Mentre continuem veient culpables en comptes de persones amb dificultats, no farem res, ni arribarem enlloc, ni actuarem amb justícia, ni ajudarem ningú a superar cap dificultat.
Mentre
siguem jutges, no serem professors.
Mentre
continuem enfadant-nos de debò, persistirem en la malaptesa de no
aconseguir res; ni petit ni gran.
Mentre
ens empassem com bens la gran ficció del lliure albir absolut de
tothom i en tot moment, continuarem sent intolerants i tirans.
Mentre
ens entestem a ser durs i inflexibles per tal de preparar els alumnes
per a una societat dura i inflexible, els estarem ensenyant a ser
durs i inflexibles, i estarem contribuint per tant a construir una
societat més dura inflexible.
Mentre
no entenguem que amb gests de comprensió i d'humanitat estem
ensenyant comprensió i humanitat, continuarem essent inhumans i
tancats.
Mentre
no acceptem que és tan important ajudar algú a no dependre de
ningú, com ajudar algú a saber confiar en les persones, no estarem
preparant bé els nostres alumnes.
Mentre
tinguem por de mostrar-nos humans, continuarem ensenyant que cal tenir
por de mostrar-se humà.
Mentre
visquem obsessionats, defensant el nostre petit regne de la plaça
guanyada, o de les hores assignades, en comptes de prioritzar les
necessitats educatives dels infants, continuarem amb la hipocresia
d’anomenar-nos educadors quan en realitat som oportunistes.
Mentre
visquem oblidant-nos que ens estem morint, i que el temps és massa
breu com per a especular, continuarem sense convertir cada dia en un
tresor, cada hora de classe en un privilegi, cada alenada en un
gaudi.
Mentre
competim en comptes de col·laborar, continuarem construint una
societat d’insectes competidors en comptes d’humans solidaris.
Mentre
continuem condemnant l’adolescència com si fos un vici o una
maledicció, en comptes d’aprofitar el poder de la seva energia, no
aconseguirem connectar amb els nostres alumnes ni el clima
de diàleg i confiança que cal perquè el procés educatiu tingui
èxit.
Mentre
continuem transmetent el verí dels tabús amb la doctrina del
tradicionalment correcte, continuarem contribuint a perpetuar la
societat dels tabús i dels prejudicis heretats de la ignorància
medieval.
Mentre
continuem separant obsessivament les assignatures com si els
projectes de la vida no agombolessin en una sola realitat les
matèries que nosaltres separem a l’aula, l’aprenentatge patirà
una disminució dramàtica i els diferents departaments en comptes de
sumar, restarem.
Mentre
treballem convençuts que ja hem arribat a algun lloc, en comptes de
fer-nos conscients que el nostre camí d’aprenentatge continua, no
podrem fer bé la nostra feina.
Mentre
no siguem capaços de comprendre l’angoixa dels pares i mares que viuen
encadenats a una feina precària, amb caps que sovint no respecten el
dret dels progenitors a demanar permisos per a les entrevistes amb els
tutors, i amb l’horror d’unes hipoteques abusives... no serem
capaços d’atendre els seus fills amb la delicadesa i el sentit de
justícia que qualsevol persona humana mereix només pel fet
d’existir; i no serem capaços de comprendre les dificultats dels
pares a l’hora de fer de pares.