La por no genera empatia ni comprensió. Si volem corregir algú de la seva tendència a odiar, no ho aconseguirem espantant-lo. Potser canviarem temporalment la seva conducta gràcies al terror; però si només ha canviat per por, tornarà al seu curs brutal, com l'aigua d'un riu que busca el punt més baix. Només els pensaments i els sentiments poden canviar els pensaments i els sentiments. La por, la violència de la justícia, els càstigs, no canvien gaire, i sovint reforcen l'error.
I tots els nens i
nenes, tan agressors com agredits com indiferents.. són víctimes.
Els uns de la violència física i de l'odi, i els altres de la seva
buidor de sentiments i de la seva empatia atrofiada. Només
l'evidència de la grandesa de l'afecte i del respecte pot avergonyir
l'agressor en el seu endins en veure la seva mancança, i en
comprendre el sentit últim de les relacions humanes.
No és correcte
actuar com a impuls de la nostra ràbia o de l'instint de venjança,
perquè aquesta fúria no arregla les persones, només les conductes
a curt termini, i enverina la ment de l'agressor, que quan la
repressió externa s'afebleix, recupera la seva antiga brutalitat.
Tots són víctimes.
El mateix es podria
aplicar amb els adults, però quan un és gran tot costà més per
moltes raons, tot i que l'esperança és una energia que mai no es
mor.
El sentiment de
culpa és un dels més perjudicials en l'educació dels infants. La
culpa és com un tumor que amb el creixement esdevé destructiu per a
la ment i l'actitud del futur adult. Davant d'una mala acció d'un
infant cal substituir la culpa per un reconeixement senzill i
constructiu d'allò que s'ha fet malament, i pel progressiu
descobriment del valor dels sentiments dels altres. En comptes de
culpa, consciència d'un aspecte en què encara no s'ha millorat prou
i confiança en què es podrà superar. Que mai l'acte d'un infant no
sigui confós amb la seva dignitat i les seves potencialitats, que
mai no minven