Tres setmanes amb un encostipat que no se'n va. Una guitarra solitària que no puc acompanyar amb la veu, perquè està malalta. Un priorat que no puc beure perquè els antibiòtics són incompatibles amb l'acohol; una ampolla de sidra morta de pena per la mateixa raó. Sort que ja queda poc pel "Pardalet Atòmik". Que diferent el Pardalet al Dean. Que gran el Dean, també, es veu que al got sempre hi tenia aigua, que tot era imatge. Es veu també que era molt bona persona. Per desgràcia va conèixer el que és la mort d'un fill uns quants anys abans de morir-se ell i res no li va anar igual. Quants estils diferents dins de la creativitat humana. Els sons van sempre lligats a vivències i sentiments. Una melodia que per algú no té fons, per a un altre és la guspira d'una revolució o d'una transformació interior. Al que no hauria d'anar mai enganxada la música, o el gust de cantar, és al vici de competir o al perfeccionisme, o a l'anhel de fama, de diners. Cap tipus d'expressió artística no hauria de sotmetre's a l'especulació, ni hauria de ser un vestit, o una arma, o una medalla. Cantar hauria de ser un plaer, un goig, una festa, parlar amb els esperits de la natura. És difícil, tot això, per l'Homo sapiens, tan fet als flashos, als aplaudiments, a les catifes vermelles, als brandaments de gall d'indi obsedit a seduir les femelles. Cantar hauria de ser el final de tots els sopars i el principi de totes les festes. Els Sapiens som animals de calaixos, aquí la música, allà la pintura, al tercer calaix la poesia, en aquell altre la ceràmica... ens agrada separar, dividir, classificar, analitzar... però el cert és que a l'ambit de la creació tot és u, i no hi ha formes absolutes ni criteris objectius; el que compta és fluir. I la millor sala de concerts és una platja solitària d'un parc natural de Tarifa quan el Sol es pon. I el millor públic la gent que estimes. I la millor interpretació, la que estrafàs perquè gaudeixes i perquè el so de les onades canta amb tu. I el millor instant el d'ara. I l'únic que de debò tenim, el present. I l'únic que fa por de debò, no fer el que un li agrada pels prejudicis o els protocols dels envestigats en terns, corbates o altres mandangues. Ja queda poc, Pardalet Atòmik, mentrestant m'entretinc amb el Dean...
Una opinió de tot, des de fora de tot, que no coincideix necessàriament amb el que ens han ensenyat des de sempre.
Saturday, April 18, 2015
Dean, Pardalet Atòmik, fer el que un vulgui i gaudir...
Wednesday, April 15, 2015
Els micos que només fan les coses per aconseguir un plàtan, o les foques que només aplaudeixen si els donen una sardina.
L'aprenentatge de l'art, com el de les llengües estrangeres, o com quan aprenem de petits a parlar, exigeix no obsessionar-se amb els errors, no aturar l'activitat a causa dels errors, no escoltar els judicis i prejudicis dels altres, i centrar-se en el desig feliç de crear, d'anar endavant, de comunicar millor allò que volem expressar. Si a una criatura la censures contínuament, estaràs aturant i entorpint el seu procés creatiu, que ha de volar, i li costarà aprendre a parlar, a crear, a moure's...
.
.
.No som iguals. No tot, en una persona,
es pot canviar fàcilment. Qui des de petit ha absorbit els dogmes de
l'utilitarisme, tindrà les connexions neuronals muntades a l'entorn
d'aquest dogma. “I això per què serveix?” “I amb això et
faràs ric?” “No t'ho agrairan pas, el que estàs fent...” “No
ho veus que no t'estàs donant a conèixer? No et promociones!”
