Tot el que està escrit aquí és obra de Jere Soler

Si voleu veure l'altre blog que tinc feu click:

Monday, June 2, 2014

Primer dia de platja. L'ensenyament autèntic no és aprendre a tancar les portes per evitar els robatoris sinó aconseguir amb l'educació que no calgui tancar-les.


El primer dia de cada temporada de mar és el més intens, tot i que l'aigua la sents com si acabés de sortir de la nevera. Però dus tants mesos sense amarar-te d'aquesta brisa humida i impregnada d'una sal que sembla que tot ho purifica, que et fa l'efecte que has tornat a casa. T'omples dels colors que has recordat tant al llarg del curs. Els has contemplat a les fotografies, has rememorat als mesos de l'hivern la sensació de la llum, impossible de descriure.
Ni les imatges enregistrades no poden reproduir els colors naturals, ni poden reproduir el fet d'estar dins d'aquests colors i abraçat a aquesta brisa com si fos una melassa marina salvatge que et dóna la benvinguda, però que no és carrinclona, perquè tu saps, i ella també, que si no la respectes, si te'n vas mar endins, embriag de bogeria, i si la tractes com si no tingués poder, et manllevarà la vida; això sí, sense deixar-te d'estimar en cada moment. S'assembla una mica a allò de les sirenes d'Ulisses: aprèn a escoltar el seu cant, gaudeix de la bellesa de la seva intensitat, però no perdis el cap. Amb la natura, no pots pecar d'excés de confiança; li pertanys, no et pertany. No t'atorguis familiaritats irrespectuoses, perquè aquesta bellesa que t'ha creat i que t'estima com una mare, et matarà si no la respectes, i tot haurà estat perfectament natural.

Hi ha qui, per a defensar qualsevol bajanada, apel·la sempre al caràcter natural de qualsevol fenomen, fa servir el nom de la natura en va, com aquells blasfems de les grans religions que diuen (els qui se les creuen) que fan servir el nom de déu en va. No podem fer servir el nom de la natura en va, perquè és cert que són naturals les orques, les balenes pilot, els dofins... però si ets tan babau de llançar-te a l'aigua a alta mar quan descobreixes una orca, i si ets tan ruc d'afirmar que et llances a l'aigua perquè t'estimes la natura i perquè no hi ha res tan natural com una orca... descobriràs que també entra dins de la lògica natural que l'orca et pugui mossegar, o que pugui jugar amb tu i enfonsar-te catorze metres cap al fons en menys de deu segons, i continuar-te enfonsant fins a cent metres de profunditat, i tenir-te cinc o sis minuts per allà baix si li ve de gust, o si li recordes a algú que li va fer mal un dia. No prendràs el nom de la natura en va. La natura també ha creat la mort. La natura extingeix qui no és capaç de sobreviure o qui representa un perill per a una o altra espècie dominant, o per a la seva pròpia espècie.

Davant d'una persona, el natural és admirar i estimar la intensa bellesa invisible que amaga rere la profunda bellesa visible que brilla sota del sol. Si en algun moment, algú, no té en compte que un ésser humà, més encara que un iceberg, oculta sota les aigües maragda d'un cos preciós, un pensament infinitament encara més preciós i més immens, llavors aquest algú ignorant es converteix en algú que menysprea, en algú que redueix, en algú que deforma, i al capdavall en algú que no tracta de manera humana les persones. Els qui no tenen en compte que en un iceberg és més gran allò que no s'hi veu que allò que s'hi veu, s'hi acaben estavellant. Una vegada, fa molts anys, en una altra ciutat i en una altra terra, algú em va dir que no deixava anar al seu fill de colònies perquè també hi anaven noies, i perquè, segons ell, el natural en un xicot de tretze anys, que viu a la mateixa casa que vint o trenta noietes de la seva edat, adolescents i boniques, és repassar-se-les, i que per tant no podia deixar que el seu fill anés de colònies. Vaig intentar, sense èxit, fer-li veure, que en un ésser humà el natural és aprendre a copsar la magnitud visible i invisible de tots els altres éssers humans, nois i noies, i que l'educació no era enterrar els problemes sinó superar-los. Qui es resigna a ser, ell o els seus fills, la bèstia irracional que alguns consideren que l'Homo sapiens és ineluctablement, i qui es limita exclusivament a aplicar a l'àmbit educatiu la filosofia de la por i de l'ocultació en comptes de treballar per a comprendre i respectar el caràcter natural i miraculós de la consciència i dels sentiments humans, renuncia de totes totes a qualsevol progrés educatiu. El natural en una consciència és descobrir que aquell cos que és tan bell és per damunt de tot una consciència encara més bella, i aprendre a conèixer-la i respectar-la.
La peculiaritat de l'animal Homo sapiens és ser capaç de comprendre i d'estimar l'abast immens de la consciència i dels sentiments de totes les persones que es va trobant per la vida. L'ensenyament autèntic no és aprendre a tancar les portes per evitar els robatoris sinó aconseguir amb l'educació que no calgui tancar-les. La societat lliure no és aquella que tapa els cossos per evitar que els mascles perdin el cap, sinó aconseguir amb l'educació que aquella bellesa que descobrim en l'altre ens recordi i ens posi dins del cor el que l'altre realment és: una consciència adorable i digna de ser respectada i estimada.






