Una opinió de tot, des de fora de tot, que no coincideix necessàriament amb el que ens han ensenyat des de sempre.
Thursday, May 9, 2013
Wednesday, May 8, 2013
Els importem una merda. Per ells no som un poble. Recordeu-ho!
Avui
el Tribunal Constitucional Espanyol ha dit que li és igual la
declaració de sobirania del Parlament de Catalunya, és a dir que li
importa ben poc el que senten pensen i creuen els representants del
poble de Catalunya, és a dir que, segons la “Constitución
Española”, l'opinió del Poble de Catalunya no importa. De tot
això es pot deduir que, a ulls d'Espanya, el Poble de Catalunya com
a poble no existeix, no té veu política, no té res a dir; el que
digui el poble de Catalunya és una tifa punxada en un pal; o
altrament dit, el Parlament de Catalunya és un Parlament per a
contentar les ovelles i les vaques del ramat, tipus Navarro, que se
senten cofoies de l'autonomia i de l'”estatutet”, i que mentre el
Parlament digui coses boniques serà tingut en compte, però que quan
pretengui ser la veu del poble serà enviat a la merda amb bones o
males paraules.
Prenem-ne
nota.
Monday, May 6, 2013
Amics del llamp
.
.
Vencem
els amplis espais de temps en què la calma no empeny les veles i el
vaixell llangueix amb la sensació que la vida s'esmuny sense ser
viscuda, caminant cap al cim sota la tempesta.
Quan avancem cap a un
destí lluminós, tant se val si les boires són fosques; la llum
perlada dóna ple sentit al viatge, i ens fem amics del llamp i
còmplices de les flaires del bosc. Absorbim d'aquests paratges
aquella ànima que, malgrat les ombres tedioses pròpies i alienes, ens
cal per moure'ns enmig d'un món que adora la imatge i el poder.
Retrem tribut a la lentitud de la vida per a no perdre'ns cap
trepitjada, cap mirada, cap silenci, cap somriure fugisser, sense
esperar res més que el trajecte sota la tempesta i la bellesa de
tot.
Quan
trepitgem el bosc, el temps perdut es converteix en el sentit de la
vida, i albirem un món més lliure i més verd per als nostres fills
i per als fills dels nostres fills. Confiem en aquesta natura que ens
sosté amb el palmell de la seva mà; li agraïm la vida i la
bellesa, i sabem, per ella, que tot val la pena.
Saturday, May 4, 2013
La dignitat de les vaques, que pensen i estimen
.
.
Això va passar l'altre dia, dimecres 1 de maig, i unes quantes persones ho vam poder veure.
.
Això va passar l'altre dia, dimecres 1 de maig, i unes quantes persones ho vam poder veure.
De les desenes de vaques que pasturaven, una se'ns va acostar trotant i va passar de
llarg. La vaca caminava de pressa i mugia amb expressió d'angoixa a
la mirada.
Tots sabeu com n'és de tranquil·la la mirada d'una vaca; aquesta no n'estava pas. S'acostava freturosa arran de precipici. Cridava vers el buit; no sabíem per què ho feia. Girava la testa, mirant la persona que cada dia li acostava el menjar i que sovint li ordenava d'anar a pasturar o la tancava a l'estable. La vaca mirava aquest guardià, que d'entrada no entenia per què l'animal s'amorrava gemegant al precipici.
La vaca el mirava a ell, després mirava el buit, i s'angoixava. El guàrdia li va cridar: “Quieta, vaca, quieta!” i va abocar el cap per a mirar espadat avall. Hi va veure un vedell estavellat que semblava que encara es movia.
L'home va córrer pel camí que vorejava el prat i que baixava fins a sota del precipici. Va carregar amb els seus braços el vedell petit, de no més d'una setmana de vida, mentre la vaca mare esbufegava i mugia. Va deixar el vedell a terra, el qual va trigar pocs segons a sostenir-se amb les quatre potes. La vaca mare va deixar de mugir i s'hi va acostar tranquil·la.