Allò que fas, l'utilitarista, només t'ho valorarà si t'ha de
servir per alguna cosa que es pugui tocar i verificar. L'utilitarista
no comprèn que hi ha gent que fa les coses perquè les coses li
agraden, sense preocupar-se de si aquestes coses agraden a algú
altre, o de si aquestes coses serveixen per acomplir algun objectiu
normalment relacionat amb els diners i l'ego. Per aquesta raó, pel
fet que l'utilitarista ho sigui per una manca de comprensió de les
motivacions dels altres, o pel fet de ser incapaç de creure's que
els altres puguin fer coses sense un interès d'utilitat,
l'utilitarisme és una disminució intel·lectual, una discapacitat,
i en certa manera una manca d'empatia. L'utilitarisme seria una
forma suau de psicopatologia social. I és un desequilibri humà molt
estès.
Aquest desequilibri, quan el pateixen els pares i mares de
família, o els mestres, és la causa de la frustració artística
de milions de nens i de nenes que als seus primers anys de vida
escoltaran dels seus educadors crítiques devastadores, paraules de
desànim, intents de convèncer-los que ells no serveixen per a la
pintura, per al dibuix, per a la música, per a l'art... La repetició
descoratjadora dels mots que humilien i menystenen unes capacitats
ocultes que creixen com l'herba sota la neu quan s'estimula la
convicció i quan es motiva, és la responsable del fet que la majoria de persones
arribin a l'edat adulta esmonyonades, amb les capacitats creatives
atrofiades, amb l'autoestima ferida, i amb els anhels humans innats absolutament enfonsats, i això, sovint, de manera
inconscient, de forma que molta gent sent que li manca alguna cosa a
la seva vida que no sap ben bé què és. Molt probablement, entre d'altres
mancances, pateix l'esmonyonament de la creativitat provocat per uns
educadors utilitaristes, que del tot segur van ser també víctimes dels seus
propis educadors.
No som iguals. Hi ha qui escolta música
per a relaxar-se, i qui associa la música amb un "relax", amb una "desconnexió". Hi ha qui escolta aquesta mateixa música i no es
relaxa sinó que s'activa, perquè en la melodia, o en el ritme, hi
percep una realitat que a qui es relaxa se li escapa. I en aquest punt, ens trobem de nou els qui es pensen que tots ho sentim
tot igual, i que allò que ells no perceben no existeix. Tornem a
estar davant d'un problema d'empatia: “Com que jo quan escolto això
no hi percebo res més que a una noia que crida i que tanca els ulls
i que fa ganyotes, ningú no podrà descobrir en aquesta noia res més
que una noia que crida i que tanca els ulls i que fa ganyotes”,
pensa el malalt de psicopatologia social en grau lleu (malalt
inconscient de la seva malaltia o disminució). Però el cert és que
molts, en escoltar aquesta mateixa noia, se'n van a un altre món; un
corrent elèctric els recorre el cos, els ulls se'ls humitegen,
comprenen realitats que no es poden expressar amb el llenguatge,
saben quin gest, quin nivell de volum, quin nervi, expressarà la veu
de la noia a cada instant; s'adonaran que la veu de
la noia i la seva pròpia ànima, l'ànima d'ells com a humans que
escolten la veu, seran una sola realitat, i se sentiran tan units a
ella, que fins i tot s'avergonyiran, com si haguessin comès una mena
d'adulteri, una relació amb la cantant que va més enllà del fet
senzill d'escoltar. I tot això que acabo de descriure, el
discapacitat empàtic no ho arribarà a conèixer, i el que és de debò
dramàtic, mai no es creurà que algú ho pugui sentir de debò,
perquè en no tenir empatia serà incapaç de pensar que els altres són
diferents i que el món, vist des dels altres, es rep d'una manera
diferent a com el rep ell.