Thursday, May 29, 2014

Ens inventem les persones amb el poc que sabem de cadascuna d'elles. Completem amb la nostra imaginació allò que ens falta saber d'elles, i ens relacionem amb elles segons aquesta imatge inventada.




.
.
.
Al final, tot acaba en la llibertat. Deixar ser. Deixar que cada ésser es presenti com vulgui. Deixar que cada persona s'expressi com vulgui, sense que ningú sigui ferit o emmudit. 
En general, si parlem d'expressió identitària o d'expressió a seques, només són drets aquells aspirants a drets el compliment dels quals no implica la imposició de cap estètica, moral, filosofia, religió, ideari, estil... damunt la vida de ningú que lliurement no ho vulgui. La societat no és uniforme, i la imposició de qualsevol uniformitat implica l'atac a algun dret. Hi ha qui diu que l'estètica, la indumentària, l'estil... són només petites coses i que no cal obsessionar-se amb els detalls, però no és cert, aquest argument és una trampa dels esclaus de la necessitat d'imposar les seves formes. La llibertat no és una cosa petita. I la uniformitat mai no respecta la llibertat. La llibertat és multiforme. Els petits detalls formen part de la llibertat, i tot el que té a veure amb la llibertat és gran. 
La vida està feta de petites grans coses que ens defineixen i que ens interpel·len. No hi ha una realitat bonica perquè sí, o lletja objectivament; hi ha estils i dissenys i formes que agraden a algunes persones i que alhora no agraden a d'altres persones. Ningú no té més raó que ningú altre, ningú no pot vestir a ningú segons el seu propi criteri o segons el criteri d'un país o d'una cultura. Ningú no pot dibuixar el món trepitjant els gustos dels individus i imposant el seu personal. Ningú que se'n rigui del gust de ningú altre, en qualsevol tema, té raó. Perquè ens agraden les realitats segons som, i no som iguals, i tenim dret a no ser iguals.

Tot això va molt lligat als prejudicis. Els simis Homo sapiens som creadors de judicis previs. Per a enfrontar-nos al món, ens encanta creure'ns una bellesa i una lletjor objectives amb les quals jutjar-ho tot i decidir-ho tot. Ens inventem també les persones amb el poc que sabem de cadascuna d'elles, completem amb la nostra imaginació allò que ens falta saber d'elles i ens relacionem amb elles segons aquesta imatge inventada que ens creiem i amb la qual ens sentim segurs. En realitat, però, els altres són nens i nenes coberts d'una capa d'aparent maduresa que els protegeix, i necessiten la nostra comprensió i acceptació tant o més com nosaltres necessitem la seva.

 La inseguretat personal, de vegades inconscient, moltes altres vegades conscient, ens empeny a dibuixar i inventar-nos els altres, i els dibuixem no pas com són objectivament sinó com el nostre jo poruc necessita creure que són per a poder prendre decisions segures, potser no decisions encertades, però al capdavall decisions que ens atorguen una sensació de seguretat. I així anem tirant en aquesta societat de primats que no sabem que ho som.
.
.
.

Sunday, May 25, 2014

Artamore i Sitges. Artamore a Sitges. Art i amor a Sitges.



Ahir vam visitar una espai de Sitges a mig camí entre galeria d'art i establiment comercial. 
A Artamore hi podreu trobar tot un reguitzell de productes elaborats amb procediments artesans, que tenen un alt grau d'unicitat, i que exploren totes les possibilitats de la creativitat. La reutilització i el reciclatge de materials i productes, acompanyat, tot plegat, de la sensibilitat, de la creació artística i de la tècnica, posen a l'abast del client una bellesa amb segell d'identitat que va molt més enllà que el que habitualment es podria trobar a qualsevol comerç de decoració o de pintura. 
Diversos artistes van exposant i oferint periòdicament els seus treballs de manera que la botiga mai no és la mateixa. 
També ofereixen la possibilitat de dissenyar i produir elements personalitzats a petició del client, espais, negocis, regals d'empresa, d'aniversari, etc.


