(Relat de ficció)
Al càmping, les coses tenien un ritme diferent. Els matins eren
sorollosos, amb bicicletes, nens cridant i gent carregant bosses de
pa acabat de coure.
Però a mi el que m’atenallava l’estómac no
era el pa, ni els esmorzars feliços a les taules plegables sota els
pins. Era el record d’allò que podia passar al migdia, quan la
mare decidia que calia alimentar-se bé.
Anàvem al supermercat
del càmping, aquell espai fred, amb llums fluorescents que feien
tremolar els colors dels productes. Mentre els altres nens corrien a
buscar gelats o cromos, jo caminava darrere de la mare, amb una
sensació de condemna. Sabia exactament cap a on anava: el taulell de
la carn. Allà hi havia safates de plàstic amb carn vermella, encara
brillant de sang. I ella sempre triava el mateix: un tros de fetge de
vedella, gran, humit, gairebé negre a les vores, i d’un roig
intens al centre.
El carnisser posava el fetge dins un plàstic
transparent, i de seguida tot degotava, tacant el paper de la bossa.
Jo no podia apartar els ulls de la textura: relliscosa, viva, com si
encara respirés. Només l’olor ja em feia venir basques.
Quan
tornàvem a la tenda, la mare s’asseia a la taula plegable sota els
pins, desplegava el paquet i, amb tota naturalitat, tallava aquell
tros de fetge en porcions. El sol queia a plom, i la calor feia que
la carn brillés encara més. Ella deia que el fetge cru tenia totes
les vitamines intactes, que era un tresor que ningú més no sabia
aprofitar. Es justificava amb aquella veu que no admetia dubtes: “Si
es cuina, tot es perd. Cal menjar-lo així.”
Jo no gosava replicar.
Sabia que era inútil. Quan m’acostava al plat, sentia que tot
el món se m'aturava. El tros de fetge era dens, relliscava sobre la
forquilla, i tenia un color tan viu que semblava encara un òrgan que
bategava.
El primer contacte amb la boca era un suplici: fred,
metàl·lic, amb aquell gust ferrosós que s’escampava de seguida
per tota la llengua. L’instint era vomitar. Sempre. Alguna vegada
no vaig poder evitar-ho. Però la mare, amb calma ferotge, recollia
el que jo havia escopit amb la mateixa forquilla i me’l tornava a
posar al davant. “Tot. Sencer. No pots malgastar-ho.” I jo, amb
les llàgrimes a punt, havia d’empassar-me de nou aquell mateix
tros.
Els dinars podien durar hores. Jo feia petits intents,
empassades mínimes, i després em quedava mirant fixament la taula,
amb el cos tremolant i la gola bloquejada. La mare insistia, una
vegada i una altra.
El món del càmping seguia el seu curs: nens
jugant a pilota, famílies rient a la taula del costat, algú
estenent tovalloles al sol. Però per a mi tot era mut i llunyà.
Només hi havia el plat davant meu, el fetge cru, l’olor ferrosa, i
la veu insistent de la mare. Hi havia algun element gairebé ritual
en aquella escena. El fetge cru es convertia en un símbol: de
submissió, de vergonya, d’una estranya crueltat quotidiana. Jo
m’hi quedava atrapada durant hores, fins que, esgotada, aconseguia
acabar-me’l. Llavors, la mare somreia, com si hagués aconseguit
una victòria. Jo, en canvi, sentia que dins meu alguna cosa s’havia
esquerdat.
A la nit, encara tenia el gust metàl·lic enganxat a la
llengua. I alhora, hi havia en mi una mena de fascinació fosca:
aquell acte brut, aquell sacrifici imposat, havia deixat empremta.
Era com si hagués menjat no només carn, sinó també por i
vergonya, i com si aquestes haguessin entrat a formar part de mi
mateixa.
Avui, quan penso en aquest meu passat llunyà, el record del
fetge cru torna com una ombra. Aquella sensació de ser obligada,
d’haver d’empassar-me el que em repugnava; era un martiri, sí,
però també un secret que em definia. I d’alguna manera, encara,
inconscientment, dins d'aquesta esquerpa vida que he triat per a mi, en
busco la repetició.