La humanitat del futur, la que
evolucionarà vers els nous sentits, vers l'empatia, vers la
sensibilitat artística, vers l'acceptació de les diferents
percepcions, defugirà l'utilitarisme dels micos que només fan les
coses per aconseguir el plàtan, o de les foques que només
aplaudeixen si els donen una sardina. La nova humanitat comprendrà
que tothom té un art a dins per oferir, i que aquest art no està
encadenat als canons dominants, que no té sentit competir amb l'art,
que no hi ha millors ni pitjors, que només hi ha qui fa allò que sent
i que li agrada intentant superar-se cada dia, i que no ho fa per a
vendre discs ni quadres, ni per a ser famós, ni per a relaxar-se, ni
per a relaxar a ningú, ni per a distreure's, ni per a distreure a
ningú, ni per a ser més que un altre, ni per a ser el millor, ni per
a ser comprès, ni per a decorar un menjador... Ho fa perquè fent-ho
se sent viu, se sap viu, perquè ho du a la sang, perquè fent-ho
parla amb alguna realitat misteriosa que no és capaç de definir i
que viu a les profunditats de la seva ment, d'allò que els
antics anomenaven cor.
.
.
.
Monday, April 13, 2015
Matagalls.
T'enutjaràs,
però serà allà,
ni que el cristall que et posis al
davant
dels ulls sigui color de sang
i sutge,
ni que l'alè que et mou estigui pres
en un desig incontrolable de poder...
Ell serà allà,
immens i etern,
com hi era quan corríem nus pel bosc
rere els senglars,
com hi erà a cada instant de solitud
en que ningú podia veure'n els colors,
els traços perfectíssims que
aquest ordre universal i indeterminat
de l'univers
atorga a tot.
Esclafaràs
persones innocents de ser com són,
i et sentiràs dolgut per res, creient
que tens raó i que tot va contra teu.
Però mentre fas i tems i crides...
el Matagalls serà dempeus sota del sol,
potser un cel blau, o núvols de color
plom.
Si cal, la neu, abraçarà el seu llom
en un silenci guanyador,
i el teu miratge aterrador
de guerra i plor,
ben lluny, balmat, absurd,
malalt d'ego i de por,
no anirà enlloc.
Enyorarà
el teu cap, sense saber-ho tu,
els contraforts que van afaiçonar el
teu cos,
les fulles
que van tenyir ròdols de gemat encès
al teu cos lliure i vencedor,
la brisa del Maresme
fent dansar els faigs dins del bosc,
i l'aigua amb el sabor del gel,
la terra grisa, i els camins perduts
que menen als altars dels déus eterns
a obagues amb teatres d'ombres
blanques,
llums acarbassades i remors de fons.
No sabràs què et falta
però et faltarà tot.
.
.
.
Labels:
Educació,
Excursions,
Llibertat,
Poemes,
Tolerància
Tuesday, April 7, 2015
Biarritz. Quan el cap no pot més, el cor el salva.
Quan el cap està cansat, el cap ens salva; els somnis, les fantasies, el paradís que ens inventem. Tots els paradisos són, poc o molt, invents del cap; i quan el cap no pot més, convé refugiar-s'hi. Quan el cap no pot més, el cor el salva. Quan el cor no pot més, el cap el salva. Quan ni el cap ni el cor no poden més, queda el paisatge per enviar a pastar fang els qui adoren el déu de la utilitat i l'eficàcia. Hi ha massa morts per no viure. Hi ha massa morts com per a no viure. El cor creu massa en el que fa com per a deixar de creure en miracles. Tallem la carn podrida del malalt que es pot morir de gangrena encara que el malalt ens regali calúmnies o crítiques animals, perquè som metges no pas per a guanyar vots sinó per a ser metges. Perquè l'estratègia del metge no la dissenya el malalt, ni el client, sinó la medecina i els anys i la saviesa del metge. Quan el cap està cansat, el paisatge pot ser Biarritz. I Biarritz és un paradís inventat dins d'una ciutat de debò que jo no veig com és sinó com el meu cap imagina. Per això m'agrada tant; una mica com passa amb tot. Necessitem la fantasia per a traure forces per a viure; i al capdavall, ens adonem que potser l'únic de debò real és allò que el nostre cap inventa a partir d'una objectivitat definida per la mesura (segons la quàntica).
