Imatge de TKnoxB from Chemainus, BC, Canada a la viquipèdia.
.
.
Llegeixo
que Tahar Ben Jelloun, al seu interessant llibre “El racisme
explicat a la meva filla” escriu: “Hi ha una llei que governa les
persones des del moment que s’han fet grans: no canviar. Quan estem
fets, estem fets” i en trec la conclusió que si això és cert, jo
encara no m’he fet gran; fins i tot m'atreviria a dir que si això
és de debò cert, ningú no es fa mai gran, ningú mai no està fet
del tot. I mal que pugui semblar excessivament superb afirmar-ho amb
tanta rotunditat, per a mi, això que acabo d’escriure no té la
categoria d’opinió sinó que se’m presenta com una evidència.
La
vida de les persones, cada vida de cada persona, és un canvi
constant, una transformació contínua, a cops lleu, a voltes, i en
un sol instant, brusca i revolucionària. Cada persona és un “jo”
que posseeix dins seu l’univers sencer i tot allò que l’univers
conté. No em reconec a la persona que vivia en mi quan tenia quinze
anys; conservo el registre de molts records, probablement mig
deformats, perquè el cervell de tothom canvia els records, de manera
que el que recordem de la vida no és el que realment va succeir sinó
el que la nostra ment vol creure que va succeir; la diferència entre
la realitat i el record no és excessiva, però en determinats
episodis pot ser substancial, i sempre, poc o molt, hi ha una
diferència clara. Les profunditats de la ment humana són encara un
misteri per determinar. Les possibilitats transformadores del jo són
inabastables i il·limitades. Les persones es poden transformar
rotundament, destruir els valors caducs i substituir-los per valors
actuals que hom percep que són harmònics amb la realitat de
l’existència i que contribueixen a millorar la humanitat sencera.
Quan una persona, sigui gran o petita, aconsegueix tombar l’orgull
de l'habitual paper preponderant del “jo” dins la jerarquia
interna de la ment, qualsevol canvi és possible. L'obertura de ment
significa no acceptar cap més dogma que el compromís de canviar
d'idees quan les idees que sosteníem com a certes o convenients ens
manifesten íntimament el seu caràcter fals o perjudicial per a
nosaltres o per a qualsevol altra persona. Quan el dolor de percebre
un error vital desapareix, perquè desapareix el desproporcionat amor
propi de l’orgull ferit, qualsevol consciència pot reorientar la
seva existència vers allò que percep com a positiu o cert. Quan hom
arriba a adonar-se que al capdavall, vulguem o no, hem estat fulles
arrencades d’un arbre que han anat fent tomballons a empentes
del vent, la comprensió vers les limitacions d’un mateix ens
empeny a superar-les i a confiar plenament que aquesta superació és
possible. Quan a un genet, el cavall que intenta domar una vegada i
una altra, el continua tirant a terra, però tot i així el genet
insisteix, i torna a pujar-hi, i quan aquest genet torna a intentar el que es mostra
com a impossible... llavors, arriba un dia que el cavall, per tossut que sembli,
es deixa dominar, i el genet, petit, limitat, feble, aconsegueix el
seu propòsit; no pas perquè sigui més fort que el cavall, sinó
perquè hi ha insistit fins quan se li feia clar que mai no podria
aconseguir-ho.
Spinoza
s’equivoca quan afirma que “Qualsevol ésser té tendència a
perseverar en el seu ésser”. Tots no. Qualsevol, no. Les persones
som diferents, i la majoria, canviants. Però ja se sap, els filòsofs
sovint defensen el territori de les seves opinions igual com un
goril·la de muntanya defensa el territori dels seus arbres fruiters
o el seu harem particular de femelles. Els filòsofs, sovint, fan
servir un llenguatge que ha etiquetat la realitat; raonen amb
aquestes etiquetes apreses entre ells, com un codi reservat als
estudiosos. No accepten cap discussió sobre la realitat que no faci
servir aquestes etiquetes, i d’aquesta manera els resulta fàcil
menysprear qualsevol carboner que tingui una idea harmònica amb la
realitat si el carboner no ha passat per les aules de la universitat
del filòsof i si, per tant, no fa servir les mateixes etiquetes;
l’harem de femelles i els arbres fruiters de la tribu queden
protegits.
No comments:
Post a Comment