Potser
per les ments que hi van pensar en llibertat, saltant tanques grises
de mitologies i tradicions castradores. O potser per la bellesa que
s'hi sent tan bé, i que s'atura per tots els racons, mirant i essent
mirada. O pels que van somniar un món més lliure, més
igualitari i més fraternal. Tal vegada pels fermalls romàntics, que volen lligar amors que
no poden ser lligats, perquè són lliures com les idees que han
brollat, brollen i brollaran a les rodalies del Sena. Per aquell a
qui un dia van convidar a venir des de molt lluny, en una revolució
a on molts hi van perdre el cap, i que va dir que sostenia aquestes
veritats que són evidents per elles mateixes, que tots els éssers
humans hem estat creats iguals. O pel color del cel damunt les façanes. O per Gene Kelly cantant-li a la Lesly Caron, vora del riu, que la
qüestió és ben clara, que el seu amor era aquí per a romandre. O per George Gerswin, o per Picasso, o per Cole Porter, o per Hemingway, o per
Scott Fitgerald, o perquè un barri del cor de la humanitat té aquesta ciutat com a
capital... Potser per tot això m'agrada tant París...
Una opinió de tot, des de fora de tot, que no coincideix necessàriament amb el que ens han ensenyat des de sempre.
Tuesday, September 3, 2013
Friday, August 30, 2013
Eduques en allò que calles, en quan ho calles i en com ho calles. Les pulsions tiràniques reproduïdes pels demòcrates educats en societats dictatorials.
Santiago "mata moros" (Autor anònim, segle XVIII)
.
.
.
Eduques
en allò que calles, en quan ho calles i en com ho calles. Eduques,
en allò que ocultes, en quan ho ocultes i en com ho ocultes. Eduques
en l'expressió que poses davant de situacions determinades, ni que
no diguis res; i potser perquè no dius res. Eduquen les actituds dels
adults més que no pas les seves paraules. Eduquen els silencis, les
mirades, les omissions, la por quallada a l'expressió.
És per això,
per exemple, que d'algunes dictadures surten persones tan obsessionades amb la sexualitat; ni que
els seus pares i mestres mai no els parlessin de sexe, ni de desig,
ni de relacions sexuals. La barca de vela lligada al port no es trenca
pel vent huracanat, sinó per la mateixa corda que la té amarrada al port i
que fa que quan el vent bufi, s'endugui la tela del masteler sense el mateix masteler. El vent desbocat de la natura hi és ni que l'ignorem i la
seva força treballa, bé o malament, segons la llibertat que donem a
la vela i els girs que li fem fer.
A
les societats que no són lliures, més enllà dels adoctrinaments
conscients i voluntaris que s'exerceixen damunt dels seus ciutadans,
hi ha una escola constant de dictadura, que no sap que exerceix
d'escola, però que esdevé més efectiva que qualsevol universitat i
que es materialitza a les normes socials no escrites, a la manera
quotidiana de parlar dels adults del poble i dels mitjans de comunicació, als valors no sempre
predicats, però presents dins dels hàbits i dels silencis, a les
mirades i als mutismes, a tota aquella educació que s'exerceix sense
la intenció d'educar, als comportaments irreflexius quotidians, a les
exclamacions, a les expressions sovint silencioses, a la por callada.
És
per tot això que moltes persones que es consideren a si mateixes progressistes,
i que potser fins i tot han liderat canvis polítics vers una major
llibertat, un cop l'han aconseguida i un cop s'han convertit en
governants o en actors de la nova societat suposadament més lliure,
han reproduït progressivament les antigues pulsions tiràniques de
les societats dictatorials on van créixer i on es van educar.
Això
fa pensar que després de dècades de dictadura és necessari no
només transformar les estructures i el sistema, sinó que cal que cada
persona realitzi damunt d'ella mateixa una revolució individual, amb
la idea d'autoalliberar-se del bagatge psicològic i social rebut al
llarg de dècades de quotidianitat reprimida i espaordida. Aquest autoalliberament és tan complex com
atractiu.
Tenim l'exemple de Rússia, a on, després de la llarga dictadura
soviètica, l'aparent democratització del sistema no ha aconseguit
que les persones i els governants siguin més tolerants ni més
democràtics.