El vedell intentava de mamar. La vaca mare lluitava contra l'instint que la forçava a donar cosses al vedell, que en agafar-se als mugrons clivellats li provocava dolors insuportables. I la mare vaca tornava a acostar-se al vedell compungida; li llepava les ferides, l'olorava, intentant valorar-ne els danys. A l'últim, el vedell va aconseguir de mamar.
Tots sabeu com n'és de tranquil·la la mirada d'una vaca; aquesta no n'estava pas. S'acostava freturosa arran de precipici. Cridava vers el buit; no sabíem per què ho feia. Girava la testa, mirant la persona que cada dia li acostava el menjar i que sovint li ordenava d'anar a pasturar o la tancava a l'estable. La vaca mirava aquest guardià, que d'entrada no entenia per què l'animal s'amorrava gemegant al precipici.
La vaca el mirava a ell, després mirava el buit, i s'angoixava. El guàrdia li va cridar: “Quieta, vaca, quieta!” i va abocar el cap per a mirar espadat avall. Hi va veure un vedell estavellat que semblava que encara es movia.
L'home va córrer pel camí que vorejava el prat i que baixava fins a sota del precipici. Va carregar amb els seus braços el vedell petit, de no més d'una setmana de vida, mentre la vaca mare esbufegava i mugia. Va deixar el vedell a terra, el qual va trigar pocs segons a sostenir-se amb les quatre potes. La vaca mare va deixar de mugir i s'hi va acostar tranquil·la.
El vedell intentava de mamar. La vaca mare lluitava contra l'instint que la forçava a donar cosses al vedell, que en agafar-se als mugrons clivellats li provocava dolors insuportables. I la mare vaca tornava a acostar-se al vedell compungida; li llepava les ferides, l'olorava, intentant valorar-ne els danys. A l'últim, el vedell va aconseguir de mamar.
Els
animals, i sobretot els mamífers, som si fa no fa iguals, cada
espècie amb la seva peculiaritat.
La nostra peculiaritat és la tecnologia i la intel·lectualitat, i la considerem superior només perquè és la nostra peculiaritat.
Tots els animals formem part d'una mateixa vida que evoluciona com pot. Venim tots de la mateixa mare unicel·lular originària.
Els Homo sapiens no som els únics que estimem, no som els únics que tenim consciència, no som els únics que pensem, no som els únics que tenim constància d'un jo. No som superiors als altres animals; som una de les tres espècies més poderoses, les altres dues també poderoses són insectes.
Per molt que ens humiliï evidenciar-ho, som animals similars a les vaques, i no val a dir que elles actuen per instint. L'expressió “per instint” és una etiqueta que ens han plantat els educadors del segle passat, que ni sospitaven que els Homo sapiens som una espècie més. Les vaques pensen, els ximpanzés pensen, els cetacis pensen, els gossos pensen... la majoria de mamífers, i algunes altres espècies, pensen; i a més, són cosines nostres. I els Homo sapiens actuem moltes vegades per instint, encara que aquest instint sovint actua construint un pensament que el disfressa de racionalitat.
Més que sentir-nos humiliats, aquesta evidència ens hauria de moure a considerar molt més les altres espècies, que no són tan poc dignes com alguns antropocèntrics creuen.
La nostra peculiaritat és la tecnologia i la intel·lectualitat, i la considerem superior només perquè és la nostra peculiaritat.
Tots els animals formem part d'una mateixa vida que evoluciona com pot. Venim tots de la mateixa mare unicel·lular originària.
Els Homo sapiens no som els únics que estimem, no som els únics que tenim consciència, no som els únics que pensem, no som els únics que tenim constància d'un jo. No som superiors als altres animals; som una de les tres espècies més poderoses, les altres dues també poderoses són insectes.
Per molt que ens humiliï evidenciar-ho, som animals similars a les vaques, i no val a dir que elles actuen per instint. L'expressió “per instint” és una etiqueta que ens han plantat els educadors del segle passat, que ni sospitaven que els Homo sapiens som una espècie més. Les vaques pensen, els ximpanzés pensen, els cetacis pensen, els gossos pensen... la majoria de mamífers, i algunes altres espècies, pensen; i a més, són cosines nostres. I els Homo sapiens actuem moltes vegades per instint, encara que aquest instint sovint actua construint un pensament que el disfressa de racionalitat.
