Va
bé, de vegades, recordar velles imatges d'instants viscuts a
paisatges diferents, allà on les entranyes de la Terra han escupit
foc, i el paisatge ha esdevingut roig, grana, negre, canela i sutge.
La història del planeta es reprodueix una vegada i una altra; aquí
i a l'altra banda de l'univers. Lanzarote és una embaixada del
cosmos que no descansa, i que crea la bellesa per totes les escletxes
de l'espai. I no dic res més, que ja sobren els mots.
Una opinió de tot, des de fora de tot, que no coincideix necessàriament amb el que ens han ensenyat des de sempre.
Friday, October 26, 2012
Thursday, October 25, 2012
Només podem guanyar.
Jo
no era. I sóc. A
partir d'aquí, només
puc guanyar. Si
deixo de ser, tot
això ja he sigut!
Jo
no era; i
sóc.
.
.
Wednesday, October 24, 2012
El famós Virus de la Policia. Com sortir-se'n? El famoso virus de la policia. Como eliminarlo? Police Virus. How can we destroy it?
.
Corre
per la xarxa el famós virus de la “policia”. De vegades passa que algú,
tranquilament, està navegant per qualsevol web, o bé es descarrega un
fitxer de word que algú li ha passat, o potser obre el hotmail, i de cop i
volta se li obre una finestra similar a la imatge que podeu veure
aquí més amunt, se li engega la càmera web, i se li bloqueja
l'ordinador de manera que no pot engegar cap altre programa, ni
antivirus, ni res de res. Llavors, amb les cames tremoloses, comença
a llegir que la policia l'ha identificat com un infractor de la llei,
delinqüent sexual, lladre de drets de còpia, terrorista virtual,
etc. També li diuen que pel fet de ser la primera vegada que
l'enxampen, tindran pietat, i li deixaran pagar una multa de 100
euros. Això sí, el pagament s'ha d'efectuar en menys de 48 hores;
si no es realitza aquest pagament, el procés judicial continuarà i bla, bla, bla...
Com
que a mi em va passar, i vaig estar una bona estona investigant la manera de desbloquejar l'ordinador, us explico com ho vaig aconseguir per si us passa a vosaltres:
1er
Apagueu l'ordinador mantenint el botó d'engegada premut més de 4 o
5 segons.
2º
Engegueu l'ordinador en “Mode segur però amb accés a les xarxes”.
Això ho aconseguireu prement la tecla f8 en el moment en que està
arrencant l'ordinador.
Us sortiran tres opcions:
Us sortiran tres opcions:
Obrir
en mode segur
Obrir
en mode segur però amb accés a la xarxa
Obrir
normal.
Trieu
la segona opció: obrir en mode segur però amb accés a la xarxa.
Amb
aquesta segona opció, l'ordinador us funcionarà només amb els
programes més bàsics, dels quals se sap segur (normalment) que no
tenen el virus, i al mateix temps us permetrà l'accés a internet.
3er
Obriu un navegador i descarregueu-vos el programa "Malwarebytes
Anti-Malware" en la seva opció gratuïta (Busqueu-lo per google)
4rt
Demaneu-li a aquest programa que us faci un “Anàlisi ràpid”, i
us trobarà els troians. A mi me'n va trobar tres.
5è
Demaneu-li que us elimini els troians.
6è
Reinicieu l'ordinador.
I
arreglat!
Almenys, a mi així se'm va arreglar.
Si no us funciona (pot passar perquè els virus evolucionen) demaneu ajuda a algú que en sàpiga més que jo.
Almenys, a mi així se'm va arreglar.
Si no us funciona (pot passar perquè els virus evolucionen) demaneu ajuda a algú que en sàpiga més que jo.
.
.
.
Tuesday, October 23, 2012
Els formularis
Avui
parlaré d'un tema estrany, però que té la seva importància: els
formularis.
Els formularis atorguen fredor i llunyania a les
relacions entre les persones i les institucions. Són entercs,
inflexibles, necessiten ser rectificats i esmenats un munt de
vegades, perquè fracassen quan intenten convertir en generals unes
pautes que són normalment diferents per a cada situació.
El
pitjor dels efectes que produeixen és l'alentiment dels processos.
Si un dia les còpies dels formularis s'esgoten, cal imprimir-ne; llavors potser
ens adonem que s'ha acabat la tinta de la impressora o que no hi ha
connexió a internet i necessitem descarregar-nos el formulari de la web corporativa on el tenim allotjat.
