No
et preguntis mai si pots fer una cosa d'una manera diferent a la
manera com tothom la fa arrossegats per la tradició o el costum, i
acabaràs formant part del ramat; el costum se't convertirà en una
obligació, i et perdràs també una manera diferent i potser
meravellosa de comprendre el món i l'existència. A l'últim, amb el
temps, acabaràs menyspreant els qui fan aquesta cosa d'una manera
diferent a com tothom la fa.
Una opinió de tot, des de fora de tot, que no coincideix necessàriament amb el que ens han ensenyat des de sempre.
Monday, June 17, 2013
El coratge de fer coses diferents a les que fa el ramat
Friday, June 14, 2013
La dansa i la saviesa de Bamba Lamine a l'Institut. El Senegal a Terrassa.
Han començat a ballar i a fer ballar els adolescents, xicot i xicotes un xic tensos per les circumstàncies de l'època de l'any; notes, exàmens, treballs. Han
continuat fent ballar i ensenyant a ballar els professors enfredorits, també, per les
aules, les obligacions, les llistes, les notes, les retallades, i els disgusts i topants de la vida. I a poc a poc, tots plegats han anat perdent
la timidesa inicial i el rebuig lleuger provocat per la vergonya de moure's
davant dels altres amb un ritme vibrant. I s'ha començat a engegar una llum
diferent que s'esmunyia per les portes, des del pati gran fins a dins de l'institut.
La gent que feinejava pel centre, enfeinada amb les tasques estressants de final de curs, girava el cap vers el pati i somreien quan veien aquella gent de color amb aquelles robes llampants, escampant uns sons tan
humans i tan poc habituals en un institut seriós i treballador. I els tambors han incrementat
el seu so. Els nens i les nenes han anat aprenent els passos d'un ball
fascinant; palmes, crits, cants, alegria, capbussament a l'instant present, que ha esborrat el passat i el futur. Encara més rostres encuriosits a les finestres que donen al
pati; comentaris d'admiració; positivitat; públic improvisat. Després, el patí s'ha omplert
amb la totalitat dels alumnes nascuts al 2000; just al 2000. Més de cent-vint alumnes.
I entre dansa i dansa, una cançó; i entre cançó i cançó el
missatge proper d'una terra llunyana; l'Àfrica d'on tots procedim.
I ens han dit que allà, al Senegal, els avis són sagrats; i que
un avi assegut hi veu més que un jove dret; i que quan es mor un avi es mor una
biblioteca vivent; i que hem d'estimar i respectar els avis perquè són la força
que ens empeny cap al futur. I mentre ens ho deien, els cossos musculats i
adolescents, pells que traspuen hormones i que etziben estirabots, ulls que
fins fa poc es miraven amb desconfiança l'exercici de ballar en públic...
escoltaven, amb la mirada fixa i el gest concentrat, les paraules de Bamba
Lamine acompanyades del so de l'instrument de corda que portaven.
I ens han dit que quan arribi un nou company a l'escola, un nen o una nena que ve de l'Àfrica o de Sudamèrica o d'Austràlia, l'hem d'acollir amb el cor; perquè ningú no se'n va content de la seva terra; qui se'n va és perquè vol un futur pels qui estima, perquè necessita lluitar per la vida dels qui estima.
I han continuat ballant amb aquell ritme que portem tots
amagat en algun racó del nucli de les cèl·lules; aquella repetició insistent
que ha encès la sang de centenars de milers d'avantpassats nostres, que al pas
d'aquesta mateixa dansa s'han enamorat, han celebrat un naixement o han plorat
una mort. Cent trenta joves nascuts al 2000, que probablement fregaran el segle
XXII, han mogut el seu cos amb els mateixos ritmes que han ressonat per la
nostra mare Àfrica al llarg de segles. I tot d'un plegat, s'ha alçat una boira
invisible d'eufòria, un núvol de llum que volava de ment a ment, una comunió espontània, una
energia positiva que emanava dels cors dels músics i dels dansaires, una mena
de mel invisible que netejava les ments de tota la toxicitat que el mecanicisme
inevitable del sistema ha anat amuntegant a les escletxes dels engranatges que
mouen la vida de cadascú. La noia que dansava anava enlairant damunt dels caps
dels presents llenques d'un foc invisible; l'invisible del que parlava al meu
anterior post; energia del cor que flueix d'una ment enamorada de l'existència
vers desenes de ments que comencen a estar espatllades per les pulsions
competitives de la vida, pel consum, per la buidor de l'objectivisme social.
