Existeix,
en tothom, un anhel entossudit de tendresa, d'afecte, d'amor... la
necessitat de situar l'absolut en aquells valors que a la primera
infantesa vam considerar, gairebé instintivament, sagrats. Aquest
anhel pot ser conscient, i tot és més clar... o pot ser
inconscient, i tot és més fosc. Però en tothom, fins en el més
destruït, hi ha el desig ontològic d'emplenar-se d'una humanitat
que somniem i que viu tan camuflada entre els mamífers. Tothom té
un racó rere un cercle de pedres en una platja ventosa i solitària,
amb un sol abrusador i un mar que brama. Tothom té, en aquell
interior que no es mostra, un pou d'aigua de vidre que sacia totes
les sets i que reflecteix allò que mirem amb el millor de nosaltres
mateixos. A tothom, aquest oceà i aquesta estrella que ho anima tot,
li revela el misteri de l'existència. Al capdavall, quan ens
pregunten per què la bondat, per què el bé, arriba un punt en el qual només podem respondre
parlant de bellesa; escollim l'amor perquè la seva bellesa és la
més gran de totes i ens atrau sense que de cap manera no puguem
defugir-la. Estimem la bellesa d'aconseguir que siguin estimats per nosaltres aquells que estimem.
Una opinió de tot, des de fora de tot, que no coincideix necessàriament amb el que ens han ensenyat des de sempre.
Tuesday, February 19, 2013
Monday, February 18, 2013
El sistema mai no podrà suplir l'eficiència de les persones.
Al
món laboral, el control intensiu dels processos és insuficient per
a garantir l'eficiència, i a cops pot ser ofegador i alentidor;
calen els valors: motivació, creativitat, estimulació positiva,
confiança, afecte... Només podem arribar a la qualitat a través
dels valors.
L'educació
no és ensenyar a tancar les portes amb clau perquè no et robin; és
educar per a poder deixar amb tranquil·litat les portes obertes.
Les
crisis només les superen les persones. El sistema mai no podrà
suplir l'eficiència de les persones. Sense valors, cap sistema pot
sobreviure.
Els
valors, per posar un exemple, són allò que fa que ens aturem a
recollir un paper de terra quan ningú no ens veu, i sense cap
contrapartida, per a llençar-lo a un contenidor blau, continuar el
nostre camí i oblidar el que acabem de fer.
Saturday, February 16, 2013
Una persona nua és una persona, no és un cos. (Resposta a les declaracions del Secretario Ejecutivo de la Patronal Canaria de Ocio y Restaurantes).
Imatge presa a Cala d'Oques amb el permís de l'usuari
banyista que es va prestar a fer de model, i publicada
aquí també amb el seu amable consentiment.
.
..Amb motiu de la retirada de l'ordenança il·legal que prohibia el nudisme a Las Palmas de Gran Canària, el secretari executiu de la Federació d'oci i restaurants de Canarias ha dit que li sembla bé que es permeti estar-se nus a la platja a les persones joves i belles, que la seva visió mai no pot ser immoral, però que el que sí que és immoral és que vagin nues les persones velles de carns flàccides. Voldria comentar una mica la barbaritat que ha pronunciat aquest senyor.
Sempre
he admirat l'espontaneïtat del nen o de la nena que estimen el seu
avi malgrat que tingui la pell arrugada, malgrat que li tremolin les mans,
malgrat que potser bavegi, malgrat que tal vegada no s'entengui el que diu; el
nen o la nena troben en el seu avi i en la seva àvia les persones
més dolces i més amoroses del món; aquesta actitud rau a les
antípodes de l'actitud del secretari d'oci i de restaurants de
Canàries, que quan mira les persones veu cossos seductors o cossos
reprovables; un amant d'estar-se despullat a la platja, quan mira les
persones, veu persones i prou, estiguin nues o estiguin vestides.
Les
ordenances il·legals d'alguns ajuntaments, que pretenen tancar en
guetos la nuesa humana, com si fos contrària a la humanitat, com si
pogués ferir les persones, obeeixen consignes de grups
ultra-religiosos que s'infiltren a les regidories dels ajuntaments i
que pretenen fer passar com a cívica la moral obscurantista dels
ignorants medievals, que creien en dimonis i en pecats. La ignorància
fa que els éssers humans siguin esclaus i frena l'evolució de les
persones. Sense necessitat de cap llei reguladora, el sentit comú de
les persones ens mou a desenvolupar els nostres gustos en espais on
els convenis no escrits, o el poder immens del paisatge, fan oportú.
Tot això, sense conflictes i sense castrar la possibilitat que la societat evolucioni, en un
futur proper, vers una nuesa lliure no imposada ni prohibida arreu,
que esdevingui conseqüència espontània i social d'una llibertat i
d'una maduresa assolides amb l'educació i el civisme. Els guetos,
les multes i la repressió farien impossible aquesta evolució vers
la llibertat, i la humanitat perdria un dels seus tresors més
valuosos.
