Què
fas que crides? No cridis. Si són nens.
Què
fas que agafes el cetme i entres a l'aula? No disparis, home, que són
nens.
Què
fas que parles com si els haguessis de suportar, com si aguantar-los
fos un suplici, com si no tinguessis res a aprendre d'ells?
Què
fas que no els deixes beure aigua?
Què
fas que mal penses? No són enemics.
Què
fas que no toleres ni un somriure, ni una broma, ni un error?
Què
fas que tens tanta pressa quan expliques? Gaudeix.
Què
fas que no els entusiasmes amb allò que expliques?
Què
fas que parles amb esgotament, com si allò que expliques t'avorrís?
Què
fas que no tens els ulls humits d'emoció, pel repte que se't
proposa? Una hora de classe en què unes quantes desenes de cervells
es disposen a percebre allò que tu dibuixaràs a l'espai de la seva imaginació.
Què
fas que no fas broma amb ells?
Què
fas que quan castigues ho fas de mala llet?
Què
fas castigant la gent per pertànyer a un grup? “Ets del C?”, li
preguntes a un, “Sí, sóc del C”, et respon. “Doncs au,
castigat! Perquè el C està castigat”. Ensenyes, així, l'art
refinada dels dictadors, que reprimeixen grups sense matisos ni
excessives preocupacions per la justícia. Allò que pretens ensenyar
amb el càstig, ho esguerres amb el que el càstig ensenya sense que
tu ni te n'adonis. Eduques més amb el que fas que amb el que dius.
Com pots parlar de respecte, si no respectes?
Què
fas que els parles com si valguessin menys que els adults? ¿Què fas
que fas enfadar els motors del grup, afegint-los a un sac impersonal
anomenat classe? Fas enfadar els que et poden ajudar a crear
l'ambient, la màgia, l'escena, el clima.
Què
fas que no aprens d'ells les úniques actituds raonables davant
l'existència? Curiositat, alegria, optimisme, energia, sinceritat, bondat, acció, moviment, creació, esperança... Fa poc que han vingut de fàbrica i encara no se'ls han oblidat les consignes.
I
malgrat tot, i a l'últim, veig que sembla que et sigui igual que
tothom parli mentre expliques; no atures la classe quan veus que no
hi ha passió pel que dius, i que les ments que vols atraure et fugen. T'has cansat de
cridar?
I
malgrat tot, veig que bo i la mala llet que gastes, tot i el cetme,
hi ha un soroll de fons a l'aula, un malestar, que fa que no sigui
agradable aprendre.
I
malgrat tota l'artilleria que has disparat per a posar pau, has
deixat una aula en guerra.
No
ets amb ells, no se senten amb tu; tens por.
Què
fas que tens por? Si són nens. Si són tu.