Els instants en què l'anima dansa, el rovell dels engranatges de l'existència
es desfà i s'escola, i tornem a recordar per què val la pena viure, per què és
necessari tirar endavant, i per què existir és un privilegi.
I
a l'últim, dues persones, que ho portaven a dins i que no ho podien
silenciar; dues persones, d'entre totes les nascudes al 2000, i que
mai no haurien dit elles mateixes que farien aquest gest, s'han
aixecat d'entre les cent-vint, han demanat el micròfon, i,
dirigint-se a Bamba Lamine i als seus músics, els han dit si fa no
fa: “Volem donar-vos les gràcies per aquests moments increïbles
que ens heu fet passar; ha estat poca estona, però ha estat del
millor que hem viscut aquests dies; moltes gràcies i visca Senegal!”
i l'aplaudiment que s'ha deslligat s'ha enlairat al costat de les
llenques invisibles d'energia positiva, i ha curat una mica més a
molts dels que érem allà i que no podíem deixar de somriure.
L'invisible de nou.
Si uns interessa contar amb els serveis de Bamba Lamine pel vostre institut o escola m'ho dieu i us posaré en contacte amb ells.
Thursday, June 13, 2013
L'invisible sorprenent
“Pertanyem
a un món en el qual ja no vivim l'invisible, però si som receptius
i interioritzem, hi ha coses que podem sentir-les sense veure-les”
Diu avui a la Contra de la Vanguardia Frédéric Lenoir; i el
comentari és oportú dins la meva existència, com oportunes han
estat les estranyes casualitats de les últimes hores i dels últims
dies.
Hi
ha moments en què l'invisible, sense poder-ho explicar clarament, es
fa evident. És un invisible que no té a veure amb les quadriculades
definicions doctrinàries i moralistes. És un invisible que
interpel·la golfos i vividors com jo, que estan tan lluny de la
perfecció idealitzada. És un invisible que dibuixa aproximacions,
traços, esbossos del que haurien de ser les coses; però aquests
esbossos resulten més eficients i lluminosos que els mateixos
projectes ja acabats i perfeccionats. És un invisible que t'agafa la
mà i te la fa escriure, que et planta al davant el somni d'una
Sagrada Família imponent i te la fa aixecar maó rere maó encara
que un sap bé que aquesta Sagrada Família és descomunal i que un
és incapaç i indigne d'aixecar-la; però com un boig, amb l'ajut
del priorat, els records d'un temps gloriós, i la música
d'Esquirols, del Manu Chao i d'en Llach, un es disposa a posar els
maons un damunt l'altre, tot i saber que els maons estan pagats amb
la fortuna del senyor Güell, que la va fer traficant amb esclaus
d'Àfrica a Amèrica. I un va posant els maons i s'esgarrifa que
aquest invisible misteriós, bo i que sap qui ha pagat els maons, vol
que els maons siguin posats un damunt de l'altre; i això és
sorprenent ni que faci segles que en Güell vagi fer els diners com
els va fer.
I
la Sagrada Família que un aixeca condemna l'origen de la fortuna que
li ha permès d'existir. Com aquell fill descendent dels pirates
violadors de donzelles d'una època medieval cruel; el fill
descendent condemna amb tota l'ànima la violació dels pirates, que
d'altra banda, però, l'han originat a ell mateix.
La
vida és estranya. L'invisible és estrany i ens supera. De vegades
l'invisible es manifesta d'una manera tan poc discreta que un se sent
a mig camí entre l'admiració, l'agraïment, i sobretot la sorpresa;
perquè l'invisible no és beatífic, és amic del fang, dels
pantans, del vi, de les teulades i els gats a la nit, de la nuesa,
del sexe, de la gresca, de les façanes brutes i amb la pintura
bufada de tants barris de tantes ciutats... Aquest invisible va en
contra de tot allò que destrueix la persona, però també va en
contra, amb tot el seu anhel, de la por esmonyonant a viure i a
gaudir amb la qual alguns es pensen que eviten el risc de la destrucció humana. El vici ens
destrueix; però, paradoxalment, la por al risc ja ens ha destruït si
l'abracem; la por a la vida i la castració de la mateixa vida pels
riscos que hipotèticament ens poden posar en perill són ja
l'enterrament de la vida. L'invisible, mal que alguns els pesi, també
bufa aquest missatge.
