A l'àmbit educatiu, de
vegades, cal anar amb compte amb aquells que ploren quan els han
enganxat en una malifeta; i cal, també, no afeblir els principis a
causa de les seves llàgrimes.
De vegades, els que ploren ploren per
ells, pel que els pot passar, i no pas pel mal que han causat, ni
pels damnificats de la seva acció, que els importen ben poc comparat
al molt que els importa el que els pugui passar a ells.
Si els volem bé, cal estimar-los molt, però sense sentimentalismes, i sense estalviar-los les
conseqüències raonables dels seus actes; necessiten assumir-les; ni
que per assumir-les, plorin més.
Hem
de tenir en compte que és freqüent el fenomen que consisteix en
aprendre des de petits que plorant es pot entendrir el jutge, que
plorant es pot evitar haver d'assumir els errors. La llàgrima fàcil
(sincera, però fàcil) s'ha convertit per molts en un mecanisme
automàtic, i sovint inconscient, que acostuma a anar acompanyat de
l'habilitat imaginativa de mostrar-se com a víctimes, i de cercar, sempre, amb mentides o mitges veritats, excuses convincents.
Insisteixo,
en aquests casos, si els volem bé, els hem de fer plorar, si escau, encara més; i obligar-los a assumir la reparació dels errors i l'acompliment de
les normes sancionadores que la comunitat educativa disposi. Cal que aprenguin com funciona el món.
Després, quan hagi passat prou temps, en fred, cal estimular
l'empatia i l'amor a les persones, que és l'únic que educa de debò,
l'únic que canvia de debò els actes de les persones, perquè canvia
els pensaments previs apel·lant a la llibertat i no a la por.
Però
malgrat tot, el vici d'estalviar-los, per llàstima, el pes d'assumir
el sofriment provocat pels actes inadequats juga en la seva contra
encara que no ho sembli.
Les
sancions no eduquen, ensinistren; però estalviar les sancions
per “pena” deseduca profundament.
1 comment:
Aquest post m'ha fet riure molt!!
I quanta raó que tens!!
Marisa
Post a Comment