Més que sentir-nos humiliats, aquesta evidència ens hauria de moure a considerar molt més les altres espècies, que no són tan poc dignes com alguns antropocèntrics creuen.
Thursday, May 2, 2013
"Per què hi ha mal?" o... "El regal constant que significa llevar-se cada dia"
El mal
és conseqüència de la necessitat de competir. El fet d'haver hagut de competir
amb els individus de la nostra mateixa espècie al llarg de centenars de milers d'anys, i de competir també
com a espècie, en contra de les altres, per a sobreviure, ha fet que
la selecció natural beneficiï la presència de pulsions violentes dins la informació genètica. Aquestes pulsions (o coordinacions
hereditàries) sovint són responsables no només d'actes
inconscients de brutalitat, sinó, en el cas dels Homo sapiens, de l'existència d'idees i de pensaments elaborats per la
part racional i conscient del cervell, però esperonats i ordenats de
forma imperceptible per aquestes mateixes pulsions no conscients.
Els
pensaments, de vegades, són l'efecte que es produeix a la part
racional i conscient del cervell a instàncies de la part inconscient
que està al servei de les pulsions o de les coordinacions
hereditàries, moltes de les quals les compartim amb la resta
d'espècies. Si no haguéssim hagut de competir, no tendiríem ni a
la violència, ni a la mentida, ni a la guerra, ni a l'odi, ni al
menyspreu... totes aquests elements “no ètics” han aparegut per
mutació i s'han escampat pels gens exitosament a causa de la seva
utilitat per a la supervivència.
Les actitud que els humans
etiquetem com a “no ètiques” són conseqüència de les pulsions
que ens han permès sobreviure, reproduir-nos, controlar l'entorn i
al capdavall configurar-nos com a espècie. L'odi és un fenotip
mental conseqüència d'una pulsió que ha tingut èxit evolutiu
perquè ens ha mogut a cops a allunyar-nos i altres vegades a
destruir els qui posaven en perill la nostra supervivència, la
nostra capacitat de reproduir-nos o les nostres possibilitats de
controlar l'entorn.
Això
no justifica en cap cas que hàgim de contemplar l'odi com a
instrument d'actuació; l'aparició de la consciència superior, de
l'empatia i de l'amor, com a fenotips triomfadors, ens obliga a fer
tot el possible per a eliminar les accions o les decisions
fonamentades en la violència o en l'odi. El fet que hàgim picat amb
un martell contra el marbre per a construir una estàtua, no
justifica que després piquem amb el mateix martell contra les formes
ben definides de l'estàtua un cop aquesta ja ha estat aconseguida.
Amb
aquests raonaments el que vull dir és que és la pròpia natura la
responsable d'aquesta tendència nefasta al mal que experimentem,
sense que això justifiqui que nosaltres, com a consciències
superiors, la tolerem en nosaltres mateixos. Podríem dir que hem
d'esforçar-nos en defugir-la i en adquirir un comportament humà
superior, però que això ens costarà, i que les nostres caigudes
han de ser compreses i redreçades més que no pas condemnades i/o
convertides en un motiu per a destruir una persona o per a
condemnar-la a qualsevol infern.