A banda d'Artamore, que es troba al cor de Sitges, vam gaudir de la bellesa del poble, de la coqueteria de la sirena de davant de l'església, i de la tarda humida i marinera de maig.









Saturday, May 24, 2014

Què hi té per dins?


Imatge d'Osvaldo Gago a la Wikipedia
.
.
“Què hi té a l'interior?” Ens demanen, d'una persona.

La resposta pronunciada en menys de 1 segon a aquesta pregunta podria servir, en alguns casos, per saber si el nostre conscient i inconscient té clares les dimensions i la magnitud d'aquesta persona.

Sembla que, un percentatge gens menyspreable de la població, quan es topa amb la gent, no en copsa la grandària ni en una micra per cent. 

Hi ha gent, també, que es pensa que els arxius dels programes són les icones de l'escriptori. 
.
.
.
.

Monday, May 19, 2014

Els diré amic, als teus, que eren i són el que més estimes, i que per damunt de tot els estimes més que a tu mateix i més que a ningú altre.



Ara que ja fa temps que ets mort i que va passar tot allò que va passar, sento que t'haig de parlar.
Tot allò que va passar, amic, després que fossis mort, va servir perquè m'adonés de la importància d'estimar tothom, sense pensar en mereixements; perquè si en algun moment algú no s'ho mereix, necessita ser estimat més que ningú. 
Estimar, de vegades, cal fer-ho des de lluny; igual com cal estimar des de lluny un lleó que saps que et pot mossegar, però que si et mossega, ho fa perquè és un lleó, i perquè com a lleó no pot evitar no fer-ho. 
Estimaré totes les persones, especialment aquelles que la vida ha posat a prop meu, ni que els trobi defectes, ni que em sembli evident que alguns dels seus actes puguin ser o puguin haver estat rebutjables, ni que m'assabenti dels seus actes un cop siguin morts, perquè algú els exhibeix sense pensar que qui és mort no es pot defensar, ni demanar perdó, ni explicar-se... sense pensar el mal que es fa a persones innocents pel fet de treure els defectes d'un mort, que com tothom n'ha tingut. 
D'ençà de tot, he après que el meu amor per tothom, serà incondicional, perquè intentaré estimar no en funció dels seus actes, sinó només perquè són, perquè són persones, perquè pel fet de ser persones, tenen més de bo que no pas de dolent, perquè jo també tinc defectes, i molts, com tothom, i perquè també, com tothom, tinc defectes que ningú no sap, i no m'agradaria que per culpa d'aquests defectes, grans o petits, els qui més m'estimo no m'estimessin. 
Ningú no es deslliura de tenir defectes, de cometre, a cops, accions irracionals, poc o molt, perjudicials pels altres; i per molt que ens esforcem, en algun moment o moments, ens podem convertir en competidors sense escrúpols, o en egoistes, o en depredadors, o en gent que ignora els altres i que comet el crim invisible de la indiferència, o... cadascú coneix o hauria de conèixer els seus topants. Però malgrat aquests topants cal que cadascú sigui estimat. L'amor no es mereix, i és inseparable del fet de ser persona; encara més si les persones són familiars o amics o coneguts. L'existència ens mou a estimar les persones, començant per les que tenim al costat.

M'agradaria, amic, poder dir a la teva família que t'han d'estimar, que et poden estimar, que tu no ets els teus actes equivocats, que tu ets tu, de carn, de sang, de somriure, de ment, de paraula, de gest... i que si et miren bé, veuran en tu més actes bons, més paraules bones, més gests bons, més renúncies bones de part teva cap a ells i cap a tothom, que no pas defectes; i que és bo i necessari i just i lògic, fins al moll dels ossos, que t'estimin i que et recordin com aquella persona tan gran que un dia va passar per les seves vides. Una persona que les va estimar més que a res de la vida, el millor que va poder, i fins al sacrifici. Estigues tranquil, els diré, amic, als teus, que eren i són el que més estimes, i que per damunt de tot els estimes més que a tu mateix, i més que a ningú altre; els ho diré, però ja saps que elles ja ho saben; ho saben prou i també t'estimen.

