Quan ensenyarem tendresa? Quan
treballarem, amb els nostres alumnes, el valor dels sentiments, dels sentiments aliens, dels
sentiments propis, del respecte a tots els sentiments, fins i tot del
respecte als sentiments que no comprenem, o que ens costa de creure
que existeixen? Quan entendrem que l'educació de la relació
entre les persones d'un grup és una part essencial de l'educació de
qualsevol matèria, perquè a qualsevol matèria cal interaccionar
amb el grup, o amb un grup, perquè quan aquesta matèria aparegui
dins l'àmbit professional, caldrà saber relacionar-se amb el grup
de treball, respectar les visions alienes, aplicar-se a la feina amb
energia sense ser una càrrega pels altres, tolerar les febleses
alienes, oferir-se a ajudar, i preocupar-se de les angoixes de la
resta de persones del grup? Quan, d'una punyetera vegada entendrem
que exigir que algú que pateix deixi de sofrir l'assetjament del
mafiós del grup no és ser un "xivato" sinó defensar la vida i la
qualitat de la vida de qui no sap defensar-se sol? Quan ens esperarem una mica, si cal, a ensenyar els
nombres romans perquè encara no hem ensenyat als nens i les nenes a
treballar en equip, i a que valorin i estimin les persones amb qui
han de treballar els uns i els altres? Quan els direm als qui afirmen
que a l'escola no s'ha d'educar i que a l'escola s'ensenya i prou, que
haurien de reciclar-se i abandonar les teories pedagògiques del
segle XX, que en guerra descansi? Quan ens disposarem a estimar el que
ens ha tocat fer a la vida en comptes d'odiar el que ens ha tocat fer
i enyorar el que voldríem haver aconseguit fer i no hem pogut? Quan
intentarem veure en els nostres alumnes els nostres fills, i en els
nostres fills éssers plens de febleses, que necessiten ser educats, de vegades amb un no, d'altres vegades amb un gest de tendresa, i sempre amb un
amor auster i objectiu? Quan entendrem que els nostres alumnes han de
poder expressar la seva opinió, ni que sigui crítica amb la nostra
feina, però que cal exigir-los que ho facin en el moment adequat i
amb el to que correspon, no pas pel fet que s'estiguin comunicant amb
una autoritat, sinó perquè s'estan comunicant amb un ésser humà? Quan lloarem la bellesa i la serenor del silenci a l'aula i ho aturarem tot, sense cridar, fins aconseguir aquest silenci? Quan ens proposarem de debò de convèncer els nostres alumnes, a
cadascun, que la seva vida és meravellosa, que ells són una joia
vivent de l'existència, que amb l'esforç i la constància poden
arribar a conquestes fascinants que ni s'imaginen, que el seu valor
com a persones no depèn del que facin sinó del que són, i que tothom, sigui com sigui, té aquest valor, i que han
de fer tasques fascinants no pas per a ser importants, sinó que, precisament perquè
ja són importants, han de fer aquestes tasques fascinants, i que poden fer-les, i que s'han de preparar per a poder-les fer? Quan prioritzarem l'atenció a algun alumne que pateix i deixarem de banda la indiferència vers el seu dolor? Quan exercirem la indiferència que toca, que és la de
respectar, sense jutjar, la moral, les idees, els costums, l'estil,
l'edat, el tarannà, la hiperactivitat, la peculiaritat dels nostres
alumnes... i quan, en tot cas, treballarem per tal que
aquestes peculiaritats empenyin la seva vida vers els somnis que els
motiven i vers les tasques que els corresponen, sense intentar canviar-los
la forma, o afaiçonar-los amb el motlle dels nostres prejudicis personals o amb els tabús i tòpics socials del món que vivim? Quan entendrem que la creativitat és una
eina poderossíssima per a l'ensenyament, i que frustrar-la en comptes
d'esperonar-la esdevé una guspira per a l'incendi d'una mala
actitud?
Una opinió de tot, des de fora de tot, que no coincideix necessàriament amb el que ens han ensenyat des de sempre.
Thursday, April 30, 2015
Preguntes que em faig en relació amb això d'ensenyar.
Wednesday, April 29, 2015
Felicitats, campió!