Biarritz és una línia arquitectònica que la defineix, i un mar que se la menja a petons, i sentors de creps, i olor de sal, i onades, i un entorn d'un verd gemat com res al món (ni Escòcia). Biarritz és un vell francès que un dia em va mormolejar amb un somriure “Je t'aime, je t'adore” en veure'm abraçat a qui estimava. És una tarda d'estiu després o abans d'una platja salvatge de les rodalies. És una gèlida vesprada de tardor en què toca dir adéu a qui estimes per endinsar-te en una lluita salvatge vers la vida que encara no tens i que et toca construir sense saber si podràs, la família que un dia voldràs formar i per la qual necessites una carrera, un títol, un protocol inventat per la brutalitat de les formes humanes. Biarritz és un decorat d'una pel·lícula dramàtica que no s'acaba d'acabar, i que no s'acabarà mai d'acabar, perquè la cursa continua tota la vida. Biarritz és potser un dels indrets de paisatge no original més bells del món, envoltada del paisatge original més bell del món. Com que em penso que, per increïble que sembli, encara no tenia cap imatge de Biarritz en aquest blog ja vellet que continua avançant per una mar esvalotada, i que continua assaborint el viatge en els seus moments més austers i en els més festius, en penjo unes quantes, fins que hi torni, que segur que hi tornaré. Salutacions!
Labels:
Biarritz,
Escrits biogràfics,
Euskadi,
França,
Iparralde
Monday, March 23, 2015
“Aquesta nena és de sis! Que no ho veus que és de sis? És de sis, aquesta nena! És de sis!”
“Aquesta nena és de sis! Que no ho
veus que és de sis? És de sis, aquesta nena! És de sis!”
Doncs no és de sis, aquesta nena.
Ni
de deu, ni de tres, ni de cinc.
No hi ha persones de sis. Cap xifra
està encadenada a cap persona. Cap persona està casada amb cap
xifra. Tots els éssers humans tenen a dins unes capacitats encara per desenvolupar que sovint són úniques. Ningú no està mai acabat del
tot. Ningú pot ser avaluat mai prou bé. Cada persona és un
misteri. La capacitat de progrés de cada persona és il·limitada, i
mai no es pot considerar impossible cap superació. Mai cap dictamen
és definitiu. Mai cap paper pot dir la veritat absoluta sobre les
capacitats de cap persona.
El problema no és la persona, el problema
és el sistema educatiu, que funciona amb el model fins ara no superat d'una estàtua de marbre que
fa de model. L'estàtua és el model, i l'estàtua és “una”. El
nen i la nena s'han d'assemblar a l'estàtua. La estàtua mai no és
massa adolescent. L'estàtua mai no s'obsessiona excessivament amb els estudis, mai
no dedica tres o quatre hores a fer deures. Però encara que no sigui
una perfeccionista, l'estàtua, no us penseu pas que sigui una
fresca; a l'estàtua no li agrada que la mirin, no es pentina ni es
repentina a classe, no pensa en nois o en noies que li agraden, no
està mai massa adolescent. L'estàtua té prohibit ser adolescent. L'estàtua accepta l'autoritat com un
xai; mai no és crítica amb allò que li manen; mai no posa en dubte
allò que el professor li explica; mai no es dirigeix amb excessiva
familiaritat al professor. L'estàtua és el mirall de l'alumne
perfecte; no és perfeccionista, però és perfecta; el model amb el
qual qualsevol nen o nena s'ha de comparar. L'estàtua no es mou a
classe, i per tant no haurà de prendre píndoles
tranquil·litzants; necessàries, diuen alguns, perquè el nen o la
nena que no s'avingui al sistema de l'estàtua pugui treure el profit
que necessita al seu procés d'aprenentatge. Sembla mentida que hi
hagi pares que no vulguin donar píndoles als seus fills! Tan bonica
com és l'estàtua! El model perfecte, encara que sigui de pedra,
encara que no tingui vida. L'estàtua, erigida al conscient i a l'inconscient de nosaltres, els educadors, és el model al qual els nostres alumnes s'han d'assemblar, diu o fa intuir el sistema.