Sense anar tan lluny, a l'estat espanyol, molts dels educats
al franquisme que van liderar la transició, reprodueixen un
comportament i unes actituds marcadament feixistes, ni que amb la
boca vagin dient que són demòcrates. Els espanta el que els és
aliè, o el que no entenen, o el que no senten; i encara que per
vergonya siguin capaços de dir que estimen la diversitat de l'estat,
els seus actes i les seves omissions els delaten; son petits Francos
disfressats de demòcrates, que se senten profundament inferiors quan
algú del seu mateix estat els diu que no se sent espanyol, o quan
els diu que la seva llengua és el català i no el castellà, o quan
els diu que la seva nació és Catalunya, i no Espanya. Els petits
Francos s'alteren davant les actituds lliures dels que són diferents
a ells en idees polítiques, religioses, socials... Si no fos tan
políticament incorrecte, prohibirien tot el que no fos entès i
sentit per ells. L'Espanya que ells proclamen és un engany de
Castella; l'anomenen Espanya, però és Castella imperial.
Wednesday, August 28, 2013
Estat de comptes després de 16425 postes.
A
quaranta-cinc anys exactes de la meva naixença, mentre escolto els
grills cantar, en aquesta nit càlida d'un agost que ja s'acaba, penso com de poc duren els instants; però com en són, d'intensos. Recordo cada
capbussada d'aquest estiu, enfonsant-me fins a acariciar el fons sorrenc de la riba amb el rostre, el gust de sal al paladar, la fredor de l'aigua,
el cop de l'onada... Tot passa, però resta en el record tan o més viu, que en el moment de ser viscut. L'estiu s'acaba per a poder
encetar un curs que pot ser meravellós; s'acaba per a permetre l'entrada d'una tardor suggeridora, amb
paisatges de color de terra i de vi. Tot s'acaba per a poder renovar-se.
Morim perquè en puguin néixer d'altres, que encara que no ens ho
sembli (perquè el procés és molt lent) estaran més adaptats que
nosaltres a un medi sempre canviant.
A
quaranta-cinc anys de la meva naixença, demano perdó pels errors
comesos i em proposo no repetir-los. Si digués que no em penedeixo
de res, seria un imbècil. Sempre tenim teca per a penedir-nos-en, i em temo que sempre la tindrem. Demano, a les forces de
l'existència, que no es cansin de donar-me aquella saba misteriosa
que ens permet continuar creient que el progrés humà personal i
col·lectiu és possible. Agraeixo, també, els privilegis rebuts,
que m'emplenen de responsabilitat, perquè els haig de posar al
servei de la humanitat. Agraeixo infinitament la llibertat que se
m'ha atorgat: la llum que em permet comprendre foscors antigues, i agraeixo també l'esperança natural i espontània que ha substituït a una fe
inventada i imposada. Agraeixo la capacitat de pujar al Dragon Khan i de deixar-me endur, sense por a la mort, sabent que el vent que fa voleiar
les fulles a la tardor les estima profundament i governa el seu
destí vers una putrefacció física, que es convertirà en vida
nova.
A
quaranta-cinc anys de la meva naixença, agraeixo el fenotip o l'ensenyament rebut de no odiar
el que m'és estranger, estrany, aliè o diferent; la capacitat gens
meritòria de passar-ho bé aprenent llengües noves i desconegudes; la
gosadia de gaudir amb la bellesa de les persones sense la necessitat
de posseir-les ni de controlar-les, el xiuxiueig suau i agradable de
no sé qui quan m'assenyala la grandesa d'aquella persona, i
d'aquella altra, i d'aquella altra d'allà... El regal de no
necessitar ser estimat, i de necessitar, i molt, estimar; potser perquè en tot moment
rebo un amor immens no merescut de no sé qui, que sempre hi és i
que em regala tempestes amb trons i llampecs dins d'un Museu de la Ciència i Tècnica a on estic jo sol i prou; jo sol i les màquines
antigues, el sostre modernista, la lluor dels llamps, l'estridor dels
trons, el martelleig de la pluja, el nosequí i jo, bo i ser tan
dolent com sóc. No hi pot haver amor més gran que aquell és ofert
fins i tot a algú dolent com jo, perquè aquesta mena d'amor no és
merescut, i per això té un valor per si mateix i és incondicional.