Oh! Quina
pressa que tens! A on vas? Segur que hi has d'anar? Ets molt
treballador! Tens ambicions, projectes, sempre vius mirant al futur,
com ha de ser! Oh! Quina fal·lera a deixar el teu pis pinzellat com
un museu! Tant t'obsedeixes que gairebé no fas res més. Oh! Com
t'enfades perquè la fornera, sense voler, ha tocat, mentre
l'embolicava, amb la vora de la pell de la seva mà el croissant de
mantega que has demanat! La gent no treballa tan bé com tu! Els has
de suportar! Tu que ho fas tot bé! Oh! Com t'enutges, perquè has
d'esperar, agafat al volant del teu cotxe, que la persona que està
aparcant davant teu et deixi passar! Que lenta que és aquesta dona!
Oh! Com esbossines! Com pites! quan tots els cotxes s'aturen a la
carretera, o al carrer major, o a on sigui que et facin aturar els
ineptes! Quin "pito" més potent que tens! Quin bon
exemplar d'Homo Sapiens que ets! Quanta raó que tens! Només
condueixes bé tu! Ets un campió! El campió! Com esclafes els
competidors! Com te'n sents, d'orgullós, de tants mèrits com tens!
De la pàtria a la que pertanys! No tothom pot dir que forma part
d'un estat de l'anomenat primer món! I això t'ho has treballat tu,
no ha estat pas per atzar que has nascut a Europa! T'ho has currat!
I parles la llengua més fàcil i més bonica de totes! Les altres
llengües és evident que no s'entenen i a més són força lletges,
sonen rares... Les haurien d'ensenyar com a relíquia del passat, i
guardar-les en un museu, però no tocar els collons a la gent que vol
ser pràctica i moderna! La teva és indubtablement la llengua més
bella i més fàcil d'entendre! Oh! Quin bon gust que tens! Quanta
raó que tens quan dius que aquella noia és guapa, i que aquella
altra és lletja! Tu saps molt bé qui és lleig i qui és guapo! Ho
veus ben clar! I et fan una mica de llàstima els pobres ximples que
troben guapa alguna noia que tu saps que és lletja! No s'adonen de
l'evidència, però tu ho veus clar! Tens aquest do! Ets un campió!
Ha ha ha! Ric de tant feliç com em sento que al món existeixi un
campió com tu! Tan assenyat! Ha ha ha! Oh! Que bé que vesteixes! Tu
vesteixes com s'ha de vestir, amb l'elegància que pertoca a cada
moment; no ets un arrossegat, no ets un d'aquests “jilpis” que
van fets uns pengim penjam! Tu comprens la manera correcta de
vestir-se, seguint les normes i l'estil de totes les societats
civilitzades del món mundial! A més, tu ets molt savi, perquè
coneixes el significat de totes les paraules del diccionari! I si no
saps què és l'amistat, busques el significat al diccionari, i fas
callar els babaus que diuen que l'amistat és una altra cosa. El
diccionari explica ben clar què és l'amistat, i què és la vida, i
què és la felicitat... Si algú se n'oblida, té molta sort, perquè
té els diccionaris, i tu encara en tens més de sort, perquè et
saps de memòria les definicions del diccionari; per tant, coneixes
tots els misteris! Ho saps tot! El diccionari té el do miraculós de
saber què són totes les coses! Oh! Quina sort que tens de tenir la
religió veritable! Els qui no creuen en la teva religió són uns
pobres infeliços que no aniran al cel; i si hi van serà perquè déu
és molt bo i... mira... fa la vista grossa... coneix les intencions
del cor... i automàticament els inscriu els pobres heretges a la
teva església, la única de debò, sense que ells ho sàpiguen; i
gràcies a això se salvaran, si no, a cremar a l'infern, com tots
els que no es creuen tot el que diu la teva religió, que es veu d'un
tros lluny que és la de debò, per això qui no hi creu, té una
certa culpa, perquè és ben clar que la teva religió és l'única
que té raó en tot el que diu, ja que és l'única que ha rebut per
revelació divina la seva doctrina. Ets un campió! Formes part de la
veritable església! I ets normal, perquè no ets gai ni cap cosa
d'aquestes estranyes! I ets blanc! I guapo! Fins i tot, ara que et
fas gran, resultes encara interessant, i saps de bo de bo, que moltes
senyores et miren! Ets un campió! Felicitats, campió!
.
.
.
Saturday, April 25, 2015
Ei... no entreu a Europa... diuen els pobles que van entrar a Àfrica a caçar persones quan els va sortir dels collons.