Però tindrem allò que construïm. I resulta
irònic queixar-se de la grisor de la societat si eduquem amb la
filosofia de la grisor tots aquells que un dia construiran el món del futur.
L'estàtua, en realitat, esmonyona la identitat de cada alumne i
frustra les seves capacitats. Perquè allà a on hi ha la manera de ser de
l'alumne, hi ha la seva potencialitat de creixement.
Si no fos per la refotuda estàtua, el qui és tímid
podria aprofitar la seva discreció potser per a una concentració
superior en allò que s'explica, o per a un món interior més ric i
més sensible, que l'extravertit no arribarà a conèixer tant. El
qui és més extravertit, podria progressar en la seva capacitat de
comunicació franca i transparent amb els qui l'envolten, i millorar
encara més la seva expressivitat, potser fer-la servir per a explicar els
conceptes o aclarir els processos; la seva simpatia podria ser
acaronada per l'educador, fins que la calidesa d'una
educació que treballaria amb els caràcters en comptes de combatre'ls
l'ajudaria a convertir-se en un adult creador i transformador. I el qui
no pot deixar de moure's, s'hauria de moure encara més; potser
pintar a les parets de la pista esportiva les frases que s'estudien a
socials, o a matemàtiques, o a experimentals. Potser elaborar un
vídeo que expliqués amb imatges, mots, sons, metàfores... allò de
llengua castellana que no és senzill d'atrapar a primera vista.
Potser convindria que corregués cada tres quarts d'hora, entre classe i classe, per assolir unes
marques que li permetessin de participar als Campionats de Catalunya
d'atletisme. Potser convindria que toqués la guitarra cada dues hores per a
sentir-se ple i poder encarar-se amb més alegria a les estones en què se li demanaria més tranquil·litat. Potser la solució fóra moure'l a cercar la
informació i a transformar-la en comptes d'escoltar-la en una lliçó magistral dins d'una aula.
Podríem continuar descrivint alumnes,
persones, individus... cadascun seria diferent i de cap manera no
se'ls pot demanar exactament el mateix a tots, ni convé aplicar les mateixes
estratègies amb tots ells. Però no s'han d'assemblar a l'estàtua,
s'han d'assemblar a ells mateixos, han de construir-se, han d'arribar
a ser ells.
Curiosament, per camins diferents, amb potencialitats
diferents, amb caràcters diferents i amb estratègies
diferents, podrien arribar un dia als mateixos aprenentatges. Si el
que s'intenta és que tots i cadascun s'assemblin al més possible a
l'estàtua de pedra, no arribaran tan lluny i ho passaran molt malament; ells i els professors.
Gran part dels problemes de convivència i de comportament (no dic pas que tots) vénen
com a reacció a l'absurd intent d'obligar-los a ser com l'estàtua.