Algun
dia, la humanitat es deslliurarà per sempre de les valoracions
sexuals d'aquells que han estat educats en la repressió, i que són
els primers clients de la pornografia i de la promiscuïtat. Lluny de
lluitar efectivament contra la immoralitat, els qui ataquen la nuesa
humana allò que fan és convertir en pornografia una realitat tan bella
i tan innocent com el cos humà.
En
comptes d'esquinçar-nos les vestidures, hem de saber veure, en les
declaracions d'aquest secretari, l'oportunitat de comprendre el que
senten i pensen moltes persones que formen part d'un gruix de
població educat en unes formes repressives, tradicionalistes i
obscurantistes; probablement sense adonar-se de la pobresa humana de
les seves percepcions. Lluny de provocar enuig, aquestes
manifestacions ens han de fer entendre la distorsió mental que,
sense evidenciar-ho, pateixen moltes persones que han crescut en una
societat influïda negativament per uns costums consumistes i conservadors, esbossats amb el traç potent de les religions
primitives medievals. El coneixement d'aquests prejudicis ens situa
en la disposició més adequada per a desenvolupar estratègies
alliberadores que aportin llum a una educació tan trista i tan
esmonyonadora.
L'error
de fons del senyor secretari rau en el fet de creure que tenim
l'obligació d'agradar els altres amb el nostre físic o amb el
nostre estil; o encara pitjor, que els altres tenen l'obligació de
conformar el seu estil i el seu físic per tal d'agradar la majoria
de la població, i per tal de ser fidels als canons de l'estètica
imperant (que sovint acostumen a ser injustos i artificiosos). No ens hem d'agradar, ens hem d'acceptar i de respectar. El valor més important de les persones és
la llibertat; la nostra imatge és nostra i és a nosaltres
mateixos a qui hem d'agradar; a cadascú li ha d'agradar la seva
imatge, i ha d'abillar el seu cos segons el seu estil i la seva
llibertat. No tenim l'obligació de sotmetre la nostra estètica als
criteris uniformitzadors de la majoria. No és obligatori que ens
agradi l'estètica dels altres, només és obligatori que acceptem la
llibertat de cadascú a escollir la seva estètica i la seva
indumentària.
D'altra banda, qui s'està despullat a la platja: no hi va a exhibir-se, no hi va a ser mirat,
no hi va a mirar, hi va a gaudir dels elements, a sentir-se còmode
amb ell mateix, a abraçar-se amb el vent, amb el sol, amb l'aigua,
amb la totalitat de la pell, a deslliurar-se de qualsevol producte
manufacturat, a retrobar les sensacions ancestrals d'unió amb la
natura, a descansar de la civilització... Qui va despullat a una
platja, hi va amb el cos que té: perfecte o imperfecte, arrugat o
jove, estèticament comercial o estèticament familiar, i sempre
natural. El qui va sense roba a una platja accepta el cos que té ell
i el cos que tenen els altres no pas perquè li sembli bell al
secretari de la patronal d'oci i restaurants o als qui dicten els
discutibles criteris estètics dels mitjans de comunicació, de la
premsa del cor, o de qualsevol aristocràcia decadent; qui va a
una platja sense roba accepta els cossos siguin com siguin perquè
accepta per damunt de tot les persones propietàries d'aquests
cossos, perquè el cos que té ell i que tenen els altres és el
natural, el cos que la natura ens ha donat en el moment en què ens
trobem, sense cap intent de seduir o d'impressionar.
Per
qüestions genètiques i culturals, un feix important de la població
tanca les portes a les opinions o experiències que se surten de la
normalitat social; si les persones tinguessin la valentia de provar
allò que per vergonya, o "pel que diran", mai no han fet,
descobririen potser un planeta i una natura que són els seus
germans, una estètica que bo i no ser la de les pel·lícules de
Hollywood és l'estètica de la naturalesa de l'Homo sapiens,
l'estètica del color de la terra, de l'aram de les pells sota del
sol, de les corbes que només pot dibuixar l'obra de l'univers amb
tots els poders de la natura.
Per a un esclau del
fetitxisme, només pot ser bell allò que li posa erecte el penis. Per a un enamorat de la natura i de la nuesa, és bell tot allò que
la natura ha creat, des del tronc recaragolat d'una olivera, passant pel pit d'una noia, jove o gran, i fins arribar al
somriure sincer d'un infant; tot és bell i tot és bo.
Friday, February 15, 2013
Esperant l'asteroide 2012da14
S'acosta
el 2012da14.
A
les vuit ens pentinarà a una distància de 27000 quilòmetres, si no
falla res.
