Mort, sí;
mira't mort i enterrat, sí. Mira el teu cos blanquinós, amb matisos
grocs, que transmuten a verdós. I mira el món sense tu, rodant, i
girant, i negociant... oblidant-te. I després de visualitzar el teu
oblit, el teu temps esgotat; sigues tan ruc, si tens coratge, de
perdre un sol instant insultant algú, de dedicar hores, minuts,
estones a defensar la teva merda d'ego, que serà un bunyol de
proteines en descomposició amarades de cucs. I el món oblidant-te i
mentint sobre tu, dient que eres molt bo i que t'estimaven molt. Qui
de debó t'estimava, no necessitarà dir res; i si ho necessita, t'ho
dirà a tu i prou. Ell, com tu, lamentarà el miserable temps perdut
preocupant-se; el miserable temps perdut sense dedicar estones a
produir somriures, sensacions de pau, benestar, alleugerament, o
somnis. Mira't mort i podrit i no perdràs ni un segon en cap tasca que no sigui ajudar algú a trobar raons per a somniar, per a
oblidar els consells dels pràctics, per a desfer les mentides dels
escèptics, que estan buits i que per gelosia inconscient no es volen
buidar sols.
Imagina
la teva làpida, el temps consumit; ja no tens un habitatge fora del
teu forat. I tant com has corregut... per arribar fins aquí! I tant
com t'has amoïnat... per amagar-te aquí! I tant com has envejat,
odiat, trepitjat, vençut... per acabar igual com acaba un gat quan
el cor deixa de bategar-li! Si has bescanviat tràfec i angoixa per
instants viscuts de debò; si has renunciat al que et feia sentir que
estaves fent les coses bé, que estaves construint alegria... i si ho
has fet a canvi d'una seguretat que t'enganyava... has fracassat;
perquè la seguretat que has comprat t'ha dut al mateix lloc, a
aquest forat, i a aquest oblit. No paga la pena comprar cap seguretat
si l'hem de pagar amb la renuncia a allò que fa que la vida tingui
sentit; i allò que fa que la vida tingui sentit és la suor a la
pell quan jugues, la sensació d'estar davant d'un riu il·limitat
ple d'illes misterioses a on construiràs cabanes i hi amagaràs
ampolles de rom i comics prohibits, el gust de no fer res quan
s'amaga el Sol i te'l mires, el plaer de cantar com una granota
perquè t'ho passes molt bé fent-ho mentre t'enrius dels que
pateixen perquè no són líders en vendes, l'olor dels pins entre
les agulles del massís de Sant Llorenç, el guspireig del Sol damunt
del mar als migdies d'estiu, arran dels pins, i després l'arròs
caldós que has fet al costat d'una tenda, assegut a terra, sense
horari ni calendari d'activitats, la companyia d'algú amb qui no
t'has creuat ni una paraula, però que t'ha fet sentir serè, perquè
t'ha somrigut i perquè has entès que estava bé, i que se sentia
tranquil, el poema d'un geni que el va escriure per a guardar-lo a la
seva tauleta de nit, i que va morir sense imaginar que un dia seria
estudiat a les escoles i que algunes d'aquestes escoles durien el seu
nom. Aquella ampolla que has llançat al mar amb un paper rebregat a
dins a on hi has escrit un desig d'amor confiant que algú, algun
dia, t'escriuria dient que l'ha trobada, aquella persona que plorava
i a qui tu vas fer entendre que tot sortiria bé, potser sense
creure-t'ho, enganyant-la perquè s'animés, i perquè pogués trobar
el camí que no era capaç de descobrir.
Mira't
mort, i crida després si tens ovaris contra el primer que et trobis;
i els instants que hauràs cridat quedaran de seguida en el teu
passat, i no els podràs canviar, i seran instants cridats i perduts
i malversats. I et diran que tot el que t'explico són falòrnies, i
que la felicitat no existeix, i que no es pot ser bo, perquè no hi
res bo ni res dolent, i que tot ens ho fem nosaltres. I et dic, i
t'asseguro, i et repeteixo que la felicitat existeix, que es pot
intentar ser bo, que existeix la bondat i que ens hi hem d'abocar, i
que hi ha qui no fa les coses per interès, i que hi ha qui creu en
els miracles, i en les infinites possibilitats de les persones, i en
el futur i en la vida. I em fa l'efecte que qui més predica a favor
de la lluita i de la competició és qui més por té, qui més feble
és, qui més trist se sent i qui més de pressa camina cap al
fracàs. I et diran que no pots ser amic dels teus fills, ni dels
teus alumnes; perquè si ets amic, deixes de ser pare i de ser
mestre. I després de dir-t'ho es quedaran amb la boca oberta,
observant els rostres d'admiració dels qui s'impressionen amb els
jocs de paraules i d'accepcions del diccionari, dels qui s'emocionen
amb retòriques neoconservadores. Però jo estic convençut que tinc
l'obligació de ser amic dels meus fills i dels meus alumnes, perquè
si no sóc amic d'ells, no els corregiré prou, i no els corregiré
bé, i no els consideraré, inconscientment i conscient, persones
igual d'importants com jo. Ningú serà més amic d'algú que aquell
que li assenyala les seves foscors i que l'esperona a superar-les, bo
i corrent el risc de perdre la seva admiració. Tenim l'obligació de
ser amics dels fills, i dels alumnes, i de les persones que ens
trobem per la vida, perquè només els amics es relacionen amb les
amics sense càlcul d'interessos, sense inventaris de deures i drets
i sense afalacs hipòcrites i estèrils. I els qui vulguin resoldre
els problemes que tenen alhora de guiar els més joves quan ho
intenten fer sense recórrer a la disciplina més enterca, que
assagin una altra retòrica per a justificar la violència freda de
creure's enllà de l'amistat, que busquin altres discursos per a fer
apologia de la malaptesa emocional de menysprear la bondat i la
tendresa, com si fossin incompatibles amb la correcció i la
sinceritat objectives. Que sigui difícil ser pare essent alhora amic
dels fills, que exigeixi una actitud superior i un exercici d'empatia
especial ser mestre essent alhora amic dels alumnes, no vol dir que
no existeixi una pedagogia i una pràctica que aconsegueix aquestes
fites amb èxit, i que se'n surt, i que representa l'esperança de la
humanitat, perquè treballa a favor de la transformació social, i no
només en la direcció d'ensinistrar els individus per a la selva,
que és el que la pedagogia antiga i casposa defensa amb paraules
altisonants i a cops fatxendes. Considero que totes les persones som
iguals en els drets i en els deures fonamentals, i que aquesta
veritat és evident per ella mateixa, i que, sense deixar de complir
amb el nostre paper d'educadors i de pares, hem de relacionar-nos
dins d'uns paràmetres de cordialitat i de bon tracte que siguin capaços
de complir amb els requisits d'una autèntica i sincera amistat humana.
No comments:
Post a Comment