A
quaranta-cinc anys de la meva naixença, em declaro deslligat de
l'esclavatge a qualsevol idea, i esclau fidel i voluntari de la
capacitat de canviar de pensament o d'opinió quan la veritat em
sembli allunyada d'aquest pensament o opinió. Em declaro nu d'idees
fixes i deslligat del compromís de mantenir cap fe per la fe
mateixa; el meu compromís és amb qualsevol asseveració que mostri
la seva veracitat i conveniència. Em declaro deslligat de qualsevol
possessió, que si hi és, és només un miratge, perquè en una
setmana, en un dia, en un segon... si la natura ho decideix, puc ser
mort,i desposseït d'aquest miratge que ens fa creure que
tenim alguna cosa, que posseïm alguna cosa.
Llegia, avui, els últims mots d'en King quan deia que abandonar la lluita per la llibertat o per la idea que fa fimbrar l'arpa del nostre esperit per por a la mort o a la marginació no serveix per evitar aquesta mort ni per a evitar aquesta marginació, perquè la renuncia a la lluita és ja la mort, la protecció de la supervivència física renunciant a la lluita és ja la terrible marginació de la nostra identitat i de la nostra essència que ens imposem a nosaltres mateixos per por a morir-nos. Només aquell que s'abandona a la mort, si cal, per abraçar-se a la seva lluita, a la seva passió, està viu de debò.
Llegia, avui, els últims mots d'en King quan deia que abandonar la lluita per la llibertat o per la idea que fa fimbrar l'arpa del nostre esperit per por a la mort o a la marginació no serveix per evitar aquesta mort ni per a evitar aquesta marginació, perquè la renuncia a la lluita és ja la mort, la protecció de la supervivència física renunciant a la lluita és ja la terrible marginació de la nostra identitat i de la nostra essència que ens imposem a nosaltres mateixos per por a morir-nos. Només aquell que s'abandona a la mort, si cal, per abraçar-se a la seva lluita, a la seva passió, està viu de debò.
A
quaranta-cinc anys de la meva naixença, estimo el color verd dels
arbres de França, el sol que llu pels camins del bosc, el color
canyella de les cales, l'eco dels passadissos de l'institut, l'olor
de les classes, els somriures de les persones joves, la seva
llibertat i el seu futur, el mar immens de la Terra, les seves
profunditats i la seva vida, el so de les onades, el feble tremolor dels estels cadascuna
de les nits de la meva vida, les postes de sol que a cada instant de
cadascun dels nostres dies llueixen en algun meridià del planeta; fa
goig pensar que a cada instant hi ha un meridià sencer ple de postes
de sol, la majoria de les quals ningú no veu, i, de les que són vistes, molt poques són mirades.
Tuesday, August 27, 2013
Neofeixisme disfressat de democràcia
.
.
El
feixisme no dialoga ni raona; imposa. Al feixista no li importa tenir
o no raó; li importa imposar. El feixisme més difícil de combatre
és el que es disfressa de democràcia; i és difícil de combatre
perquè els ximples no el distingeixen; i hi ha massa ximples.
I
posats a parlar de fanàtics, és en alguns aspectes pitjor el
fanàtic ximple que el fanàtic intel·ligent; perquè l'intel·ligent, amb el temps, acabarà perdent el seu fanatisme o fracassarà per les conseqüències d'una iniciativa a la qual, per ego, no voldrà renunciar; el fanàtic ximple, en canvi, amb tota seguretat incrementarà amb
el temps el seu fanatisme i l'acabarà defensant amb pistoles o amb
qualsevol altra forma de violència.
El
feixista camuflat, sigui ximple o llest, pateix una patètica manca
d'empatia; aquesta disminució és la causa principal del menyspreu que exerceix
i de la ignorància que el domina; ignora el valor i la riquesa de
tot el que li és aliè. Pel feixista camuflat, només compta el que
es gran, el que és fort, el que és poderós; i tan sols és capaç
de valorar el que és petit si és seu, o dels seus. El que és petit
i aliè, per un feixista camuflat, ha de desaparèixer.
