Una opinió de tot, des de fora de tot, que no coincideix necessàriament amb el que ens han ensenyat des de sempre.
Saturday, October 11, 2025
Els petits consol es perceben immensos
Saturday, October 4, 2025
El dret a la vida dels qui fugen de la guerra o de la fam
La típica frase de l’ultradretà que no suporta que ens horroritzem de l’estratègia d’Israel de matar de gana la població de Gaza és:
“ I per què no parles del conflicte
rus-ucraïnès, de les guerres civils de Síria, Sudan i Iemen, de la
República Democràtica del Congo, de Caixmir i Myanmar…? Només
parles de Gaza!”
La resposta és tan senzilla com
real:
“ I tu, com saps que no he parlat de totes aquestes
guerres? Que em coneixes? Que has assistit a les conferències on jo
era? No t’hi he vist. Has escoltat les meves classes? Els
genocidis, les matances que alimenten els noticiaris i arriben a les
ments infantils s’han de digerir: cal educar! Fins i tot vaig fer
un curtmetratge amb uns alumnes sobre la guerra d’Ucraïna, i la
protagonista era una nena que n’havia fugit. He parlat un munt de
vegades, i sense prendre partit, de la guerra de Síria, de les
guerres d’Àfrica, dels propis ostatges segrestats de Hamas i dels
assassinats. Recordo que, quan va passar la tragèdia de la matança
de Hamas, el primer que vaig fer va ser posar-me en contacte amb una
coneguda d’Israel per saber si estava bé.”
Els
fatxots no conscients de ser-ho no tenen ni punyetera idea dels
horrors dels quals s’han queixat les mateixes persones que ara
ploren pels nens de Gaza, i van dient, com si ho sabessin, que només
es parla de Gaza! És més còmode creure-s’ho sense
verificar-ho.
I són els mateixos que odien els moviments
migratoris. Els qui insulten les persones que defensen els palestins
són els mateixos que criminalitzen els immigrants; coincideixen com
un rellotge. Senten por i fàstic per la immigració, que als seus
països és majoritàriament de l’Islam. S’arrapen al seu
territori com si el dret a la vida dels qui fugen de la guerra o de
la fam no fos més important que els seus privilegis de classe
benestant. Prefereixen viure sobrats que compartir país amb aquells
que no poden sobreviure a la seva terra d’origen. Són
l’egocentrisme perpetuador de les diferències. Ni es plantegen
que, a més, a nivell econòmic els necessitem; necessitem la seva
feina per mantenir l’estat del benestar. El detall que la naixença
a Europa, en un entorn de privilegi, sigui pur atzar, i que els podia
haver tocat a ells i als seus fills néixer al Sudan del Sud, al
Marroc o al Congo… se’ls en refot.
Friday, October 3, 2025
Els qui arrisquen la vida pels somnis
Un resum dels últims minuts del Marinette, quan els soldats d’Israel l’han assetjat amb diversos vaixells de guerra i l’han abordat, pujant al petit esquif que duia menjar per la gent moribunda.
Molta gent, de mentalitat pràctica, considera que la gesta de les petites embarcacions de la Sumud no serveix de res, fins i tot n’hi ha que afirmen que fan el ridícul. Aquesta mentalitat és la que al llarg de la història ha sostingut els genocidis, els genocides i les injustícies imperials i feixistes. Sense aquests ximples útils que només miren pel seu petit interès, i que no arrisquen mai res si no és per intentar una pujada de sou, els genocides no podrien sostenir el seu horror. I són les barques petites, les missions impossibles que s’enfronten a la maldad que sembla invencible les que aconsegueixen al final de tot enderrocar els tirans.Només podem agrair els qui arrisquen la seva vida, la seva llibertat, per somnis que tenen escrit el seu final immediat, perquè aquests somnis són la matèria d’una esperança que aconseguirà la victòria final, que és la victòria de la gent de pau.
Thursday, October 2, 2025
El que val cada persona
La fragilitat és un tret comú que ens hauria de fer sentir germans.
Tots la compartim, encara que poden ser diferents els contextos; però convé pensar-hi una mica cada dia; cadascú coneix molt bé els seus topants, aquells punts on el vaixell pot fer aigües. Dins la intimitat del nostre jo, allà on ningú fora de nosaltres entra, sabem (o podem saber si som prou valents per ser humils) tot allò que evidencia que som fràgils.
Si ho som, no ens hauria de costar posar-nos al lloc de l’altre quan el percebem fràgil. Del color del cor, depèn la manera com cadascú respon en adonar-se que qui té al davant és tan feble com ell, encara que sigui en camps diferents als nostres, encara que la fragilitat que li descobrim ens pugui provocar repugnància. En aquests moments hem de pensar si la nostra fragilitat pot repugnar a algú, i com ens agradaria que ens tractessin si fos el cas.