Un cop aconseguim el formulari, i tatxem aquells apartats que ens demanen unes dades que no s'adiuen al cas particular que necessitem,
el formulari ha de passar per totes les mans que el protocol
estableix, i ha de tornar en forma de resposta segellada, signada i
certificada al cap d'uns dies tal com mana l'excel·lència dels
processos; d'això, estrictament, no en té la culpa el formulari; si fos una carta personalitzada també hauria de passar el mateix via crucis.
De
vegades, els amants dels formularis no els estimen perquè impliquin
una millora en la gestió, sinó perquè fer servir els formularis
deslliga una sensació especial de pertinença a una realitat més
gran i més poderosa; com un estat. Els formularis són
l'uniforme de la comunicació; un uniforme farragós com una
armadura; això sí, brillant i polida. Armadura que, però, pesa molt i alenteix els
moviments de qui la du, a banda de negar-nos, als qui ens topem amb l'armadura, la proximitat de l'humà que hi ha a
dins.
Els formularis redueixen la comunicació a unes demandes
limitades, sense matisos, sense creativitat, sense possibilitat d'explicar-se; en conseqüència disminueixen la riquesa comunicativa. Són imatge i esnobisme purs.
És
un error intentar emular la grandesa dels grans amb l'estratègia d'imitar els
seus tics nerviosos i la seva estètica. La grandesa, si ho és, és
gran pel seu interior i no pas pel seu vestit. No som l'aparença que semblem.
Mai no serem grans pel fet d'imitar la imatge dels grans. Hem de ser
grans pel fet de ser capaços de fer arribar l'excel·lència al
tracte personal amb cada individu. No hi ha excel·lència sense
humanitat. No hi ha excel·lència sense un tracte individualitzat,
original, creatiu, proper... L'excel·lència no és l'uniforme, és el servei sincer i real a les persones.
Algun
dia, les grans corporacions descobriran que és més autèntic que
els mitjans materials de comunicació treballin persona a persona, sense generalitzacions; que siguin únics en el fons i en la forma per a cadascuna de les relacions. I a més de
ser més autèntic, és més pràctic; perquè en escriure un
missatge únic per a cada relació, no es podran acabar les còpies
dels formularis, ni quedarà antiquat cap escut, ni farem papers en
nom de la imatge... els farem només per a guanyar proximitat i relació personal.
I cadascun dels responsables d'establir la comunicació, podrà crear
el seu propi model, que s'ajustarà a cada cas.
Potser el tema dels formularis és una ximpleria, però la suma de molts petits detalls construeix
l'ànima de qualsevol l'imperi.
Monday, October 22, 2012
No som nostres. Pertanyem a la natura.
Nebulosa de l'Hèlix o Ull de Déu. Les nebuloses són boires de gas que hi ha entre les estrelles. La lògica que governa les relacions entre les ones i les partícules és la causa invisible de la bellesa; i al meu parer una de les veus de déu.
Avui he llegit el capítol del llibre "Jesucrist 2.0" de Francesc Torralba que du per nom "És una renúncia a pensar?". I val a dir que potser és un dels capítols a on més matisos diferencials trobo respecte la meva fe. Un dia parlaré també d'aquells capítols amb els quals coincideixo plenament.
“Creure
contradiu les conclusions de la raó?”, pregunta Torralba. Al meu
parer, creure segons què contradiu les conclusions de la raó. La
lògica és present a tots els fenòmens de la natura. De l'ordre que
s'abstrau dels fenòmens naturals, en deduïm les lleis de la lògica,
que probablement siguin una sola llei, la qual s'expressa de maneres
diferents segons les circumstàncies. Com que no ho percebem tot, ens
apareixen diverses lleis, quan en realitat probablement només n'hi hagi una.
Si
Déu existeix, la lògica és un petit reflex de la paraula de déu.
La meva opinió és que l'única revelació divina, a banda de la
bellesa de la natura, és la lògica; tot i que en realitat bellesa i
lògica són el mateix. La bellesa és l'efecte que es produeix al
nostre interior quan contemplem el govern de la lògica a la natura; aquesta contemplació, sovint, és inconscient, ens quedem amb l'efecte i prou.
Penso
que, a la fe catòlica i cristiana, li sobre doctrines i teologies. El
contingut de la fe que va predicar Jesús és molt més reduït; i
fins i tot essent reduït, el mateix Jesús ja va dir massa (jo ho
puc dir perquè segons la meva opinió, Jesús només fou un home, i
com a home no era perfecte). Quan enduts pel que sigui, arribem un
punt més enllà d'allò que sabem segur, ens equivoquem. L'essència
de la fe, de la fe en alguna realitat anomenada déu, és molt
reduïda. Si intentem descriure déu, o la seva suposada doctrina,
l'espifiem. Escriuré l'essència de la fe al final d'aquest post;
tot allò que passa d'aquesta essència, erra. L'aparent
característica de “no racionalitat” de gran part de la doctrina
(i de la teologia) cristiana, que reconeix Francesc Torralba, es té,
com a causa, a sí mateixa, ja que aquesta gran part de doctrina (i
teologia) cristiana no racional no és cristiana, és a dir no fou
predicada per Jesús, sinó afegida al llarg dels segles posteriors
pels que varen intentar raonar a partir dels dogmes (la racionalitat dels
quals no es discutia).