Sunday, June 9, 2013
La Roca Salvatge i el Paller de Tot l'Any.
Deixant
el cotxe al costat de la Barata, iniciem el camí vers la Roca
Salvatge. El cel amenaça tempesta, però ha promès no començar a
ploure fins a la una.
Trobem escorpins, corbs i erugues, flaires de
farigola, un aire net que bufa després d'haver plogut
molt, i la solitud de l'Ubach, tan diferent a la bullícia de les rodalies
de la Mola.
Com passa quan arribem de nou a la llar, que és el paisatge on el nostre
ésser ha evolucionat durant mil·lennis, tornem al
present; el pèndol de la consciència, que de continu oscil·la entre
el passat i el futur, se centra, atura el seu brandar, i apunta al
present, on acabem estant; al present ens trobem amb nosaltres.
Ens
mirem la Roca Salvatge des del Paller de Tot l'Any, al qual rodegem,
contemplant els forats de la seva faç roja. Un pessebre, un llibre de
dedicatòries, espadats, Montserrat al lluny, il·luminat pels raigs
que s'escolen per les escletxes dels núvols. La perla i el plom de
les boires compleix la seva promesa i no ens arribem a mullar.
Saturday, June 8, 2013
L'instint bestial del dominant, o l'Espanya tirànica
La
teva llengua estranya, vols que sigui la meva, que l'estimi com si la
portés a l'ànima; i que enganxi a la meva parla de naixença
l'etiqueta trista del folklorisme: “pàtria chica” “región”
“autonomía” “Que autonomía tienes! Ya eres un hombrecito”
“Ya eres una mujercita”.
Vols
pintar-me l'ànima amb els colors que té la teva, esborrar els meus
somnis per acomplir els teus en mi; canviar-me el nom i
escollir-me'n un tu sola; dictar-me el que haig de sentir, el que
haig d'estimar, el que haig de creure; delimitar curosament el meu
paper, que no ha de fer ombra el teu; perquè
el teu és l'únic que vols que sigui tingut en compte.
Cada
vegada que dius que no puc decidir, disposes un fermall al voltant
del meu coll per a fer-me anar per allà on tu decideixes; i et
penses, que això et fa més gran. Però et miro, Espanya, i veig un
rostre fals, maquillat d'hipocresia; un cervell barallat amb el teu
inconscient, que disfressa de legalitat el vell instint de la camada
que fa esclafar el lliure perquè el lliure posa en dubte la teva
autoritat; la coordinació hereditària dels lleons que es mengen el
cadell albí; la pulsió simiesca de devorar els fills de la tribu
rival. Vesteixes aquest instint bestial de constitució i legalitat,
i amb un tern i una corbata fas veure que ets demòcrata, i que els
qui volen ser lliures són insolidaris i egoistes, i que els qui
volen “ser” són en realitat de mentalitat tancada i excloent.
Thursday, June 6, 2013
A les persones, no ens dóna la gana arreglar el món.
Necessitem
41.000 milions de dol·lars anuals perquè totes les persones del món
tinguin assistència sanitària gratuïta. A Europa ens gastem cada
any 87.000 milions de dol·lars en cosmètics.
Necessitem 9.000 milions de dol·lars anuals perquè tots els infants del món puguin accedir a l'escola primària. Els ciutadans dels USA, Europa i Japó, gastem cada any 40.000 milions de dol·lars en vídeo-jocs.
Necessitem 17.000 milions de dol·lars anuals perquè tota la humanitat tingui aigua, potable i de sanejament.
Als
USA els ciutadans gasten cada any 21.000 milions de dol·lars en
gelats.
Garantir
la nutrició per a totes les persones del món costaria 14.000 milions
de dol·lars. Els ciutadans d'Europa gastem cada any 20.000 de dol·lars en
animals no humans domèstics.
(EXPOSICIÓ
"CANVI DE RUMB", al CENTRE CULTURAL DE TERRASSA FINS AL 14
de JULIOL)
Wednesday, June 5, 2013
Subscribe to:
Posts (Atom)