Aquest mar que m'acull s'empassa els
somnis de color de vida, de fum d'encens i d'or; el mateix mar que
embolcalla els cossos nus dels meus; color maragda, guspir d'argent,
aroma de pins vora del bosc.
En aquesta Europa pètria, que es
vesteix de porpra i té cos de serp, aquest mar ens arrenca el
pensament que havia de construir el futur per camins llum.
I el parlament dels monstres amb
corbata negra i ulls de rap content aixeca morals ancestrals
d'imperis que compraven nenes a canvi del vesc que amarava els cascs
dels vaixells que omplien les terres del sud.
Segle rere segle, els mariners rossos
van espletar el bosc, la selva gemada, la sabana immensa, el desert
enterc. Sense preguntar si podien fer-ho, van conquerir el món. Com
bèsties, salparen per les crestes blanques cap a l'horitzó, pensant
en la carn que devorarien al país dels pobres. Avui alcen banderes
amb signes de pau i diuen que no. Que ningú no entra a l'Europa
lliure que ells han aixecat.
Moralistes laics prohibeixen les fòbies
que el remat ha après dels mossèns bestials. Els és ben igual cap
a on rau Itaca, el martell de Tor esclafa Odisseu. Vesteixen els
cossos dels bous que arrosseguen els jous i l'arada que llaura amb
esforç l'animal begut amb licors balmats. Bous enverinats que lliuren
la vida a la mediocritat.
Palauets de merda pintada amb efluvis
de diamant i d'or. Mentida al matí, mentida al migdia, mentida a la
mort. Tothom vol ser "Charlie", però ningú no aspira a ser un ofegat,
ningú no és anònim, ningú mai no accepta de dir la veritat.
Europa feixista, sóc mediterrani!
Friday, April 24, 2015
A on són els diners de la gent que els ha suat i els ha treballat amb la seva angoixa?
Els diners són el treball de les
persones, el treball de cada persona convertit en valor.
Aleshores, si treballem tant, si ens
estressem tant, si estem tantes hores treballant, guanyant justet; ¿a
on són els diners sobrants del nostre esforç?
Doncs amuntegats als comptes corrents
de les grans empreses com a beneficis d'aquestes empreses, o als
comptes corrents dels corruptes. Cada milió d'euros de cada
compte milionària emmagatzema l'estrès, la suor, les hores i hores
de neguit de cadascun de nosaltres...
En conseqüència, no ens
estressem. No visquem per treballar ni per als diners. Fem el que
ens vingui de gust. Treballem per amor als qui servim, i continuarà
sortint el sol.
Thursday, April 23, 2015
Estimo el drac.
Creative Commons Attribution-Share
Alike 3.0 by Enfo in Wikipedia
Estimo l'Anna, la del refugi
d'Amsterdam, i ella ho sap; però també estimo el Tarrés, el
Roldós, el Puig i el Vives... els d'Argelers, i és que sovint el
destí en dóna a conèixer uns i n'amaga uns altres, per un tema de
llengües perseguides, de circumstàncies geopolítiques, o per pur
atzar.
Estimo Sant Jordi, només faltaria,
però estimo encara més el pobre drac, animal en perill d'extinció,
sense recursos per alimentar-se, abocat per la llei de la selecció
natural a devorar altres espècies per a sobreviure, i a lluitar, i a
perdre en topar-se amb un Homo sapiens, que per a més inri negocia
el seu futur maridatge no pas amb la seva futura esposa sinó amb el
pare d'aquesta, que a més és un cap d'estat, monarca, que no ha
escollit el poble. I val a dir que aquest Homo sapiens Jordi es va
fer l'orni quan els qui eren menjats pel pobre drac famolenc eren els
pagesos del poble; i va ser només quan el drac es va fixar en la
princesa que el suposat sant va decidir convertir-se en un cavaller
salvador.
Canviant de tema, estimo les
llibreries, però encara estimo més les biblioteques. I estimo les
diferents llengües, però encara estimo més la literatura. I estimo
la pell més que la roba. I estimo més els Nadals de cada dia, que
no pas el Nadal del vint-i-cinc de desembre. I m'agraden més les
bruixes que les princeses. I m'agrada que a cadascú li agradi el que
vulgui, i que aquest gust no el faci menys digne.
.
.
