Vivim en un entramat de
persones que sostenen, sostenim, ja sigui per omissió o per acció,
per indiferència o per individualisme, un sistema recaragoladament violent. Violent en els mots, en els fets i sobretot en les sancions.
¿De quina manera pretenen les sancions, les penes del sistema
judicial, combatre la violència, si elles mateixes apliquen lleis
que contenen un verí àcid de violència concentrada i a cops
silenciosa, però rotunda i despietada? D'aquí a no gaires segles, els nostres descendents ens consideraran bestials i brutals perquè
enviem a la presó a persones només per les paraules que han dit o
que han escrit.
Es pot fer mal amb els mots? I tant que sí! Però
compareu el mal que provoquen els mots d'algú que injuria amb el mal
que representa que aquesta persona que injuria passi uns mesos o uns anys tancada a la
presó. La desproporció és evident per a qualsevol persona que
tingui un mínim de seny, o que estimi mínimament la dignitat de les
persones i la llibertat d'expressió.
La societat s'està
judicialitzant per moments; tot es pretén solucionar a cop de
denúncia; la denúncia més que una eina per a protegir-se s'ha
convertit en una arma al servei de l'instint de venjança, a cops de
persecució. La importància que les persones atorguen als mots que
els són dirigits es dramatitza fins a un punt que provoca que hàgim
de portar tots un corsè, una censura constant per por a ferir pells
neuròticament fines. El resultat és un món a on els mots, i els pensaments, estan
empresonats.
Que ningú es pensi que
defenso la impunitat de l'apologia al delicte o al crim; el que
intento dir és que una sanció administrativa o econòmica és més
que suficient per a sancionar una ofensa verbal o escrita, i que
aplicar sancions penals a formes d'expressió desafortunades o
ofensives és inhumà. Com inhumà és estar a la presó per parlar
amb un delinqüent i intentar convèncer-lo d'abandonar la lluita
armada, com inhumà fou condemnar a presó a Xirinacs per unes
expressions mal interpretades o desafortunades que, equivocadament o
no, reflectien la seva opinió i prou. Com inhumà és condemnar a la
presó una dona per fer servir un "forfait" que no era seu en una
estació d'esquí, o a un avi de setanta anys per a enfadar-se amb
els veïns de l'escala, o a una dona de cinquanta anys per tenir una
pica baralla amb el Pere Navarro, o a una noia que assajava amb el
piano a casa seva (que finalment no fou declarada culpable), i tants altres
exemples certs que fan intuir que vivim en una societat que funciona
amb l'eina de la por i de l'empresonament.
Sé que no som la
pitjor societat en aquest sentit; hi ha llocs a on tot està encara
més judicialitzat, però això no em consola. M'agradaria que la Mediterrània fos una terra a on s'hi respirés llibertat, encara que
aquesta llibertat impliqués el peatge d'un cert nivell de caos i
d'anarquia, més alt que no pas ara, sempre fins a un límit tolerable. És relaxant viure
en un món a on saps que no tens un repressor que percaça qualsevol
defecte, qualsevol petita nafra, i que pots caminar sense samarreta o
sense afaitar-te, cantant pel carrer la primera cançó que et ve al
cap, sense por a que et denunciïn per injuries, per plagi, per no
pagar drets d'autor, per anar amb el tors nu, per fer soroll o per
ves a saber què més que se'ls passi per la imaginació... El
civisme llepafils dels encorbatats "pijo-urbanites" (els que quan van a
caminar per Vallparadís fan servir uns bastons pijo-walkings que els
han costat un ull de la cara al decathlon), civisme que imposa una
estètica i una moral concreta, és una gàbia per a la llibertat i
per a la tolerància, que són tan pròpies del nostre país i tan
diferents al puritanisme i la judicialització de la vida a d'altres cultures.
.
.