Al
1938, quan van arribar els franquistes, la totalitat de la població
de Sant Joan van fugir a França, que es troba a un quilòmetre. Als
anys 80 es va començar a reconstruir i a repoblar com a segones
residències. Els habitatges són les edificacions típiques
araneses. És un llogarret tranquil, situat en una vall intensament
verda, plena de saltants d'aigua; un paisatge que verola amb la
tardor i que flaira a herbes de tota mena.
Una opinió de tot, des de fora de tot, que no coincideix necessàriament amb el que ens han ensenyat des de sempre.
Sunday, October 14, 2012
Friday, October 12, 2012
Canejan
A
960 metres d'alçada, ran d'un penya-segat, amb uns cent habitants, apareix Canejan, que fa dos mil anys era un campament romà des d'on es
divisava tota la vall.
A
finals de la dècada dels noranta, algú em va dir que estava
considerat el poble més bell de Catalunya. I haig de reconèixer que
certament és bell. Si és el més bell ,o no, ja qüestió de
gustos. L'entorn, sens dubte, és immillorable.
Thursday, October 11, 2012
No podem convertir la llibertat en marbre. Comentaris al llibre de Francesc Torralba "Jesucrist 2.0"
La natura, amb tota la seva bellesa, exerceix i esperona una violència implacable que al capdavall ha contribuït a la nostra aparició, a l'existència de l'amor que pot sortir de nosaltres, i al goig de formar part d'un tot indescriptible.
.
.
Continuo amb la lectura del llibre Jesucrist 2.0 de Francesc Torralba, que vaig comentar en aquest post:
i en vull destacar l'explicació
del que, per a ell, és el programa ètic del cristianisme:
Estimar
el proïsme, sortir de la bombolla de l'ego per incloure l'altre,
perdonar incondicionalment els traidors, estimar els enemics,
escoltar i obeir la crida del mestre i tractar com a germà en
l'existència qualsevol ésser humà, siguin quins siguin la seva
condició i el seu origen: heus aquí un programa ètic difícil,
entusiasmant, però ple d'esculls.
I
reconec, honestament, que m'agradaria que aquest programa fos també el meu, que el
puc subscriure; a excepció, potser, d'escoltar i obeir la crida del
mestre, que potser implica un caire més de seguiment doctrinal catòlic, que ara per ara no comparteixo. Pel que fa a la resta, però,
entenc i crec que aquest ideal podria ser vàlid per a qualsevol persona
humana, fins i tot per a qualsevol consciència de l'univers. Tot i
que, internament, percebo una tendència natural al cosmos que, al
llarg de milers d'anys, ha esperonat la lluita violenta entre les
espècies; lluita que ha provocat, al costat de la mutació i d'una
bonior de factors més, l'aparició de la nostra espècie Homo
sapiens. Descobreixo, per tant, una aparent contradicció entre la
necessitat ètica de tota consciència i els instruments violents gràcies als quals ha aparegut aquesta mateixa consciència. Segles i segles
de guerres són la conseqüència de la tendència natural a la
lluita de les espècies, i a la lluita entre les tribus humanes;
tendència que no s'ha inventat l'ésser humà sinó que està imprès
a la natura des de l'inici de la vida; aquest mal, que duem a la sang, no l'ha inventat l'ésser humà. Accepto, però, que el
caràcter temporal i finit del “mal” tregui ferro a la qüestió,
i que l'ètica sigui vàlida un cop hàgim assolit la consciència
superior. L'hem assolit ja?
Després
el Francesc afirma que les ètiques de mínims no garanteixen ni la
felicitat ni el goig d'existir, i que calen ètiques de màxims. Suposo que quan parla d'ètica de
mínims es refereix a aquells principis ètics mínims que tothom ha
de complir per a poder viure en harmonia dins d'una societat diversa. Jo li diria que, en realitat, (i crec que ell estaria d'acord amb mi) no hauríem d'acceptar l'ètica en la seva vessant de camí que mena a la felicitat, sinó que més aviat l'ètica en
si mateixa és ja un valor, una finalitat, i que cal cercar aquest valor sense especular si el seu acompliment ens proporciona o no felicitat; en tot cas, el
que ens ha de moure a l'ètica és la recerca de la felicitat dels
que ens envolten. No nego que aquesta recerca produeixi dins d'un mateix
una pau profunda, però això només és un efecte secundari que no
ens ha d'influir. Si la raó última dels meus actes fos la
meva felicitat, tindria un problema de prioritats que en algun moment em
faria fracassar.