Talaia del Montmell, sostre comarcal del Baix Penedès
En un dia de vent, la llum és clara i els colors són vius. El bosc és net i escampa sentors de primavera. És un passeig pel cel, damunt La Juncosa de Montmell. Si aneu al Blog "Con los nenes a cuestas", a l'etiqueta del Baix Penedès tenen molt ben explicada la ruta. Deixeu de llegir i de mirar aquestes fotos i aneu-hi! Va! Què feu llegint! Que passeu massa hores a internet!
Tuesday, April 21, 2015
Que ni els mots ni la retòrica no et siguin una presó.
Es fa difícil escriure en moments de tanta tensió dialèctica.
Stephen Hawking va escriure (provocador com és ell) que d'ençà de
la física, la filosofia ha mort. Reconec que ho hauria pogut dir
d'una altra manera; hauria pogut ser més objectiu, menys hiperbòlic,
més acollidor, més científic. La filosofia no ha mort, però si la filosofia vol arribar a dir alguna cosa amb sentit, no pot deslligar-se dels
descobriments constants, graduals, i sorprenents que cada mes, per especificar algun
període temporal concret, aconsegueix el mètode científic. Si tots els representants de la filosofia ho fessin així,
m'estalviaria, alguna vegada, sentir vergonya aliena i tristesa intel·lectual quan
llegeixo determinades afirmacions sobre el funcionament de la ment,
sobre el comportament humà, sobre etologia, i fins i tot sobre ètica, que podrien tenir algun sentit a les últimes dècades del segle XX,
però que, a les alçades que estem, només poden ser sostingudes pels qui
s'han allunyat excessivament dels últims descobriments.
L'abisme
entre humanitats i ciències sovint és massa gran, i ha estat
incrementat exageradament, de vegades, per interessos mesquins.
No
podem comprendre l'ésser humà del tot si no coneixem la seva
realitat objectiva i el seu funcionament com a individu de l'espècie
Homo sàpiens; la humanitat que prescindeix de la realitat científica
de l'individu Homo sàpiens esdevé inhumana, i allò que estudia no
és un ésser humà tal com és, sinó un ésser humà que s'inventa
a partir de conceptes apresos de persones que ignoraven, per
imperatius dels segles, la realitat objectiva dels individus de
l'espècie. L'orgull de gremi sovint no deixa veure la situació tal com és,
i, com a titelles d'un inconscient que treballa a l'ombra, el
pensador, sense saber-ho, defensa el territori de la seva tribu, que
ell o ella veuen amenaçada per una veritat que no és la seva i que
els fa por perquè no l'entenen. I alguns faran servir qualsevol arma retòrica, per
sofista que sigui, per infundada que resulti, per neutralitzar el que ells
interpretaran com l'atac d'un ignorant. La grandesa del mètode
científic, però, és que es considera, en el fons, ignorant; de manera que no
accepta res que no sigui provat, i un cop provat, si es demostra
alguna vegada algun error, deixarà d'acceptar aquest error com a
coneixement i tornarà a començar el procés. La ciència necessita
la profunditat humana per a fer servir els seus coneixements en
benefici de l'espècie i de la natura. Les humanitats necessiten els
descobriments de la ciència per a no fer el ridícul; o per a no
ignorar el funcionament, a cops malaltís, del substrat del cervell
responsable de les decisions, atribuint responsabilitats angèliques a
persones malaltes socialment o humana; per a no cremar a la foguera,
com ja han fet alguna vegada a la història, als qui no accepten els
seus postulats.
L'educació pot fer dolentes les persones si és una educació perversa; pot enverinar els valors naturals amb els quals naixem, o els principis senzills i clars rebuts dels pares; pot errar-la en trastocar les prioritats vitals; pot, en resum, destruir la innocència.
L'educació, per descomptat, pot aconseguir també tot el contrari. Pot centrar la persona; li pot regalar la capacitat de pensar amb lògica; pot encomanar-li la actitud d'humilitat que mena a acceptar veritats provisionals provades, que ho deixaran de ser si en algun moment es demostra que no ho són; pot ajudar a comprendre allò que l'ésser humà té a dins i atorgar un major grau de llibertat a les decisions; pot deslliurar-nos de l'esclavatge dels mots, que de vegades intenten segrestar la realitat, impedint investigacions o exploracions que vagin més enllà de la significació convencional de diccionari; ens pot estalviar les retòriques buides que neixen de l'ego i que o no amaguen res, o que allò que amaguen no se sosté encara que guspiregi com la medalla d'una tómbola.
.
.
Subscribe to:
Posts (Atom)