Vivim una existència rara, dominada per les normes sovint arbitràries de micos que es pensen que no són animals, i que converteixen en dogma absolut una legalitat que és només un instrument i no pas un llibre sagrat, ni la revelació de cap divinitat, ni cap manual científic, ni de bon tros un exemple de lògica racional o de justícia en el pur sentit de la paraula. El sistema judicial s'ha erigit damunt dels dogmes del capitalisme i de la moral judeocristiana, i sovint ha esdevingut, ell mateix, un dogma per damunt de les circumstàncies psicològiques, biològiques, etològiques, genètiques, educatives, culturals... A la societat, parlant en general, li importa ben poc res que no sigui adoptat com a dogma social, res que no se suporti en una mena de normativa no escrita, conseqüència de la moral apresa i dels costums absorbits de manera inconscient al llarg de la creixença. Ben a sota de tot això que ha estat après i enquistat, hi ha una essència humana comuna a tots, a tots els espais i a totes les èpoques; a aquesta essència gairebé ningú no hi arriba, i per això, quan algú se surt de la norma social, és devorat sense cap contemplació humana. La reconciliació, el perdó, el progrés personal, el començar de zero, la confiança... no venen donats de manera natural a la societat normativitzada que vivim, i cada dos o tres generacions, l'esperit reaccionari, a les lleis i a les normes, torna a imposar-se i a trepitjar aquesta essència profunda humana, que exigeix la possibilitat de créixer, de millorar, de perdonar-se, de rectificar; la impulsivitat i la violència legal tornen una vegada i una altra per molt que en un moment donat semblin superades.

Amic, et recordo pels teus mots sublims, per l'amor que et tenen els que et van tractar, per la teva lucidesa, per la teva discreció, per l'època que et va tocar viure i que sens dubte et va maltractar. T'estimo per tu, pel que ets, perquè el temps, ni que fos des de l'anonimat, ens va atorgar un petit espai de comunicació intel·lectual i artística.

Mereixes ser estimat només per ser persona. Tothom necessita ser estimat. Tothom necessita superar les limitacions. Tothom necessita ser defensat com a persona. Tothom és infinitament digne. Tothom té una bonior de virtuts i de capacitats i de gests enormement superiors als possibles errors, que tots, d'una manera o altra tenim. Necessitem d'una punyetera vegada estimar-nos malgrat els defectes i els mals actes; i potser, si ho fem així, hi haurà menys defectes al món, i menys mals actes.

Una abraçada per a tu, per a la teva família, per a les persones que estimen les persones.

Disculpa'm per no haver entès els teus senyals aquell dia; la llum de la làmpada que s'afeblia i que s'incrementava cíclicament, les teves mans invisibles al meu cabell, als muscles, a l'esquena. No et vaig entendre. Si ho hagués entès, hauria callat; no saps com me'n penedeixo, o sí que ho saps, no ho sé. Sàpigues que no sabia res de res de tot plegat; ja saps que vull dir. 
Fidel sempre a tu, amic, que mai no vaig veure en vida, continuaré treballant per l'amor a les persones i pel dret a estimar i a ser estimats al marge dels actes, que són com poden ser, per molts motius que molts no entendrien.  
.
.
.

Friday, May 16, 2014

Carta a un angelet que em vol regalar la visió beatífica i la glòria en què se sap tot i tot es té.



Saber-ho tot? No! No haver de treballar per a obtenir res? No! Descansar eternament? No!
Veure la veritat absoluta cara a cara i no haver de buscar-la? Que no!
A veure si m'entens... Jo sóc un ésser humà, i no vull ser una altra cosa, perquè si sóc una altra cosa no sóc jo. 
Vull sentir-me feble perquè algú em pugui protegir, o vull sentir-me fort per a protegir algú que se senti feble. Vull haver de mastegar el meu menjar. Vull haver de suar-lo, de buscar-lo, de merèixer-lo. Vull dubtar, perquè si no dubto no gaudeixo del descobriment quan arriba. Vull sentir-me cansat, per a poder gaudir del descans. Vull que tot el que em vingui a les mans i a la vida se m'acabi, i que comenci de seguida una altra cosa. Vull que existeixi algú que no estigui d'acord amb mi per a poder argumentar allò que penso i exposar—ho. Vull la sensació de finitud, d'instant que se'n va per a sempre més. Vull admirar-me cada dia una mica per algú nou, i una altra mica per algú antic, i estimar persones imperfectes, amb vicis i defectes, i amb grans a la cara; gent normal, que ronca a la nit i que de vegades sent gelosia, que d'altres vegades m'enganya i que després li sap greu.