Entenc que l'ètica en una comunitat diversa, a causa de la diferència de visions i sentiments, només pot ser
de mínims. A nivell individual, però, un es pot plantejar els màxims que vulgui.
Torno a un altre tema que també li he llegit al Francesc, en
el qual crítica el relativisme moral, acceptant que aquesta crítica
no és avui dia políticament correcta. Al meu parer, ni el
relativisme moral ni l'absolutisme moral són posicions encertades.
Els absolutistes morals ignoren els matisos culturals, psicològics,
ètnics, científics, mèdics... que fan que un acte determinat que
la doctrina particular d'alguna religió condemna sigui considerat un
pecat o un crim. Imposen una moral inflexible que sovint segueix les
directrius cegues d'una religió concreta. Quan els parles de la lògica que
fa que determinades condemnes siguin injustes, et responen (de
vegades) que davant dels imperatius de Déu la lògica humana no té
res a dir. Juguen brut, perquè sovint ells intenten fer servir
aquesta mateixa lògica humana per a defensar barrabassades
integristes com la doctrina de l'infern, el pecat original transmès
amb el naixement, o quadratures impossibles del cercle en qüestions
dogmàtiques com la Trinitat o la ressurrecció... Quan convé, fan
servir la lògica més instintiva per a defensar antropomorfismes
divins o lleis eternes... I quan els convé, també, es carreguen la
racionalitat, la lògica i la ciència, per a imposar l'obediència a
les morals ancestrals.
Els
relativistes morals, per contra, neguen el bé o el mal per si
mateixos, i, en alguns casos, sembla que perdin el timó dels actes i
que els valors més profunds de l'Homo sapiens acabin depenent de com
bufi el vent.
Entre
el relativisme moral il·limitat i l'absolutisme moral hi ha punts
intermedis, que normalment són ignorats o negats pels integristes d'una i
d'altra banda (perquè d'integristes n'hi ha a totes les ideologies).
És cert que la major part dels actes depenen en la seva bondat o
maldat de la cultura i dels valors de la societat on succeeixen; però
això no passa pas amb tots els actes. Hi ha algunes accions que són
sempre bones o sempre dolentes en qualsevol època i a qualsevol
context, perquè allò que destrueixen, o allò que estimen, es
fonamenta no pas en el context sinó en la mateixa essència de
l'Homo sapiens, que no varia amb el context. Hi ha accions que mentre
siguem Homo sapiens seran sempre benediccions; i d'altres que, mentre siguem
Homo sapiens, seran sempre crims contra la humanitat; sense entrar en el
relliscós terreny de la culpa, que és una altre tema.
Posaré
un exemple:
En la meva opinió, tenir
relacions sexuals amb una persona, amb dues, amb tres... pot ser bo, o dolent, depenent del context, de
les circumstàncies, dels valors de la persona, de les intencions... En canvi, matar, ferir, menysprear, odiar, destruir... sempre serà dolent.
Si
us hi fixeu bé, al capdamunt d'aquest escrit, el programa ètic del
cristianisme que ens regala Francesc Torralba fa referència a valors
essencials, no entra en detalls doctrinals o morals. La moral és
feixuga, el que cal és l'amor. No podem reduir l'amor a una casuística de lleis i normes. No podem
convertir la llibertat en marbre. No podem revisar cada alenada de la
nostra respiració per a verificar si és honesta o pecaminosa. La
meva opinió és que l'única limitació dels nostres actes ha de ser
la recerca del benestar de tots els que ens envolten; sense
obediències cegues a morals enterques.
Un
altre dia continuaré amb les meves opinions sobre el llibre
Jesucrist 2.0, per avui ja m'he embolicat prou.
.
.
.
Tuesday, October 9, 2012
Els cavalls, la consciència i l'amor
Es
percep, rere aquesta gran mirada, una ànima gran; necessitat d'afecte,
de contacte físic, de proximitat conscient. El cavall busca l'humà,
cerca una consciència capaç d'oferir afecte. Si t'allunyes, et
segueix, et mira, et parla. Apareix com un parent llunyà, tan
semblant a nosaltres que gairebé es podria dir que en essència
som iguals; com si totes les vides, i especialment les dels grans
mamífers, no fossin res més que diferents manifestacions d'una
única realitat que evoluciona vers l'amor. Els cavalls i nosaltres
cerquem l'amor, necessitem l'amor,vivim per l'amor; quan substituïm
l'imant de l'amor per qualsevol altre obsessió, ens apaguem.
Monday, October 8, 2012
Saut deth pish. Vall d'Aran (II)
Al
pas de les vaques, s'arriba a Saut deth Pish.
Més aigua espoltrida
enduta per la gravetat en la seva naixença pura.
