Intentar
censurar, limitar, reduir, canalitzar, monopolitzar... el procés
educatiu és una missió tan inadequada i absurda com intentar de
buidar el mar amb una galleda. Educa la tribu. Educa la humanitat.
Educa el carrer. Educa el dia a dia. Educa l’experiència
quotidiana. Educa el que s’exhibeix, el que es mostra, el que
apareix sense anunciar-se a si mateix com a mestre; i potser encara
educa més, i influeix més, tot allò que apareix sense
autoproclamar-se mestre. Per sort, o per desgràcia; per pega o per
fortuna, els infants s’eduquen a partir d’uns mitjans i d’unes
circumstàncies que van molt més enllà de l’escola i àdhuc de la
família. Per això és tan important ésser al costat d’ells per
ajudar-los en el procés d’interpretar i de comprendre tots aquells
mestres espontanis que la vida els va plantant al davant i que ningú
no podrà evitar que hi siguin. De fet, si algú ho evités, estaria
perjudicant l’educació de l’infant, per la mateixa raó per la
qual una higiene excessiva fa que els nens estiguin desprotegits
front qualsevol virus. La petita brutícia quotidiana que s’adquireix
mentre es juga i es viu contribueix a immunitzar l’infant davant
futures i perilloses malalties.
No comments:
Post a Comment