El que m’aparta de la fe catòlica, i cristiana en general, no és
la dificultat dels miracles, la falta d’evidències lògiques... la
vida en si mateixa ja és un miracle; per tant, no m’és gaire
difícil creure en els miracles. El que realment m’és impossible
de creure és el paper etern que les jerarquies donen al mal.
El mal no té ésser,
la seva essència és absència d’ésser. Quan el percebem en algú,
no percebem cap presència, percebem la profunda absència d’ésser,
la falfa d’amor, la falta de comprensió, d’empatia... El mal no
té existència pròpia, el que copsem en topar-nos-hi és la no
suficient existència de bé, o la poca existència de bé que hi ha
en allò que anomenem “mal”.
Jo no puc creure en
un déu que em diu que si estimo més el meu fill que a ell no sóc
digne d’ell. Aquest déu que em descriuen en un llibre escrit fa
dos mil·lenis és una descripció esgarrada i sense sentit que ha
alimentat sectes, intoleràncies, absolutismes, execucions,
guerres... i una manca absoluta de visió de la infinita dignitat de
cada persona hagi fet el que hagi fet. Aquesta és una idea que el
món d’avui i de sempre no accepta tampoc: “la infinita dignitat
de cada persona hagi fet el que hagi fet”; n’hi ha prou amb
llegir les xarxes socials quan informen d’algú que ha fet alguna
cosa malament per comprendre aquesta foscor.
És fals que la
llibertat impliqui la existència del mal; ningú escull lliurement
el mal si gaudeix d’una comprensió correcta de les situacions, si
s’adona objectivament del miracle d’existir. Si triés el mal,
veient-hi bé, seria un ésser erroni, mal fet; tindria un defecte de
fabricació... i per tant, seria culpa de déu, que n’és el
fabricant. La llibertat no fa obligatori que algú hagi d’escollir
el mal, sinó tan sols que l’acte d’escollir el bé és voluntàri
i desitjat.
El cel no existiria
si hi hagués un sol ésser que no hi fos, perquè els que estimem
aquest ésser, en l’hipotètic cas que ens enviessin al cel, no hi
viuríem en pau. I jo sempre estimaré els meus fills, els meus
germans, els meus companys d’existència... Si no acabessin al cel,
jo al cel no hi pintaria res... hi viuria angoixat; i si no hi
visqués angoixat, no tindria empatia, no estimaria, no seria jo. I
podria dir el mateix de qualsevol persona... si sabés que algú és
fora del cel, i per tant que no és feliç, jo em negaria a viure en
una felicitat eterna mentre no se solucionés el problema. Si
l’infern existís, el cel seria impossible, o seria un cel ple de persones sense empatia, la qual cosa és contradictòria.
Penso d’altra
banda en tantes virtuts de tanta gent que es deixa les celles en
treballar comportaments: psicòlegs, educadors socials, psiquiatres,
mestres, educadors... Penso en la fe que tantes persones tenen en el
canvi personal de tot ésser humà, en la capacitat d’il·luminar
zones fosques de la ment, en la possibilitat de despertar
l’empatia... i no em puc imaginar un déu pitjor que ells, un déu
que converteix les culpes originals en hereditàries, que aixeca
fogueres i dibuixa línies vermelles de no retorn. Si déu fos així,
tan semblant a tants humans poderosos i violents, gairebé millor que
no existís. Si déu no fos millor que allò que d’ell podem
imaginar, que allò que ja tenim en aquest món tan convuls...
llavors probablement no existiria com a déu, seria un ésser finit
més.
És per això que si
vull ser honest, no puc considerar probable un déu com el que
prediquen la majoria de religions; n’espero un altre de millor, que
es desprèn, sense mots, ni dogmes, ni soroll... de tantes realitats
bellíssimes com ens envolten, del gest senzill d’estimar i
respectar.