El
tràfec de la vida m'ha convertit l'exercici de llegir gairebé en un
privilegi, per això he trigat tant a acabar "Mapa Mut", de Rubèn Intente, però ha
valgut la pena.
M'agrada llegir amb calma, concentrat, introduint-me
dins la història, de tal manera que el present se me'n vagi i que la
realitat sigui substituïda per la ficció que devoro. I havent llegit, intento fer una valoració dels llibres, una mica com fa el comensal, que sap si allò
que ha menjat li ha fet el pes o no. Insisteixo que la valoració és des del punt de vista del comensal més que no pas del cuiner, perquè cada cuiner sap la seva història i cada cuiner té
el seu estil.
Centrant-me
en “Mapa Mut”, cal dir que explica molt més que la història que
explica. És com un d'aquells quadres renaixentistes que descriuen
una escena, però que en cada racó són plens de detalls cadascun
dels quals per si mateix esdevé una història particular que
contribueix al desenvolupament de la gran història. "Mapa mut" té la virtut
de dir, de tant en tant, allò que tothom sap, però que mai no és
capaç de verbalitzar; sensacions, idees, que tothom ha experimentat
alguna vegada, però que mai no ha escrit.
Al
llarg de la narració, la descripció de l'instant es converteix en la descripció
multidimensional dels sentiments i de la subjectivitat (de cadascuna de les subjectivitats, una per cada personatge). No ens trobem només davant de la narració d'uns fets
objectius, ni davant la mera descripció d'unes percepcions, sinó
davant d'un text que retrata totes les dimensions del que és narrat, des de la percepció física més superficial fins a la més profunda i/o espontània reacció mental.
Llegint
“Mapa mut” m'he estalviat el bitllet a Califòrnia, perquè la
descripció "total" m'hi ha portat de ple. Entenc per descripció total
el que fa uns moments us comentava: el retrat, des de dins, que implica
percepcions, sensacions i sentiments, tot alhora. Amb la descripció de la platja
de Los Àngeles, en tinc ben bé prou per estalviar-me la visita, ja
que és una de les descripcions més realistes i objectives que he
llegit; i curiosament, sense deixar de ser una visió subjectiva. Potser és que no hi ha res més objectiu que allò que és sincerament subjectiu.
La
novel·la retrata alguns perfils humans típics de la societat
nord-americana, i també de la catalana. De vegades, amb profunditat, d'altres més com un
conjunt de sensacions generades a la ment de la visitant que
descobreix, als Estats Units, una societat multiracial i profundament integrada a l'estil del país, aburgesada, de costums fixos, amb valors arrelats.
L'argument
és compacte, ben lligat, sense grinyols, i s'estira bé al llarg de
tota la novel·la, aconseguint una intriga creixent, que es va
accelerant i que empeny el lector vers el final cada vegada amb més
força.
D'altra
banda, cal dir que es tracta d'una història que seria impossible d'escriure
sense haver viscut molt. Fa l'efecte que l'autor ha remenat dins el
rebost de la seva memòria conscient i inconscient, i ha
materialitzat l'impacte del record de les sensacions i de la
subjectivitat en escenes a través de les quals ha expressat una idea
concreta i real, immersa en la quotidianitat. Em vénen al cap, per
exemple, unes patates fregides amb ceba a la qual li mancaven uns
ous; i la discussió aferrissada entre l'absurda perfeccionista i la
persona senzilla que valora la bona olor de la ceba i la patata en
comptes de plorar per la manca d'ous o en comptes de centrar-se en una cacera de bruixes per
descobrir qui havia d'haver comprat els sobrevalorats ous. I tantes petites anècdotes
rere les quals hi batega un missatge que no queda escrit però que hi
és.
Insisteixo en el fet que és impossible escriure aquesta novel·la sense
haver viscut molt; i és impossible haver viscut tant, sense haver
sentit molt; i és impossible fer comprensible la trama del sentiment
sense haver-s'hi topat més d'una i de dues vegades.
“Mapa
mut” bo i ser amè, no és un llibre per passar l'estona i prou.
Recomano la novel·la a qualsevol lector que gaudeixi llegint llibres
diferents, que se surten del de sempre, i que alhora desitgin passar
una bona estona. El llibre no deixa indiferent.
Podria
dir moltes més coses, com per exemple la bona construcció dels
personatges, de carn, reals, amb defectes i sentiments primaris;
fruits de l'entorn d'on van sorgir; personatges que el narrador
omniscient fa transparents de ment, de manera que els veiem per fora
i per dins, com si en viatjar pel mar poguéssim assaborir no només
els colors de la superfície sinó tota la profunditat i els seus detalls.
I al darrere de tot, com un substrat, el dilema de la identitat. Aquell noiet en cadira de rodes que de jove semblava un nihilista, un escèptic, que estava de tornada de tot, i que després... Aquella noia que no semblava allò que era, o que no ho mostrava, o que no ho era? Aquella experiència que fa que continuem siguent nosaltres, perquè conservem la memòria d'uns fets determinats i viscuts, però que alhora ens fa sentir que ja no som els mateixos, bo i que ens obliguin a continuar conservant el mateix nom i el mateix bagatge. I no dic res més perquè explicar més seria explicar el llibre. Llegiu-lo!