La melodia, l'estil, el cant, el cor que podeu sentir... és a dir, els Petits Cantors Catalans, formen part d'un temps important dins la meva infantesa. D'ella, el millor foren les persones amb qui vaig riure i jugar; i la natura que el destí i les circumstàncies alguna vegada em van deixar gaudir i estimar.
Les
activitats intenses que hem desenvolupat durant la infantesa sovint
ens deixen una barreja de sensacions difícils de definir; la majoria
bones, d'altres no tant. Haig de dir que no sóc gaire nostàlgic;
agraeixo el bo viscut, els amics, les bones estones, la música, les
melodies, els viatges... Intento recordar tot això... Però haig de
dir que sóc molt més feliç avui que no pas quan tenia onze o dotze
anys; la diferència és contundent. No sé si aquesta sensació del fet
que el present sigui per a mi un temps molt més feliç és comuna a molta gent,
o si per contra la gent acostuma a considerar les èpoques passades
com a més felices. Segur que hi han estudis que ho expliquen; jo
parlo de les meves sensacions.
No em resulta difícil trobar les
raons d'aquesta evidència; no és per res que fes o deixés de fer,
és en part i més aviat perquè amb quaranta-cinc anys, sento que
tinc les capacitats mínimes per a desenvolupar una creativitat que
de petit necessitava també desenvolupar i no podia; perquè no en
sabia més, perquè no tenia mitjans, perquè em faltava créixer i aprendre. És perquè la manera de pensar, i el que sabem, defineix el grau de la nostra llibertat; i ara em sento absolutament lliure. És
també per alguns mals mestres, el cognom dels quals no diré, que
m'estripaven els treballs per qualsevol lletra mal dibuixada en
comptes de valorar-ne la part positiva i animar-me a superar-me des
de la positivitat. És per la antiga grisor de Terrassa, tan feta per a les fàbriques i tan poc per a les persones. És potser perquè encara
no havia descobert que els bassals tenen més valor que les rajoles
de marbre i que rere cada fulla hi ha poemes i cançons, i algú que ens mira i que ens estima des del misteri, sense jutjar-nos ni condicionar-nos. És potser perquè el ritme del creixement, l'entorn
social, les activitats cada vegada més professionals, em van anar allunyant progressivament del
bosc, de la muntanya, de la pluja, del dolç hàbit de perdre el
temps, de la confiança en l'existència i en la natura...
No ho sé...
és un tema que donaria per a escriure molt i molt, i no vull que
ningú pensi que vaig tenir una infantesa infeliç, ni de bon tros,
però no canviaria cap dia de llavors per cap dia d'avui. Entre
d'altres coses, perquè llavors no era pare, ni sabia què era ser
pare, ni sabia què volia dir tenir fills. Tenir fills, passi el que
passi, i hagi passat el que hagi passat, implica sentir, evidenciar i
acceptar que l'existència és bona, passi el que passi, i hagi
passat el que hagi passat.
Per a mi el passat és un temps agredolç,
en el qual com a infant em tocava suportar l'autoritarisme d'alguns adults, suportar les limitacions que m'impedien expressar el que duia
a dins, les manies i obsessions dels mestres que projectaven
damunt nostre els valors que ells creien que tothom havia de tenir i que no sempre eren constructius ni humans.
Recordo, com un exemple entre molts, una professora que ens va castigar, a mi i a
uns quants més, pel crim d'aixecar-nos de la cadira per a escoltar i per a sentir la pluja com queia. Érem asseguts a la taula, a classe, i de cop el
cel es va tornar carabassa i ens va arribar aquella flaire dolça tan fascinant de la
pluja. I va començar a caure aigua del cel amb aquell so meravellós
i inigualable que té la pluja. Uns quants ens vam aixecar, admirats per la sensació de
l'aigua. La “Juana”, la de socials, com a càstig, ens va fer copiar un tema
sencer (unes quatre hores de feina) per haver-nos aixecat davant
d'ella. Va castigar la nostra admiració per la natura, per la terra,
per l'existència. Ens va ensenyar que calia renunciar a la
curiositat, a l'admiració, al gaudi de la bellesa del present.
Després ens va dir que algun dia li ho agraïríem.
A onsevulla que
siguis, Juana, sàpigues que l'únic que t'agraeixo és tot el que em
vas ensenyar sobre com no ha de ser un professor.
A onsevulla que
estiguis, Juana, vull que sàpigues que de vegades, quan plou a
classe, et recordo molt. Llavors, només algunes vegades, convido a
aixecar-se de la cadira els alumnes que ho desitgin, i els deixo
mirar per la finestra i aplaudir la pluja, o la neu, o l'albada, i
els animo a gaudir de la bellesa que ens envolta...
A la teva
memòria, Juana. Et dedico aquest escrit; i no fumis que és dolent; i somriu una mica, que és bo per la salut.