“La
fe no és mai la conclusió lògica d'una meditació sobre el sentit
de l'existència o el misteri de la realitat” diu Torralba; i jo
penso que certament la fe catòlica no ho és, però la fe en una realitat anomenada déu, sense entrar en més
detalls, per alguns de nosaltres sí que es pot arribar a presentar
com una evidència que brolla de la contemplació de la lògica i de
la bellesa de la natura, a la qual percebem i la qual sabem que existeix.
“Confiant
en les forces d'un mateix, no s'arriba a la fe”, diu Francesc
Torralba. Jo diria que en realitat no existeixen les forces d'un
mateix. Res és nostre. Les anomenades “forces d'un mateix” no
són estrictament d'un mateix; han estat rebudes de la natura. Cadascun de
nosaltres som un regal per a nosaltres mateixos, rebut de la natura.
No som nostres; pertanyem a la natura. Confiar, doncs, en les
anomenades “forces d'un mateix” no és una actitud de supèrbia
perquè en realitat estem confiant en un do, o força, que no ens
pertany, que no és nostre, i que tenim l'obligació natural de fer
servir. La natura, a través de la selecció natural, ens ha donat
unes capacitats (algunes conegudes i d'altres desconegudes encara)
que hem de fer servir i en les quals hem de confiar. Tot el que fem,
i tot el que podem, prové dels dons i de les capacitats naturals
rebudes. Fora de la natura, res no actua. I això no és humiliar
l'existència a la matèria, perquè la natura és molt; molt més
del que veiem i del que entenem avui dia. La natura és una de les
veus de déu; de les altres veus de déu no en sabem res, ni tan sols
les podem imaginar, perquè no són aquí.
Diu
Torralba referint-se al procés de creure: “Cal que es produeixi o
que passi alguna cosa: ser tocat per déu i la seva paraula”. La
meva opinió és que és difícil no trobar déu en una natura que és
el seu reflex, la seva veu, el seu batec, el seu alè. Rere la forma
de la natura, hi ha déu. És impossible no ser constantment tocat
per déu si partim del fet que nosaltres formem part d'aquesta
natura. I tot això passa sense que succeeixi res sobrenatural.
A
alguns l'experiència ens porta espontàniament a la fe. I, de fet,
per alguns, l'experiència de la natura, i de les persones, és
l'únic que ens porta a la fe; però no a la catòlica, ni a la
cristiana tradicional. I aquesta experiència que ens du a la fe no
és una experiència abassegadora, sinó l'experiència de cada
instant, la quotidiana: cada mirada, cada gest d'un rostre, cada
feblesa en un germà petit, cada llàgrima, cada somriure, cada
posta, cada pluja... A poc a poc, sense lluors ni eufòries, la fe es
presenta com una onada lenta que besa sense neguit la sorra d'una
cala, la conseqüència d'una força còsmica creadora de tota la
bellesa. En aquestes circumstàncies “no creure” se'm fa
impossible
Si
la fe catòlica no és una doctrina (com diu Torralba que no és) què
hi fa la doctrina dins la fe catòlica?
Si
la fe catòlica no és una doctrina, ¿per què no es reconeix la
meva fe dins l'església quan manifesto que no em crec cap doctrina?
¿Si
la fe catòlica no és una doctrina, per què se m'anomena heretge
quan proclamo que no em crec ni un bri de la teologia ni dels dogmes
que la teologia intenta quadrar?
El
problema de la fe catòlica és l'excés de mots i la manca de
contemplació. L'excés de mots és conseqüència de la supèrbia i
de l'instint tribal de les primeres esglésies. En canvi, la
contemplació de la lògica i de la bellesa de la natura condueix a
l'amor i a la felicitat.
“La
fe exigeix confiança en el mestre i l'acceptació prèvia d'uns
esquemes culturals en els quals situar-se”, diu Torralba. Jo penso
que la fe exigeix “mirar” i no témer la lògica que amara la
natura i els seus fenòmens. Aquesta lògica esdevé la raó
invisible de la bellesa; els matemàtics ho saben. La gran mancança
de les persones que dirigeixen, i que han dirigit, majoritàriament
les grans religions és el seu habitual analfabetisme científic (a
excepció d'alguns casos de vegades notables i d'altres inaudits).
