Educació de l'actitud
Explicar. Seduir. Despertar. Fer
somriure. Fer pensar. Sorprendre. Fascinar. Assenyalar camins.
Encomanar optimisme i empreneduria. Fer creure en les pròpies
possibilitats. Augmentar l'autoestima. Admirar. Reconèixer els
petits o grans avenços. Respectar. Confiar. Donar confiança.
Transmetre proximitat. Aconseguir respecte sense autoritarisme.
Cridar, si cal, però amb el silenci. Estimar. Fer sentir estimat.
Transmetre respecte sense transmetre por. Demostrar que tot és
assolible, que el més difícil és a l'abast. Comunicar confiança en
les pròpies possibilitats. Aconseguir fer creure en els somnis.
Seduir amb allò que es proclama. Transmetre el sentiment que tot val la pena, no tant per la nota com per allò en què ens convertim,
per allò que arribem a ser quan aprenem. Fer entendre que l'acte
d'aprendre és l'únic que existeix de debò, i que l'acte d'ensenyar
és només un dit apuntant en una o diverses direccions.
Metodologia de l'aprenentatge dels
procediments
Proposar exercicis. Corregir-los durant la
classe següent. Animar els alumnes a preguntar dubtes. Aplaudir-los si
pregunten dubtes. Agrair-los que preguntin dubtes. Recollir els
exercicis. Endur-me'ls a casa. Corregir-los, a casa, i puntuar-los. Tornar-los als alumnes a la classe següent amb les meves correccions i valoracions escrites
a mà, perquè assaboreixin el progrés realitzat, o perquè s'adonin
del que aconseguiran quan ho facin millor. No esperar a recollir un
dossier al final del trimestre per a conèixer la lletra dels alumnes, perquè l'aprenentatge ha de ser
constant i progressiu, i hi ha d'haver temps i espais i estacions per
anar millorant. Els dossiers de final de trimestre, o de final de tema, potser fan molta patxoca, però tenen un valor pedagògic dubtós i molt
limitat.
Metodologia de la motivació.
Preparar la classe.
Que ja me la sé? Preparar la classe no
és tant (encara que també) repassar els conceptes que volem
transmetre, i que se suposa que ja tenim interioritzats.
Preparar la classe és preparar el
ritme de l'obra de teatre interactiu que representarem. Separar els diferents temps de l'hora de classe. Assegurar-nos que aquests temps són
atractius, que no esgoten, que sedueixen, que sorprenen. La sorpresa
és el fuel de l'atenció. Preparar la classe és verificar, com a
directors d'escena, que els diferents temps de la classe són prou
diferents entre ells com per a fer sentir a l'alumne que no és
possible que hagin passat seixanta minuts, que no pot haver passat
tan de pressa l'hora de classe. Preparar la classe és preparar els
acudits, les frases adequades en els moments claus en els quals una
pinzellada d'humor aconsegueix que les possibles distraccions siguin
més avorrides que la mateixa classe. Preparar la classe vol dir pensar abans
a qui li diràs què, i en quin moment li ho diràs, i això tenint el compte el caràcter,
la timidesa, l'extroversió, la coqueteria o qualsevol altra
característica personal de cadascú que ajudi a que determinades
frases o protagonismes impulsin el ritme de la classe vers la
sensació d'estar gaudint, i facilitin l'aprenentatge.
Preparar la classe és tenir parlades amb tu mateix les estratègies en cas de dificultats, i estar disposat a aturar l'explicació i a fer silenci quan el clima no sigui aquell que beneficia la màgia de l'escena i el respecte al misteri de l'aprenentatge.
Preparar la classe és pensar en cadascun dels alumnes abans que arribin i dedicar-los un racó del cor, sentir, abans que arribin, que treballar amb ells és un privilegi, i que cada hora que passem amb cadascuna de les identitats que se'ns acostaran és un luxe de l'existència.
El temps per a preparar la classe és
més important i més essencial que el temps que dediquem a la gestió
dels registres de control de processos. La classe és el procés
essencial de l'aprenentatge a l'escola, i és més important que el
seu propi registre. La millora del procés educatiu passa per a
millorar la qualitat de la classe no només en el contingut
conceptual sinó sobretot en la manera com es realitza el procés de
transmissió dels coneixements, que no deixa de ser un exercici de
seducció i de motivació, perquè el principal actor de
l'aprenentatge és el propi alumne.
.
.
2 comments:
És un text per a guardar. Suposo que deus estar preparant "L'art de ser escoltat per trenta adolescents II". És essencial qualsevol aportació que els professionals de l'ensenyament pugueu fer per a convèncer els anticuats que es pensen que fer classe ha de ser necessàriament avorrit, violent o desagradable. I per a convèncer del seu error també els qui es pensen que tot ha de ser un joc. Es tracta senzillament de fer creure que l'aprenentatge, sense arribar a imitar l'infantilisme d'un joc, és una tasca absorbent i apassionant.
Interessantíssim!
Post a Comment