Hi ha qui és tan tímid que no gosarà ni respondre't quan li
preguntis; però no intentis obligar-lo a respondre't a la força,
perquè acabarà odiant els mots, i tindrà sempre problemes per
parlar per pròpia iniciativa. Hi ha qui és tan obert i tan directe
que et parlarà com si fossis el seu amic, i això t'ofendrà molt;
però jo si fos tu no aixafaria aquesta energia i potser em
convertiria en un amic de debò, en un amic d'aquells que no són
col·legues i que saben dir les veritats ni que les veritats siguin
dures, que saben estimar sense deixar de ser educadors, pares o
guies, i que no tenen por d'acostar-se a les persones, perquè quan s'acosten a una persona, aquesta persona automàticament s'acosta a ells, quan respecten una persona tal com ella és, aquesta persona
espontàniament els accepta com són; i si els accepta com són, absorbeix també millor allò de bo que els professors li puguin mostrar. Hi ha alumnes que et
parlaran com si fossis igual que ells; no intentis impedir-ho, perquè tenen raó, ets igual que ells, i com més igual sentin que ets, més cas et
faran; limitat a demostrar, sense gaires mots, que ni que tu siguis
igual que ells, la teva feina no és igual, i que a cops et veuràs obligat
a actuar amb una autoritat que el teu càrrec té, i que ells tindran
el dia que estiguin al teu lloc; però ells tenen raó, sou iguals; i
si els dónes la raó quan de debò la tenen, la seva actitud millorarà. N'hi
ha que són tan carrinclons o tan sensibles que t'estimen, i se'ls
nota, i potser t'ho diran; no te'n riguis ni t'enfadis, tornen a tenir raó, i no són
carrinclons, són normals i espontanis; aprofita l'estimació per a ensenyar que es pot estimar essent seriós, i de manera austera, i
sense necessitat de cap mena de demostració carrinclona; però reconeix també que no s'ha de tenir por de mostrar els sentiments, perquè som humans. L'amor de debò és com
l'herba que creix sota la neu, oculta, discreta, silenciosa, alimentant-se del líquid pur
que es va desfent a poc a poc sense que ningú no ho vegi.
El món que ens espera és el que
construirem; i el món que brollaria d'una educació no uniforme,
sense processos normativitzats, sense estàtues de marbre, sense
patrons reductors... seria una educació que no es fonamentaria en el Llit
de Procust sinó en la missió d'extraure de cadascú allò que
cadascú és ja, i allò que cadascú pot ser encara més. Aquesta educació, seria més poderosa que l'educació dels
utilitaristes que produiran societats que s'autodestruiran, que es
moriran d'èxit, que faran fallida, i que crearan éssers infeliços. Només cal perdre la por a
aquesta visió acollidora de les persones al llarg del seu procés de
creixement i d'aprenentatge, i deixar de posar excuses, pronunciant
la paraula utopia, impossible, inversemblant... Cal començar a
extraure el màxim de cadascú, respectant cadascú com és, en un
procés únic i personal que treballa amb les eines de la llibertat,
la creativitat, la intel·ligencia, l'autoconfiança, l'optimisme,
l'amor... i molt, molt endins, com les capes d'una ceba... també l'autoritat,
que hi és i que hi ha de ser, però ben bé a l'última capa de la ceba, perquè
si no... ho espatlla tot.
.
.
.
Wednesday, March 18, 2015
Vivim tan poc.
I a l'equipatge amb què ens van deixar
en aquest planeta, hi ha tantes andròmines perilloses, que qui ens el
va preparar, o qui va permetre que ens el plantessin al costat, o qui
sigui que ens va fer viatjar, haurà de respondre per les malifetes
que les andròmines de la bossa puguin produir. De vegades, i segons com, tenim un
equipatge tan inadequat, que tenir por és absurd.
I tot va tan de pressa, que el fet de no estar
content un sol segon és absurd. Allò que perds, ho perds perquè ho
has tingut. Allò que se'n va, ha estat amb tu, i aquesta és l'arrel
del goig. I allò que mai no has tingut no pot competir amb allò que
ja tens i que és tan gran; però si no mires el que tens, no veuràs la seva
immensitat.
Som tant de carn, i ens dirigeix tant
l'ocult de la ment, que sentir-se més que algú és absurd. I les
normes i els cànons i els costums i les tradicions i els protocols
escrits i decidits són tan arbitraris, i depenen tant de la decisió de
tants que són de carn, que convertir res en norma és absurd, i
estèril, i contraproduent. Qui imposa una forma es reencarna en el
ridícul i en l'ofensiu. L'autèntic mal gust és imposar un gust en nom
de no se sap quina tradició o quina norma de bèsties ancestrals.
Qualsevol rei és de carn i el seu orgull, i la seva arrogància, evidencia l'encarnació del ridícul.