La manca de formació matemàtica, científica, racional... ha
conduït la fe de les principals religions vers les valls fosques de
la intolerància, la fantasia imposada, les pulsions ancestrals
convertides en justícia divina, i altres irracionalitats més o
menys greus.
I
ara el que he promès al principi del post; l'essència del contingut
de la fe de Jesús:
“Veniu,
beneïts del meu pare, rebeu en herència el regne que ell us tenia
preparat des de la creació del món. Perquè tenia fam, i em donàreu
menjar; tenia set i em donàreu beure; era foraster, i em vau
acollir; anava despullat, i em vàreu vestir; estava malalt, i em vau
visitar; era a la presó, i vinguéreu a veure'm.”
Friday, October 19, 2012
Enterreu la disciplina al cementiri de les eines rovellades
El
sofriment infantil, en línies generals, no produeix adults més
forts ni més resistents, sinó tot el contrari. Opino que el
patiment a les edats de la infantesa és la causa principal dels
desequilibris psicològics, emocionals, socials... que es pateixen a
les edats adultes. Ments ferides, febles, malaltisses, insegures,
infelices, obtuses, violentes, asocials... es forgen amb les angoixes
i els rosecs infantils. I tot això sense arribar al cas extrem de la
patologia. Les nostres mancances psicològiques lleus, els nostres
punts foscos, allò que sabem que no funciona del tot, tenen com a
causa directa o indirecta, o com a caldo de cultiu, el patiment i el
malestar de la infantesa.
Aconseguiu
per damunt de tot, i sense renunciar a la tasca d'educar, una
infantesa feliç per als vostres fills; estareu construint els
fonaments d'una edat adulta mentalment sana i feliç. Defugiu el
perfeccionisme, la crítica constant, la recriminació continuada...
És preferible que els nens duguin la roba bruta per haver jugat que
no pas anar nets perquè senten terror del que els seus pares els
puguin dir si s'embruten. Procureu-los bassals, capgrossos, fang,
pedres i la possibilitat de caminar pel bosc per a mirar bestioles.
Ensenyeu-los a estimar la pluja i el gust de mullar-se sota dels
ràfecs. Valoreu la higiene, però no la convertiu en una divinitat.
Lluiteu perquè se sentin lliures i perquè riguin molt.
Preocupeu-vos si no els veieu contents, i feu-los veure que passi el
que passi sempre tindran al seu voltant més bellesa i més amor que
no pas dolor i sofriment. Perdeu el temps amb ells i ensenyeu-los a
perdre el temps. Ensenyeu-los a mirar. Ensenyeu-los a sentir passió
per la vida i per tot el que la vida té de bo. Enterreu la
disciplina al cementiri de les eines rovellades i substituïu-la per
l'amor a la feina ben feta i al gust de veure la bellesa de les
accions correctes i ordenades. Feu-los veure que els càstigs no
tenen sentit, i que el que els ha de moure a fer les coses bé és
l'amor i les ganes de fer les coses bé. Una infantesa feliç val més
que qualsevol objectiu cultural, esportiu, artístic, acadèmic... La
felicitat dels infants és la garantia del futur de la humanitat.
Wednesday, October 17, 2012
Elogi de la lentitud
El
pensament racional humà, quan treballa amb lentitud, serenor i il·lusió, pot arribar a cotes d'elevada excel·lència. La pressa ens converteix
en la pitjor de les màquines. Fins i tot aquells que presumeixen de
treballar de pressa i bé, arriba un dia que s'estavellen de la
pitjor de les maneres a causa d'aquesta mateixa pressa de la qual
presumeixen. Carl Sagan ho va dir: "pensem bé, però no pensem ràpid". Som el fruit d'una natura que segueix uns cicles extremadament lents, sense cap pressa ni improvisació, i que arriba a expressions de bellesa única i insuperable.
Si algú s'entesta a no deixar-nos pensar a poc a poc, que s'aparti, perquè volem fer les coses bé; i si té pressa que
s'hi posi fulles o que busqui més pensadors per a repartir la feina.
Vivim una vegada, i si correm, no vivim. Amb presses, no podem treballar bé; i si no podem treballar bé, no vivim bé. Com més correm per fer la feina, pitjor surt i més feina se'ns genera. No permeteu mai a ningú que
us llevi la vida. Doneu la vida, si cal, però si decidiu viure-la, viviu-la
sense pressa; que és el mateix que dir “viviu-la”. La pressa genera males explicacions de les tasques, mediocritat humana, rutina i endarreriment. Acceptar la tirania de la pressa implica quedar-hi atrapat. Sigueu lliures. L'autèntica
excel·lència necessita lentitud.
Subscribe to:
Posts (Atom)