Per
un neofeixista camuflat és perfectament lògic que el ser o no ser
dels pobles i de les persones depengui de la seva força física,
militar o econòmica. En el fons, el neofeixisme camuflat no és una
idea, sinó una actitud front la vida, les persones i els pobles.
El
neofeixista camuflat, ni que sigui a nivells inconscients, és un
covard, perquè renuncia al seu jo real, als seus sentiments humans
espontanis, naturals... i, potser, vulnerables... per abraçar els
sentiments i valors dels poderosos; d'aquesta manera aconsegueix no
ser esclafat pel fort, i la seva feblesa personal, que es fonamenta
en un complex d'inferioritat inconscient, queda compensada per la
pertinença a una força arrossegadora que alimenta el seu ego.
La
majoria de neofeixistes del segle XXI no s'adonen que ho són; i fins
i tot, i paradoxalment, poden considerar-se, a ells mateixos, defensors
de la democràcia i de l'ordre establert.
Saturday, August 17, 2013
La bondat pronuncia el nostre nom
En
veure tota la bellesa que ens envolta... com no estimar?
En sentir-li
tanta intensitat a l'existència... ¿com conformar-se amb l'actitud
mediocre de no crear, de no formar part d'aquesta força invisible
que fabrica bellesa arreu?
En emocionar-se davant de tants camins com
utilitza la bellesa per a fer-se present... ¿com no estimar la
diversitat, com no agrair que siguem diferents, que ens puguem
sorprendre, que ens puguem enriquir mútuament? En percebre la
força dels colors de la natura... ¿per què obsessionar-se amb anhels
materials que no poden afegir res ni a la bellesa ni a la felicitat?
¿Com no perseguir la bondat, si la bondat pronuncia el nostre nom amb
cada raig de sol damunt d'una fulla, amb cada esclat d'una onada, amb
cada carícia de l'oreig damunt la nostra pell nua i colrada, amb
cada somriure sincer que ens topem per la vida?
.
.
Friday, August 16, 2013
Quanta mort!
Bella terra
aquesta on es mor el cérvol, per la inconsciència d'uns caçadors que
s'omplen de banyes i caps morts, com si escapçar éssers capaços de sentir fos l'esport més gloriós de la vida.
Bellesa austera la d'un paisatge
que acull aquest clam silenciós; els ulls aterrits dels qui moren
pel plaer d'uns altres. Sang i por. Estesa d'herba groga bruta d'aquesta sang i amarada d'aquesta por. Silenci de l'oreig
estripat pel crit esgarrifós del moribund que veu enfosquir-se un
sol preciós.
-Gràcies
a nosaltres aquesta espècie encara existeix -. Diuen, a la
defensiva. I la camisa els put a pólvora i a excrements d'animal
trist i espantat. Van, contra els animals nus, amb armes automàtiques
que multipliquen la seva malaptesa d'individus Homo sapiens orgullosos i
ignorants de la seva pròpia condició animal. Com si per a
justificar els camps de concentració, algú, afeccionat a la
tortura, digués que aquests camps garanteixen la pervivència d'una espècie que
sadolla els seus pobres instints sàdics. Els supermercats venen carn
nascuda per a ser criada i devorada pels humans, sense que matar una
espècie lliure sigui necessari; com si la llibertat d'una espècie
fos suficient per a convertir el seu assassinat en un dret.
Assassinat i somriure. Adrenalina i rialla buida. I una cria de cérvol
plora perquè s'enduen la seva mare morta, penjada d'un pal; perquè
s'enduen, en un episodi d'extraordinària bona ratxa, deu o quinze
membres del seu ramat. ¿Fins quan continuarem justificant la
violència i la mort en nom d'un plaer innoble, el de dominar i matar
els més febles?
Flamarades de blat
Flamarades
de blat; al darrere, les vinyes. Pebre vermell de Sol al sud
d'agost. Melodia de l'oreig ran de les branques. Lentitud de la Terra
sota el cel. Origen i destí a on els ulls es mengen els colors del
paisatge i el seu traç; com la pell, com el vestit bru, adobat pel
bes precís, i alenat per un vers ocult, per un so amagat, al cor
dels fills que han vist qui els ha engendrat.
Subscribe to:
Posts (Atom)