.
La igualtat de drets a l'educació hauria de voler dir que ningú veu entorpida la seva educació a causa de no tenir recursos econòmics. La vida és injusta i dura; i ho és en part a causa del fet que aquelles persones que podrien desenvolupar estratègies per tal que la vida fos una miqueta, només una miqueta, menys injusta i menys dura, no fan el suficient; per mandra, per una equivocada jerarquització dels objectius, o per escepticisme.
La igualtat de drets a l'educació hauria de voler dir que ningú veu entorpida la seva educació a causa de no tenir recursos econòmics. La vida és injusta i dura; i ho és en part a causa del fet que aquelles persones que podrien desenvolupar estratègies per tal que la vida fos una miqueta, només una miqueta, menys injusta i menys dura, no fan el suficient; per mandra, per una equivocada jerarquització dels objectius, o per escepticisme.
Quan
ens limitem a tancar-nos a la nostra feina, a ocupar-nos d'allò que
exclusivament ens toca, no hi ha cap mena de progrés. El progrés ve sempre quan
algú va una mica més enllà, i fa una mica més d'allò que li
toca, amb l'únic objectiu d'ajudar les persones, de fer arribar la
qualitat de la seva feina amb més justícia i amb menys duresa.
L'elaboració
dels llibres de text per part del professorat és un primer pas vers
la gratuïtat real de l'educació; que ara per ara, per desgràcia, en aquest país és una utopia.
Aquesta iniciativa vol ser castrada, per exemple, a Mallorca, ja que
el Govern Balear vol imposar els seus propis llibres de text, per damunt de la llibertat de càtedra, impedint que els professors puguin elaborar els seus materials, i abocant
per tant les famílies al monopoli de les editorials, que com
qualsevol altra empresa, legítimament, tenen ànim de lucre.
Les
grans fites socials no arriben només quan vénen donades des de dalt,
des dels ministeris i les conselleries; arriben rere l'enginy dels
professionals i, sobretot, rere la seva vocació progressista. I la
vocació, no és com alguns creuen una mena de do o de fenotip
genètic que es té o que no es té; la vocació també es vol, és una
qüestió de voluntat, de visió, d'actitud. No només cal exigir
professionalitat; la professionalitat la tenen també les formigues,
les abelles, les mosques... Cal exigir i esperar vocació de les
persones que tracten amb persones. Cal exigir i esperar servei de les
persones que tracten amb persones. Cal mostrar un profund respecte pel dolor, evitar els
prejudicis i els judicis sense jutge, ni testimoni, ni coneixement de
causa.
El dolor dels infants és sagrat. El dolor de les famílies és
sagrat. Cal orientar les estratègies vers l'eliminació del dolor
humà. Cal un salt endavant vers una generositat espontània, que
reconegui que la xocolata del lloro pot ser per a moltes famílies un
carret ple de paquets d'arròs, de sucre, de galetes. Allò que per a
uns és la xocolata del lloro, per a uns altres representa els
llibres escolars de tot un curs; el material fungible; les sortides
que tots faran menys ells; les fotocòpies que tots rebran menys
ells; els kits que tots encetaran en un taller, menys ells. El lloro
es pot quedar sense xocolata i no passarà res. Les persones no s'han
de quedar sense educació pel fet de no tenir recursos. Les persones no tenen
l'obligació de poder ser canonitzades per a poder tenir els mateixos drets
educatius que qualsevol altra persona.
Demano, amb urgència, que el
lloro es quedi d'una punyetera vegada sense xocolata, que els que
se'n riuen dels que volen salvar el món, deixin els seus lloros
sense xocolata i que com a mínim respectin el dolor dels pobres.