Angelet, bonic, que em promets el cel i la beatitud absoluta, t'has topat amb un home i prou, amb algú que necessita una petita dosi de caos. Em cal que tot estigui a mig fer per assaborir la llibertat del desordre, la bellesa estranya del que no és complert, que potser em fa intuir una bellesa ideal utòpica que tots tenim a dins invisible. La invisibilitat de la perfecció que no existeix ens permet ser humans. 
Ves-te'n al teu cel, angelet, que el meu, no pot ser altre que aquesta Terra i aquesta vida imperfecte i esquerpa... Però no crec, angelet, que al teu cel de badalls hi pugui haver un mar més blau, ni un gust de sal més intens, ni uns cossos tan bells, ni una sensació d'estar vius més profunda, que aquesta que em regala la incertesa, el dubte, la vulnerabilitat, el misteri... El teu cel, angelet, fa inútil l'esperança, perquè quan ja es té tot no s'espera res. La sorpresa ens fa humans. La mancança ens fa humans. La limitació ens fa humans. I si no som humans, no som nosaltres. 
Em nego, angelet, a deixar de ser humà. Gràcies, però busca-te'n un altre.
.
.
.
.
.
.

Wednesday, May 14, 2014

Lleis inhumanes que sostenen una societat amb les opinions cada vegada més engabiades.



Vivim en un entramat de persones que sostenen, sostenim, ja sigui per omissió o per acció, per indiferència o per individualisme, un sistema recaragoladament violent. Violent en els mots, en els fets i sobretot en les sancions. 
¿De quina manera pretenen les sancions, les penes del sistema judicial, combatre la violència, si elles mateixes apliquen lleis que contenen un verí àcid de violència concentrada i a cops silenciosa, però rotunda i despietada? D'aquí a no gaires segles, els nostres descendents ens consideraran bestials i brutals perquè enviem a la presó a persones només per les paraules que han dit o que han escrit. 
Es pot fer mal amb els mots? I tant que sí! Però compareu el mal que provoquen els mots d'algú que injuria amb el mal que representa que aquesta persona que injuria passi uns mesos o uns anys tancada a la presó. La desproporció és evident per a qualsevol persona que tingui un mínim de seny, o que estimi mínimament la dignitat de les persones i la llibertat d'expressió. 
La societat s'està judicialitzant per moments; tot es pretén solucionar a cop de denúncia; la denúncia més que una eina per a protegir-se s'ha convertit en una arma al servei de l'instint de venjança, a cops de persecució. La importància que les persones atorguen als mots que els són dirigits es dramatitza fins a un punt que provoca que hàgim de portar tots un corsè, una censura constant per por a ferir pells neuròticament fines. El resultat és un món a on els mots, i els pensaments, estan empresonats.

Que ningú es pensi que defenso la impunitat de l'apologia al delicte o al crim; el que intento dir és que una sanció administrativa o econòmica és més que suficient per a sancionar una ofensa verbal o escrita, i que aplicar sancions penals a formes d'expressió desafortunades o ofensives és inhumà. Com inhumà és estar a la presó per parlar amb un delinqüent i intentar convèncer-lo d'abandonar la lluita armada, com inhumà fou condemnar a presó a Xirinacs per unes expressions mal interpretades o desafortunades que, equivocadament o no, reflectien la seva opinió i prou. Com inhumà és condemnar a la presó una dona per fer servir un "forfait" que no era seu en una estació d'esquí, o a un avi de setanta anys per a enfadar-se amb els veïns de l'escala, o a una dona de cinquanta anys per tenir una pica baralla amb el Pere Navarro, o a una noia que assajava amb el piano a casa seva (que finalment no fou declarada culpable), i tants altres exemples certs que fan intuir que vivim en una societat que funciona amb l'eina de la por i de l'empresonament.

Sé que no som la pitjor societat en aquest sentit; hi ha llocs a on tot està encara més judicialitzat, però això no em consola. M'agradaria que la Mediterrània fos una terra a on s'hi respirés llibertat, encara que aquesta llibertat impliqués el peatge d'un cert nivell de caos i d'anarquia, més alt que no pas ara, sempre fins a un límit tolerable. És relaxant viure en un món a on saps que no tens un repressor que percaça qualsevol defecte, qualsevol petita nafra, i que pots caminar sense samarreta o sense afaitar-te, cantant pel carrer la primera cançó que et ve al cap, sense por a que et denunciïn per injuries, per plagi, per no pagar drets d'autor, per anar amb el tors nu, per fer soroll o per ves a saber què més que se'ls passi per la imaginació... El civisme llepafils dels encorbatats "pijo-urbanites" (els que quan van a caminar per Vallparadís fan servir uns bastons pijo-walkings que els han costat un ull de la cara al decathlon), civisme que imposa una estètica i una moral concreta, és una gàbia per a la llibertat i per a la tolerància, que són tan pròpies del nostre país i tan diferents al puritanisme i la judicialització de la vida a d'altres cultures.   
.
.