Aquest
matí un objecte molt més petit ha caigut a Russia i ha produït 500
ferits.
L'esperem
amb interès i humilitat.
.
.
.
.
.
Tuesday, February 12, 2013
Llista provisional de morts a causa dels desnonaments.
El nombre de persones que s'han matat a causa de l'angoixa que produeix perdre la casa per no poder pagar una lletra o un lloguer és molt elevat; a la premsa només n'apareixen uns quants. Molts, a més de perdre la casa, quedaven endeutats de per vida.
Es calcula que a l'any 2012 a Espanya, el nombre de morts va ser superior a cent. Al costats dels morts, hi ha els que no han arribat a matar-se, però viuen enfonsats en la depressió; famílies senceres amb infants inclosos.
La banca continua rebent injeccions milionàries.
Molts polítics continuen tenint comptes a Suïssa.
La banca continua rebent injeccions milionàries.
Molts polítics continuen tenint comptes a Suïssa.
La llar simbolitza la identitat i la seguretat familiar de les persones; si ens roben la llar, ens roben la vida, la tranquil·litat, la seguretat, la intimitat, l'ànima.
La llar està ancorada a l'ànima de les persones.
Això no ho entenen els qui no tenen més ànima que els diners.
A la societat, hi ha serps humanes, persones que davant del sofriment aliè pronuncien un "Escolti, que es legal!" "No haver-se empenyorat!" "¿Hem de pagar tots el seu mal cap?"
El que no comprenen aquestes serps, és que existeix un factor atzarós que fa que qualsevol de nosaltres, per mala sort, per les circumstàncies, pugui trobar-se en la mateixa situació; o potser els nostres fills algun dia. El que no entenen les serps humanes és que si decideixen ser serps, seran serps també pels seus descendents.
L'HABITATGE ÉS UN DRET BÀSIC, COM HO ÉS L'ALIMENT, LA SANITAT, L'EDUCACIÓ... CAL PROHIBIR QUE ES FACI NEGOCI AMB ELS DRETS BÀSICS...
CAL IL·LEGALITZAR ELS QUI ESPECULEN AMB ELS DRETS BÀSICS!
CAL ACABAR AMB EL TERROR LEGAL GENERAT PELS PODERS FINANCERS!
A CONTINUACIÓ, US PRESENTO UNA LLISTA D'ALGUNES DE LES PERSONES QUE NO HAN SUPORTAT L'ANGOIXA I S'HAN SUÏCIDAT, LES ÚLTIMES AVUI MATEIX:
Parella de
jubilats, 68 i 67 anys, Mallorca, 12 de febrer:
Home de 56
anys, Basauri, 12 de febrer:
Dona de 56
anys que vivia amb la seva mare, Malaga, 12 de desembre
Home de 53
anys de Granada, 26 d'octubre
Home de 59
anys, de Santesteban, 28 de novembre:
Home de 36
años, Córdoba, 8 de febrer
Home de 62
años, Palma.17 gener
Dona 62
anys, 12 de febrer, Peñafiel, Valladolid:
Home, 50
anys, 16 novembre, Córdoba
Amaia
Engaña, 9 de novembre, Barakaldo, 53 anys
Jove, 23
octubre, Las Palmas
Onzè manament de la llei: "mentiràs quan calgui". Desmitificació de la veritat. Crítica a la veritat.
Miratge en una carretera. Un efecte òptic fa que sembli que hi hagi aigua. En realitat, el que veiem tampoc és així; el que veiem és una sensació generada per la ment a conseqüència d'una realitat exterior que no té forma.
Quan
estiguis disposat a dir la veritat, valora abans si el fet de dir-la
no violenta un valor superior a la veritat, que és l'amor.
(exemple
de veritat que violenta l'amor: “la teva mare és una puta”)
La
mentida no és sempre el mal. La veritat no és sempre el bé. L'odi
és sempre el mal. L'amor és sempre el bé.
(exemple
de mentida que juga a favor del bé: “Estic segur que tot et
sortirà bé”)
(exemple
de veritat que juga a favor del mal: “Et queden dues setmanes de
vida”, dit a una persona molt nerviosa que té fòbia a morir-se)
La
vida humana val sempre més que la veritat; la veritat ha d'estar al
servei de la vida humana i no a l'inrevés.
(exemple
de veritat que va en contra de la vida humana: “Senyor jutge,
aquesta és la noia que feia l'amor amb el marit de la meva filla”,
dit a un jutge islàmic en un país on les adúlteres són lapidades)
El
que fa dolenta o bona una mentida no és ella mateixa, sinó la seva
causa. El que fa dolenta o bona una veritat no és ella mateixa, sinó
la seva causa.
