Alguns tics que, al meu parer, hem d'evitar els docents (jo el primer) per a no caure en l'estratègia mandrosa d'evitar els conflictes, o d'apartar les pedres del camí, o de retallar les ales dels alumnes per por que, intentant volar, s'estavellin.
“Au! Tot el grup
castigat, perquè sou molt xerraires! I tampoc no em posaré ara a
destriar qui xerra i qui no! Sou quasi tots! Per tant, tots
castigats! Perquè és al grup a qui castigo!”
I quan fem això,
eliminem els matisos, ensenyem que cal ser més pràctics que justos,
que castigar innocents per aconseguir un objectiu estratègic és
vàlid a nivell social, i perdem la confiança i l'estima dels
alumne bons, que hi són, i que no mereixen ser castigats per
pertànyer a un paquet que la nostra ment s'ha inventat per mandra.
Amb els càstigs generals ensenyem estratègies antidemocràtiques
per a tota la vida futura dels infants. No podem cometre l'error
d'aplicar a l'educació allò que no volem que s'apliqui a la
societat.
“Ai! No els deixis
fer el treball amb l'ordinador que s'ho copiaran els uns dels altres
només fent un click!”
I així mai no aprenen
a fer servir bé l'ordinador, sense copiar-se, sense plagiar, sense
resumir, sense cercar, sense sintetitzar... Eludir els problemes no
implica aprendre a superar-los, i si renunciem a un mitjà a causa
del seu hipotètic i potencial mal ús, el que aconseguim és que la
falta d'educació en aquest aspecte concret es mantingui.
“Ai! No els deixis
endur el dossier per a treballar-lo a casa, que el deixin a l'escola
per demà, perquè si deixes que se l'enduguin, quan hagin de tornar
a treballar aquí a l'escola, se l'hauran descuidat a casa, i llavors
aquí no tindran res a fer, i no hi haurà qui els aguanti.!"
I així, mai no es
topen amb l'error de deixar-se el dossier a casa, ni amb totes les
conseqüències que aquest descuït comporta, i no arriben a canviar
els hàbits o les alertes que els haurien de permetre aconseguir que
això no els torni a passar, perquè els professors, per evitar-nos
problemes, hem impedit que es topin amb aquest aspecte concret de
l'educació.
“Ai! Que els grups de
treball siguin uniformes, amb alumnes que tinguin el mateix nivell
acadèmic i actitud, perquè així, als que treballen bé, no se'ls
unirà cap aprofitat a parasitar la nota que es guanyen els bons.”
I així, els alumnes
treballadors mai no es troben amb la necessitat de dialogar amb els
companys que no tenen els hàbits tan adquirits. I els menys, o gens,
treballadors, ajuntats en grups ben homogenis, fan pinya en la seva
vagància, i no tenen models ni esperons per a decidir-se a fer
alguna feina. Uns i altres han deixat de topar-se amb un problema, i
per tant mai no aprendran a superar-lo.
“Ai! Els nens per un
cantó, les nenes per un altre... així no es distreuran... així
s'atendrà millor les diferències... així no hi haurà conflictes
sentimentals i/o hormonals...”
I els nens i les nenes,
ben separadets, es perden l'oportunitat d'aprendre a treballar en
equip, d'aprendre a solucionar els conflictes que
puguin sorgir a causa de la diversitat de sexes, d'aprendre
l'evidència de la igualtat de capacitats, de drets i de deures, que
una societat encara força masclista posa en dubte amb estereotips,
tòpics, i missatges subliminals... de posar les llavors educatives
de convivència i coneixement que seran entre d'altres coses
prevenció de la violència de gènere. Els conflictes
s'eludeixen, però no se solucionen; no s'arriba a l'aprenentatge per
a superar-los. I aixó encara és més greu perquè segurament són
conflictes que tornaran a aparèixer al llarg de la vida adulta,
potser més importants que l'aprenentatge concret del treball que es
disposen a fer junts.
“Ai! Tots amb
uniforme! Així no hi haurà problemes amb la tria de la roba. Així
no hi haurà actituds consumistes. Així tots seran iguals...”
Quan en realitat el que
està passant és que els nens deixen d'aprendre a triar quina és la
roba més adequada per a cada situació, perquè, gràcies a
l'uniforme, no en tenen necessitat; també deixaran de descobrir en
ells una probable tendència consumista en la indumentària, que no
apareixerà i que per tant no es podrà solucionar a través de
l'educació del dia a dia i de les experiències; també deixaran de
fer servir la roba com un element d'expressió de la seva
personalitat i del seu estil; es vestiran tots iguals, sense la
riquesa d'un llenguatge tèxtil indirecte que forma part de la seva
llibertat d'expressió. Novament, l'estratègia d'esquivar el
conflicte, en aquest cas amb la política educativa dels uniformes,
redueix els aprenentatges transversals dels infants; aprenentatges
que els són essencials per a la resta de la seva vida.
.
.
.