Totes les naixences
són pures. Les aigües, com els humans, neixen netes i diàfanes.
Besllumen tots els colors del sol i del paisatge. Es desboquen amb
il·lusió vers un destí que sembla que escullin. Ho omplen tot de
vida. Expliquen la vida i el seu sentit. Últimament he llegit que
l'ésser humà viu a la recerca d'un sentit per a la seva vida. Mirar
aquestes aigües, i les muntanyes, i el gemat de l'herba, i els ulls
tranquils de les vaques... explica aquest sentit. No és cert que el sentit s'escapi. Tot és clar. Tan clar com el silenci de les
muntanyes. El misteri de l'existència crida tan fort en aquest
silenci que fóra impossible, per a mi si més no, no sentir-lo.
Eixorda el que sóc, aquest misteri, que aquí ja no ho és i que em fa
respirar. És com si, rere tot això, percebés l'explicació de tot,
i allò que veiés fos d'una naturalesa tal que em fes dir: "no us
amoïneu, no us atrafegueu gaire, que el que ens espera és
grandíssim". No cal fer trampes per arreplegar res, ni un bocí de
plaer, ni un cèntim, ni un euro, ni una casa, ni un milió d'euros,
ni el triomf més gran en qualsevol empresa. Allò que hi ha, rere el
vel del misteri, és tan bo, que no cal fer trampes per a res. Per
contra, qui sigui que ho ha establert mereix tot el meu agraïment i tota la meva fidelitat.
Sunday, October 7, 2012
Era Artiga de Lin. Arriu Joèu.
Baixen
les aigües de la glacera de l'Aneto, cap a la Vall d'Aran.
Desapareixen sota terra. Tornen a aparèixer quilòmetres enllà.
Alimenten un bosc que canvia amb l'alçada. Eixorden en trencar-se.
Amplis temples descoberts canten a la Terra i fan que tot sigui petit
i llunyà. Triomfa l'estètica del cosmos. Resta ridícula la línia
dels petits micos que escriuen dogmes sobre l'elegància. Un matalàs
gemat i il·limitat resulta més còmode que els de disseny
ergonòmic. Els colors de la tardor matisen els caps del bosc. La
llum travessa les fulles dels faigs i deslliga un besllum maragda.
Continuarà.
Thursday, October 4, 2012
Necessito un crit incívic des d'una finestra
I
ara a Roma diuen que volen prohibir menjar i beure pel carrer. No
m'imagino havent de renunciar a aquells gelats tan bons dels voltants
de Piazza Navona, ni als hot dogs, ni a les racions de pizza
mentre observo els carrers de Trastevere. Maleïda excel·lència que
ho torna tot asèptic; tot igual a tot arreu, sense olors ni batecs
d'humanitat imperfecte, sense matisos de poble ni identitat de carrer
i de sang. Els primmirats gestors de l'excel·lència somnien en
uniformes, en marbres, en formes i formes copiades d'algú que les ha
copiat d'un altre que era poderós, i que com que era poderós, tot
allò que feia esdevenia elegància.
Necessito
un crit incívic des d'una finestra cridant “Àngela” “Àngela”
mentre una nena amb la cara bruta i la roba estripada salta dins d'un
bassal i s'enxopa les sabates, i mira amunt, cap a la finestra, i
respon a la seva mare, també cridant, que ja puja, que fa molt bon
dia, i que vol aprofitar l'aigua de la pluja que ahir va caure.
Necessito cadires velles, taules velles amb gravats de lustres de
classes i amors entre parets gastades. Necessito que quedi clar que
el valor de les infraestructures són les persones que les habiten,
les seves ganyotes, les asimetries naturals dels seus rostres gastats
per l'alegria. Lluny l'excel·lència que quan parla excessivament
d'ella mateixa és perquè és només imatge i perquè el que de debò
li importa és la imatge i només la imatge. L'excel·lència de debò
mai no pronuncia la paraula excel·lència; pronuncia la paraula
amic, amor, germà, infant, servei, passió... L'excel·lència de
debò té potser una llauna de coca cola damunt del pupitre; però a
dins del cap i del cor, l'anhel apassionat d'aprendre, de crear, de
triomfar, d'avançar... sense uniformes, ni escuts, ni prestigis
balmats, fets de fum de vanitat i lluor fàtua. Que torni, si us
plau, a les ciutats la llibertat, el dret a ser imperfectes i a
conservar la identitat; no hi ha res com el dolç regust de la
llibertat, de menjar, de vestir, de saltar, de cridar, de ser... Per
què fa tanta por la llibertat?
Subscribe to:
Posts (Atom)