Als humans, la fragilitat dels altres ens hauria de moure a l’amor.
Estem fets de misteri; i si no ens n’adonem és que no hem pensat prou. I un ésser humà és tan valuós! Però tant!
Tenim tan poc temps per descobrir el poc que cal descobrir! Tan poc temps per cantar junts! Tan poc temps per somriure! Em sento mogut a no malbaratar aquest temps amb res que no enalteixi aquest valor tan gran que té tota persona.
No hi ha res que desitgi més que encomanar als meus fills, als meus alumnes, a la gent que estimo, aquesta dèria pel valor que té cada persona.
La demostració de déu i els sentiments.
Monday, September 29, 2025
L’únic segur és la incertesa
Un jove muntanyenc, de mentalitat progressista, convençudament ateu, en l’entorn del qual jo estava familiaritzat, va tenir un problema gravíssim a la serralada de l’Himàlaia; diversos dels seus companys havien mort, i ell no sabia on es trobava, i era de nit.
Doncs bé, explicava que només es recordava a si mateix
resant el “Pare Nostre”.
Va sobreviure, i va continuar sent
ateu; però l’important és que, quan es trobava a punt de morir a
la muntanya, resava el “Pare Nostre”. Va explicar, després, que
en aquell moment no podia fer altra cosa, que el Pare Nostre era tot
el que tenia.
L’ateisme és una creença.
Sent honestos, en un
espai i un temps infinits i il·limitats, mai no es pot demostrar la
“no existència” de cap cosa; per això l’ateisme és també
una actitud “no científica”.
Molts dels qui es
proclamen ateus, quan parles amb ells, t’adones que són agnòstics.
A partir de la seva convicció (respectable) que “No hi ha proves
que Déu existeixi”, conclouen erròniament que “Déu no
existeix”. Però el mateix Carl Sagan (que es considerava ateu)
afirmava que l’absència de proves no prova l’absència; i
després es declarava ateu, la qual cosa és una contradicció.
A
bona part de la comunitat científica, li falta formació filosòfica;
i a la comunitat filosòfica, li falta formació científica.
Al
llibre “La societat de la neu”, alguns supervivents van passar
d’un agnosticisme practicant a una fe universal, més enllà de
qualsevol religió, que feia néixer a l’interior la convicció de
l’existència d’un Déu present a la natura, fins i tot amb les
seves contradiccions. Altres supervivents, catòlics practicants, van
experimentar la mateixa conversió però en sentit invers; alguns van
passar de la seva fe reglada i normativa, a la fe en un Déu que està
per damunt de qualsevol creença humana, i que es manifesta
especialment a la natura, a la seva bellesa i les seves
contradiccions. Altres van continuar amb la seva manera de
pensar.
Recomano vivament La societat de la neu,
especialment a aquells que estan cridats a pujar una muntanya en
condicions molt adverses (metafòricament).
La incertesa
és un regal que ens permet experimentar el despreniment del que és
segur i confiar, si ho considerem oportú, en allò que anomenem
“Déu”. La paraula “Déu”, però, és perillosa, perquè per
si sola ens porta a concretar la realitat de Déu en un ésser més.
No hauria d’existir cap paraula per a Déu, perquè les paraules
ens confonen. El nom és com el dit que assenyala; mirem el dit i,
vulguem o no, la nostra ment confon el dit amb la realitat a la qual
apunta.
Pannikar deia que ni tan sols tenia sentit parlar
d’un, dos o tres déus… Perquè la realitat de Déu no es pot
determinar amb un número, amb cap número; i que les discussions
sobre monoteisme o politeisme no tenen sentit, perquè es fonamenten
en els números; i Déu està més enllà dels números, més enllà
de la quantificació.
L’únic segur és la incertesa; i
unida a la confiança, fa que l’únic segur sigui l’alegria.
El
dubte no fa por, perquè és l’essència mateixa de la vida; si no
dubtéssim, no hi hauria fe, ni incertesa, ni misteri. Sense misteri,
no hi ha bellesa.
La bellesa no és tal si no amaga una bona
dosi de misteri.
Sense el dubte, no hi hauria sorpresa.
Recordo la mirada del cos mort del meu pare, ara fa tres anys; l’última mirada que va tenir en vida. Jo el coneixia bé, i sé, vaig saber, què implicava aquella mirada.
Era la mirada amb què va veure la primera visió de l’altre món; i era una imatge de sorpresa agradable. Es va sorprendre agradablement del que sigui que va veure.