Vivim tan poc, que jutjar-nos és absurd. I diu la noia que crida tant, i que es pensa que té raó, que si un pateix, no és lògic que sigui bord, perquè aquell altre també pateix i no ho és. Però la noia, que es pensa que ho sap tot i que creu que té raó no s'adona que som diferents, que hi ha equipatges diferents. Ella, que per cert no és capaç de recordar les cares de les persones, no sap que venim amb un equipatge, i s'ha cregut el mite imposat pels “bons i savis avis i besavis” que diu que tots som iguals i que el bon déu ens ha fet perfectament lliures per a decidir com els àngels.
La ignorància antropològica dels qui tracten amb persones fa que aquests fereixin les persones, perquè no les comprenen i perquè no es comprenen.
Vivim tan poc, que tot és clar, perquè
l'instant, cadascun, és únic, i se'n va per a no tornar més. La
fugacitat de cada punt del temps fa que tot sigui d'or immaterial i
que, a cada clivella de temps, s'hi amagui un somriure lluminós i
l'oportunitat de ser u amb algú que és allà.
Sovint, qui camina, no et veu encara
que et miri, perquè no és a l'instant present. L'acció de caminar, massa
vegades no és considerada una acció en sí mateixa sinó un estat de
transició entre dos actes que sí que són acció. La major part de les
persones, sense adonar-se'n, consideren que els desplaçaments són
formes de “no ser”, i sovint no hi són. Hi és el cos, que es mou i que avança, però la consciència viu pendolant cap al passat o cap al futur
immediats; per això, sovint, quan algú camina per un carrer, no hi
és, ni hi veu, ni hi sent, ni gaudeix de la caminada, ni s'adona que
camina, ni veu les façanes, ni el cel, ni els núvols de cotó, de color rosat o de color llautó.
I vivim tan poc que no hi hauria
d'haver instants secundaris de no ser, perquè cada moment amaga un
instant miraculós, que en si mateix és l'essència de la divinitat.
Hi ha qui no creu en déu perquè li resulta increïble la seva
existència; a mi el que em resulta increïble és l'existència de
qualsevol cosa, fins i tot la meva existència.
.
.
.
Monday, March 9, 2015
Creure en el miracle que pot arribar a ser, i que ja és com a llavor, o renunciar-hi per a sempre.
És com un boig divertit, amb tics
perillosos.
Capaç d'estimar sense interès, però
que ho fa poc, i que sovint sembla que només es mou a força de
càstigs o esperonat per algun objectiu llaminer que veu assequible.
Li falta molta cultura, i és moltes
vegades esclau de les creences mitològiques i de les tradicions
retalladores de la creativitat i la llibertat individual.
Es creu diferent i superior a la resta
de companys de viatge, i no s'adona que és un més, amb les seves
peculiaritats, les seves grandeses i les seves immenses
potencialitats. De vegades es comporta com un psicòpata.
Podria arribar a ser allò que es pensa
que ja és; però encara li queda molt per aconseguir-ho.
No sé si lligar-lo, per a evitar que
es faci mal ell, i que faci mal algú; o si, per contra, deixar-lo en
llibertat, perquè pugui crear, construir, aprendre, progressar...
Si el lligo, es perdrà bona part
d'aquest progrés, que s'alentirà i s'ofegarà; potser fins i tot es
quedarà com la bèstia que és, sense cap mena de millora.
Si el deslligo, em pot fer mal; a mi o
als meus; a ell mateix o als seus.
Llibertat o seguretat.
Confiança o por.
Creure en el miracle que pot arribar a
ser, i que ja és com a llavor, o renunciar-hi per a sempre.
Això és el que em suggereix aquesta
espècie anomenada Homo sapiens...
Llibertat o seguretat; contínuament
ens debatim entre aquestes dues opcions. Potser hi ha algun punt
intermig, tan a prop com sigui possible de la llibertat, que també
serveixi.
En tot cas, l'evolució continua.
.
.
.
Labels:
Articles filosòfics,
Educació,
Evolució,
Llibertat
Subscribe to:
Posts (Atom)