari de la igualtat, però són els
valors i les actituds les qui l'aconsegueixen. Cent anys després de
la derogació de l'esclavatge als Estats Units, encara no hi havia
igualtat, perquè els valors socials i la manera de fer de la gent no
ho feien possible malgrat les lleis. I tot neix de petits detalls que
segons els ulls que mirin, es poden veure minúsculs o monstruosos.
L'essència de la vida està feta de petits detalls; tots ells viuen
de la llibertat i de la creativitat, i la llibertat existeix gràcies
a tots ells. . .
La
mediocritat se'n riu d'allò que no veu i que alhora és sentit o
vist per algú altre; sempre ha estat així, i per desgràcia,
probablement i durant uns quants mil·lennis, continuarà sent així.
La
mediocritat és conseqüència d'una mala educació; una educació
que, per raons diverses, frustra les infinites capacitats creatives
de qui després a causa d'això, acaba sent mediocre. Potser li van
dir que ja no podia aprendre més, o que no valia, o qualsevol
bajanada similar.
I el
mediocre, com a mediocre que és, no en té prou amb creure que és
incapaç de fer servir el seu cos o la seva ment per a crear, sinó
que com a compensació, i per a poder superar el sentiment conscient
o inconscient d'inferioritat que pateix a causa de la seva aparent
disminució, se'n riu d'aquell que diu que veu, que sent o que fa
alguna cosa que ell o ella creu que no pot veure, ni sentir ni fer.
És gairebé sempre un procés inconscient.
Les
ciutats i els espais amaguen tons i línies que sovint passen
desapercebudes; textures úniques a tota la història de l'univers.
Al costat de les formes, hi viuen milers d'esmonyonats. Segueixen el
corrent cap allà on empeny. Els fa l'efecte que amb el corrent en
tenen prou i que ja els va bé. De vegades, però, es disposen a
canviar coses per aconseguir ser feliços. I hom es pregunta si
realment en tenen prou amb seguir l'empenta del corrent quan en
realitat reconeixen que busquen ser feliços. Buscar ser feliç és
una tendència natural i lògica, però evidencia, en aquell qui ho
busca, una autèntica mancança de felicitat. Només malda per ser
feliç aquell que encara no ho és.
Si
algú no es considera feliç, s'hauria de plantejar si en allò que
pensa, o en allò que fa, hi ha algun element que l'aparta de la pau.
Gairebé
sempre, allò que allunya de la felicitat prové del que es pensa.
Milions de persones no s'atreveixen a pensar diferent a com ho fan en
alguns temes essencials, i aquests pensaments, sense que se n'adonin,
els generen angoixa. Acostumen a ser pensaments arrelats a tradicions
que no tenen fonament racional, o pensaments encadenats a mitologies
que es prenen com a certes i que impliquen pors, culpes,
inseguretats... dolors que no hi serien si no hi fos el pensament en
qüestió, o pensaments que s'orienten a ambicions idealitzades fetes
de fum i vanitat, o pensaments profundament confosos que paralitzen
l'autèntica espontaneïtat de la persona. No són fàcils de canviar
ni d'eliminar, perquè per fer-ho cal un exercici similar a abandonar
tota la roba, o a renunciar a seguretats en les quals hom creu per
feblesa o per adoració a la tribu, o a lluitar contra els instints
animals més poderosos que ens menen a continuar creient en allò en
el qual sempre hem cregut. Per això, ser feliç és alhora tan
assequible i tan costós; arribem a la vida feliços, només ens cal
eliminar o canviar els pensaments que tenen els fonaments de sorra i
que emboiren la felicitat natural amb què arribem al planeta; tenim
la resposta a dins, però cal deixar-ho tot, i tenir el coratge de
canviar, de néixer cada dia; però com escriure un altre dia aquí
mateix; canviar, per l'homo sapiens d'avui, és un tabú i una
vergonya.