(mentida
bona a causa de la seva causa: “Cada dia estàs més guapa”)
(veritat
dolenta a causa de la seva causa: “El teu pare es va morir l'any
passat, oi? Doncs has de saber que em va dir que t'odiava)
Així
com la bellesa no és sempre sinònim de bondat; la veritat, tampoc.
Així
com la lletjor no és sempre sinònim de maldat; la mentida, tampoc.
Sense
tenir en compte els matisos, la veritat sempre és superior en
dignitat a la mentida, amb matisos, i depenent de les circumstàncies,
no sempre és així.
Allò
que veiem no és la realitat; n'és una icona, una representació, un
efecte. La realitat no té forma. En conseqüència, no és
esbojarrat fer una revisió crítica d'allò que veiem i de les
causes que fan que ho veiem.
La
lògica de la veritat i la mentida, del ser i del “no ser”, és
la lògica del nostre univers macroscòpic. Als àmbits de les
distàncies subatòmiques, a on governa la quàntica, la lògica de
la veritat i la mentida, del ser i del “no ser”, és diferent. La
veritat i la mentida són conceptes particulars del nostre univers
macroscòpic.
La
percepció és una mentida constant. Aprenem la realitat a partir de
la percepció de formes que no són la realitat; perquè la realitat
no té forma. La percepció és un conte de ficció que la ment ens
explica per a comprendre la realitat.
Allò
que recordem no és la realitat; la memòria deforma sempre, poc o
molt, l'evocació dels fets. En conseqüència, no és esbojarrat fer
una revisió crítica d'allò que recordem.
La
veritat és l'instant present.
La
única mentida detestable és aquella que ens converteix en enemics
de la realitat (quasi totes les mentides compleixen aquesta
condició).
La
única veritat adorable és aquella que ens fa amics de la realitat
(quasi totes les afirmacions que són veritat compleixen aquesta
condició).
Mentida
i veritat han de ser instruments al servei de l'amor.
I
malgrat tot el que he escrit, afirmo que s'ha d'intentar sempre dir
la veritat, que la veritat és gairebé sempre superior a la mentida,
i que els casos estranys abans esmentats, al nostre univers
macroscòpic, són casos particulars.
Em
declaro partidari apassionat de la veritat i de la bellesa; però
sotmeses a l'amor.
Monday, February 11, 2013
Quina mena de micos som?
Arriba
un moment en què l'esgotament mental fa estralls, i necessitem cansar-nos físicament, per a reposar la ment; potser perdre hores de
son per a fugir de la fredor de l'agulló buit del corrent de les
societats Homo sapiens.
Cansa engegar el televisor i escoltar el
locutor parlant de l'Urdangarin, i després sentir-li dir que ara
canviarà de tema, i veure que es posa a parlar del Bárcenas; i
tornar-lo a escoltar dient que “ ara passem a una altra cosa” i
sentir-li dir després no sé què del Bustos... I una rere l'altre.
I tots presumptes; cap culpable.
I
assegut en un banc d'un parc, escolto algú, desconegut, que parla i
que explica que ell en té prou amb mirar enrere i recordar aquell amic que un dia li va proposar que mentís, i que digués que havia
tingut un cop lleu amb amb el cotxe per aconseguir que l'assegurança
li pagués, a aquest amic, la pintura i la reforma de la carrosseria
del cotxe. Aquest algú li va respondre que no al seu amic; i l'amic,
primer, li va deixar clar que era idiota; i després, es va passar
uns quants mesos de morros, sense parlar-li. I recorda, també,
aquest algú assegut al banc del parc, aquella altra persona amiga
que li va proposar que fes un examen per ell, que li pagaria bé, i
que no li costava res. Aquest algú desconegut del parc li va
respondre que no, i la persona amiga que li havia fet la proposició
el va menysprear, dient-li que quin concepte de l'amistat tenia ell,
que de què anava; va perdre, per sempre, la seva amistat. I aquest
algú desconegut que he escoltat al banc del parc diu que recorda també aquell altre que li va
explicar com havia convençut un empresari per tal que mentís i que
digués, amb papers i tot, que havia treballat un temps determinat a
la seva empresa; temps que li donava dret a l'atur, a aquest altre,
que precisament nedava en l'abundància. I aquest altre li va
proposar, a aquest desconegut que escolto al parc, que fes el mateix; i el desconegut del parc li
va dir que no, i li va dir a més a més, a aquest altre, que era un
lladre, i que estava robant el pa de la gent que el necessitava, i
aquest altre, ofès, li va deixar de parlar durant setmanes, i mai
més no li va treure el tema.
Aquest
algú desconegut que he escoltat parlar en un banc del parc no
recorda el nom de cap dels corruptes anònims que li van fer
proposicions deshonestes; i afegeix que de tot això ja fa moltes
dècades, però es pregunta, en recordar aquests fets, quina mena de
micos som. I jo també m'ho pregunto.
Subscribe to:
Posts (Atom)