.
.
No
puc fer menys que recomanar-vos de nou (crec que en alguna altra ocasió ja ho fet), a tots els qui estimeu la natura salvatge, i la persona lliure a la natura verge, la pel·lícula “Walkabout”, filmada al 1970, a Austràlia, i
estrenada al 1971.
La pel·lícula es basa en una novel·la de James
Vance Marshall, i fou dirigida per Nicolas Roeg.
Els seus
protagonistes principals varen ser la noia de setze anys Jenny
Agutter, el nen Lucien John, i el jove aborigen Australià David
Gumpilil.
La
història explica les peripècies d'una adolescent i el seu germà petit
en veure's abandonats per una tragèdia enmig del desert australià. Educats en una societat
elitista i plena de formalismes, a través del sofriment i de les
mancances, acaben descobrint una austeritat vital que identifiquen, al
final de tot de la seva aventura, amb l'essència de la vida.
Inicialment,
la pel·lícula va ser estrenada a Austràlia amb totes les seves
escenes, plenes de bellesa natural i amb continguts de nuesa natural progressiva, a mesura que els protagonistes anaven perdent les cotilles de la civilització. Quan la pel·lícula va ser exhibida als USA, la
maquinària puritana va retallar l'ànima de la història, i amb
aquesta ànima va esborrar les breus i precioses escenes de nus al
llac del desert que simbolitzen completament l'argument i el seu
missatge. Anys després la factoria Disney va cometre l'error
d'intentar explicar la mateixa història dins el seu prisma malaltís
i esmonyonador de la realitat humana. Disney és un falsificador de
l'essència humana; les persones no ens alimentem només de dolços
ni ens vestim tan sols de color de rosa.
Aquest
Nadal ha caigut a les meves mans el “Walkabout” original, en anglès i amb els
silencis sagrats del desert. Té també la càndida tècnica típica dels
anys setanta, els zooms excessivament ràpids, les melodies xocants i
instantànies. Però desenvolupa la història amb un realisme
que s'agraeix; i, sincerament, he gaudit com un camell.
Si aconseguiu, l'original, crec que us pot agradar. Perquè et deixa al cos una
mena d'enyorança i de dolçor dels espais salvatges i de la bellesa
natural. Aquella bellesa que cap ésser humà no pot millorar; quan
ho intenta l'erra.
La pel·lícula deslliga a l'argument el contingut de la metàfora del desert que hi apareix constant; la duresa de l'existència, que no regala res, que esdevé escenari de situacions macabres i absurdes com la que deslliga la tragèdia que els aboca al desert (i que té origen a les ambicions balmades de la civilització); una natura, però, que al costat de l'austeritat, hi amaga una bellesa essencial a la qual només s'hi arriba després d'abandonar-ho tot, després de perdre les seguretats i els artificis (el Walkabout dels australians). Rere de tot això, arriba la humanitat pura, la nuesa, les fonts de la vida amagades rere la situació inicialment esquerpa i hostil.
A l'últim, però, ens veiem abocats a tornar a abandonar la vida autèntica, però un cop aquesta vida ha estat ja a dins nostre, d'alguna manera, hi roman per sempre, i apareixerà quan ens faci falta, quan enyorem la pàtria, quan ens toqui defensar-la davant els enemics de la Terra amb orgull i amb esperança.
La pel·lícula deslliga a l'argument el contingut de la metàfora del desert que hi apareix constant; la duresa de l'existència, que no regala res, que esdevé escenari de situacions macabres i absurdes com la que deslliga la tragèdia que els aboca al desert (i que té origen a les ambicions balmades de la civilització); una natura, però, que al costat de l'austeritat, hi amaga una bellesa essencial a la qual només s'hi arriba després d'abandonar-ho tot, després de perdre les seguretats i els artificis (el Walkabout dels australians). Rere de tot això, arriba la humanitat pura, la nuesa, les fonts de la vida amagades rere la situació inicialment esquerpa i hostil.
A l'últim, però, ens veiem abocats a tornar a abandonar la vida autèntica, però un cop aquesta vida ha estat ja a dins nostre, d'alguna manera, hi roman per sempre, i apareixerà quan ens faci falta, quan enyorem la pàtria, quan ens toqui defensar-la davant els enemics de la Terra amb orgull i amb esperança.
2 comments:
Qui més qui menys tenim un paradís interior que a vegades no sabem descobrir.
Quan el cinema o un viatge ens en descobreixen d'altres, el cor s'hi vol quedar. Però, com dius, tornem a la vida de cada dia.
Però la vida de cada dia envolta el nostre paradís i ens el guarda perquè hi entrem de nou.
Bon any, Jeremies.
Gràcies pel comentari, tan cert. Bon any per tu també, Olga!
Post a Comment