Quan contemplem l'ésser humà en tota la seva bellesa, la seva capacitat d'estimar, d'oferir amor i tendresa, la seva vulnerabilitat, la seva feblesa... només podem sentir compassió i un amor profund que va més enllà dels sentiments, o que en tot cas prioritza els sentiments de l'ésser humà al qual estimem i al qual volem feliç i lliure més que no pas els nostres. Aquesta contemplació ens mou a evidenciar la necessitat de no donar ningú per perdut mai; ni en aquest univers ni a l'eternitat. Si déu existís, que ningú no ho sap, no podria ser pitjor que cap de nosaltres, no podria tenir menys sentit de la recuperació humana, no podria obviar la presència natural de les pulsions violentes i "no ètiques" que l'univers que habitem i que no hem dissenyat nosaltres ha sembrat als nostres gens; no podria no estimar-nos; no podria deixar de buscar-nos en la foscor, no pas perquè l'adorem com han fet i fan els primitius ni que duguin tern i corbata, sinó per tal que estimem, per tal que ens admirem de la bellesa de ser, per tal que procurem pels que ens envolten totes les benediccions naturals que el planeta i la vida ens regalen, per tal que somriguem i ajudem a somriure els altres, per tal que desfem les xarxes de la por que apaguen la llum de la vida, per tal que desintegrem la desesperança i instaurem l'esperança més absoluta i més profunda per a totes les consciències, per tal que no tinguem por de la bellesa i ensenyem els altres a no tèmer-la, per tal que combatem la filosofia de la por i de l'ocultació, que podreix la matèria viva enclaustrada a les masmorres de la resignació, de la prudència i del terror, per tal que proclamem que creiem en l'ésser humà d'una manera incondicional, en les seves possibilitats de rectificació, d'aprenentatge, i de perdó sens límit, de reinserció, de resurrecció diària respecte una mort que es fonamenta en la ceguesa vers el privilegi d'existir; aquesta ceguesa mou a no plorar de felicitat pel fet de ser i de gaudir cada matí que ens despertem, pel privilegi de poder estimar al llarg de tot el jorn.
Cada
dia que vivim és un regal més valuós que tots els diners del món
junts: ens planten al davant, al costat, ben a prop, un feix de cors
que podem estimar amb majúscules, pels quals ens podem preocupar,
als quals podem fer saber que ens tenen pel que necessitin, pels
quals podem treballar per fer més feliços, més sans, més savis,
o més contents... sense que aquest desig busqui cap mena de
compensació fora del goig de veure que de debò aconseguim millorar
la seva existència i que de debò aconseguim estimar-los. Cada
situació que se'ns presenta és un regal indescriptiblement valuós:
la confiança que tot el poder de la natura diposita en nosaltres.
Des
de la nit dels temps, les lleis de la natura han treballat per
arribar a l'instant de cada jorn en el qual l'existència ens planta
davant d'unes persones per tal que les estimem i perquè els dediquem
la vida i la il·lusió. Les religions que converteixen en absolut el
sistema jurídic de premis i de càstigs per damunt del sentit
superior i definitiu que ens mou a estimar i a ser estimats, a
perdonar i a ser perdonats, a créixer i a progressar sens límit, són
en realitat religions idòlatres que converteixen un instrument humà
de convivència tribal en paraula divina d'un suposat déu justicier
al qual fins i tot defineixen en funció de la seva tasca de
castigar i de premiar. Si déu és, no pot ser pitjor que un metge,
ni pitjor que un psiquiatre... no pot renunciar a ser l'origen de tot
aquest amor que ens envolta i que se simbolitza en la bellesa
esclatant de la natura amb tota la seva força, empenyent vers la
vida i l'alegria.
Labels:
Amor,
Cervell i funcionament de la ment,
Evolució,
Religió
Wednesday, May 1, 2013
Del Castell de Montesquiu al Castell de Besora (II)
Tornem
a Montesquiu en un dia radiant. L'any passat hi vam venir i ho vam deixar escrit en aquest blog:
http://nuesaliteraria.blogspot.com.es/2012/03/del-castell-de-montesquiu-al-castell-de.html
Avui, després de cuatre dies seguits de pluges intenses, l'aire és net i clar. El Sol encén els colors del paisatge. El terreny s'enfila fins al cel. Al davant, el castell de Besora; a l'esquerra, el Puigmal nevat de cap a cap; a la dreta la plana de Vic. Desenes de vaques de mirada calmosa ens miren tranquil·les. Una mare vaca s'apropa a un precipici cridant amb angoixa; el ramader descobreix el seu vedell que havia caigut i el rescata; encara és viu i la vaca mare respira alleugerida.
http://nuesaliteraria.blogspot.com.es/2012/03/del-castell-de-montesquiu-al-castell-de.html
Avui, després de cuatre dies seguits de pluges intenses, l'aire és net i clar. El Sol encén els colors del paisatge. El terreny s'enfila fins al cel. Al davant, el castell de Besora; a l'esquerra, el Puigmal nevat de cap a cap; a la dreta la plana de Vic. Desenes de vaques de mirada calmosa ens miren tranquil·les. Una mare vaca s'apropa a un precipici cridant amb angoixa; el ramader descobreix el seu vedell que havia caigut i el rescata; encara és viu i la vaca mare respira alleugerida.
Sens
dubte, un dia immens.
Saturday, April 27, 2013
Cole Porter, per sempre...
Poca
gent sap que la major part de cançons d'amor de Cole Porter foren
escrites pensant en homes; l'homosexualitat d'en Porter, malgrat els
seus matrimonis amb dones, va ser negada per la mentalitat hipòcrita
i puritana dels estudis de Hollywood. Tot i això, els temps d'en
Porter, durant les seves estades a París, van ser temps de
llibertat; les nits de París bullien de diversió i art; eren
freqüents les tertúlies amb Hemingway, Picasso, Rubinstein,
Stravinsky, Scott Fitzgerald, Coco Chanel, Elsa Maxwell... La vida
de'n Porter fou un devessall de daltabaixos, barrejats amb una immensa
llibertat creativa.
L'harmonia
de les seves melodies camina per rutes no escrites, ran de la frontera
de l'exotisme i del misteri musical. Endinsar-se en la textura de la
seva música és com avançar per un paisatge bromós, i alhora
lluminós, enmig d'una boira baixa que emplena l'escena. Les llenques del fum de la boira s'enlluernen amb llums ara groguenques, ara morades, ara
blavisses. I en aquest entorn, apareixen edificis antics, clàssics
amb un punt d'heterodòxia que s'esforça en mantenir intacta
l'elegància de la creativitat. Porter trena melodia allà on sembla
que no n'hi poden haver; i un acord impossible i inesperat acaba brollant quan aparentment no toca; però que resulta que no només toca que hi
sigui, sinó que pel fet de ser-hi la cançó es converteix en obra
mestra. Els acords inesperats es converteixen en el seu segell, i
l'amor que es desprèn de la seva obra adquireix una identitat que esdevé una sola realitat amb la llibertat del sentiment.
Els
moralistes l'acusen d'hedonista, de viure com un milionari sense
privar-se de cap plaer, de passar-se el dia dins les piscines de les
seves mansions, d'acabar alcoholitzat als últims dies de la seva
vida, de mantenir matrimonis de conveniència amb actrius que igual com ell vivien la seva homosexualitat d'amagat en un món que
devorava els diferents... Però el cert és que aquest senyor vivia
en llibertat, fidel a la bellesa que buscava, que trobava i que creava, sense fer mal a ningú. Em resulta fastigós pensar que hi ha gent que
el considera a l'infern només perquè va viure a la seva manera,
només perquè va intentar exprimir de la vida tot allò de bo i de
bell que té. Els qui el condemnen són els mateixos que mai no
podran crear, perquè la creativitat necessita d'avançar per les
rutes valentes de la llibertat, defugint la por al fracàs, al
ridícul o a la ruïna. Els camins de la creativitat no existeixen,
perquè la creativitat exigeix dibuixar cada jornada nous camins vers
una bellesa que no segueix mai els mateixos paràmetres i que es
regeix per unes lleis que es desprenen de la pell i de l'instint.
Podem ser pebre, sal, picant o dolç... però no podem permetre que
la nostra vida sigui insípida perquè les normes del protocol de la
societat que hem inventat ho exigeixen. Al capdavall, les nostres vides seran
valorades pel fet d'haver estat fidels a allò que estimem i que
considerem sublim.
Des
d'aquí, un record afectuós a Cole Porter.
El següent enllaç us du a una web on podreu escoltar l'essència de cadascuna de les seves cançons:
Subscribe to:
Posts (Atom)