Tot el que està escrit aquí és obra de Jere Soler

Si voleu veure l'altre blog que tinc feu click:

Tuesday, December 28, 2010

"Àcid sulfúric", de l'escriptora Amelie Nothomb. Editorial Anagrama Empúries.


"Àcid sulfúric" d'Amélie Nothomb.

La història és una hipèrbole de la denigrant realitat actual dels Reality Shows.
La prosa de Nothomb es mostra breu, concisa, dotada d'aquella elevada densitat d'informació (quantitat d'informació per mot) que atorga a la narració un atractiu arrossegador, i l'interès i la velocitat lectora que forcen qui llegeix a continuar endavant, a tenir més i més ganes d'esbrinar què passarà, a immergir-se en la història. No hi ha palla. No hi ha frases de farciment que embelleixin una escena. Potser, a l'escena, li manca un punt de preparació, de descripció del context, que si hi fos (amb l'austeritat adequada) no molestaria. La densitat d'informació, no obstant, fa que la narració en general no vagi coixa, sinó ben al contrari.
Alhora, Nothomb, elabora una profunda tasca de treball psicològic dels personatges, sense emfarfecs, i demostrant un profund coneixement, fins al detall, de la complexitat mental i social humana.

Algunes cites interessants que es poden trobar a la novel·la:


“Déu no dormiria com un tronc si hagués de protegir algú”

“És molt més difícil colpejar un individu si en coneixes el nom”

“La guerra revela la naturalesa profunda de les persones”

“Crec que la guerra només revela una de les nostres naturaleses profundes. Hauria preferit mostrar-li la meva naturalesa profunda de pau.”

“Una “cosa a dir” era una frase on no hi havia res de superflu i on s'intercanviaven informacions tan essencials que l'altre quedava marcat per sempre més.”

“Era sorprenent: hi havia moltes més persones buides que no pas plenes. ¿Per què?”

“Si parles, mors; si no parles, mors. Per tant, parla i mor.” (Dita d'Algèria)

“Si sóc un monstre, no deixaré de ser-ho només canviant de bàndol.”

“No abaixi's els braços; t'arrisques a fer-ho una hora abans del miracle.” (Proverbi àrab)

“El menyspreu també consisteix a creure que coneixes el que els altres tenen d'incognoscible.”

“Ningú no és al lloc de ningú”

“L'heroisme és això: no esperar res a canvi.”

Saturday, December 25, 2010

No es treu les sabatilles de la Kitty. El Nadal dels mentiders, com deu ser?

No es treu les sabatilles de la Kitty, que li ha dut un ésser màgic al llarg de la nit; una nit que tothom diu que és de felicitat. La nena, de pocs anys, té el cor tatuat de penes silencioses; mirades que potser han vist sense saber-ho l'espasa freda del diner que decideix qui sobreviu, qui viu, qui malviu, qui travessa un cami de corsec, qui comparteix casa amb l'angoixa fins que la casa ja no hi és perquè algú que un dia amb eufòria va deixar diners als seus pares li manlleva mercès a un paper fred atapeït de lleis i d'exoneracions, de possibilitats de recurs i molta... molta justícia.

No es treu les sabatilles de la Kitty, són suaus i boniques; alhora ella s'aguanta un plor que vol sortir i no pot perquè sempre queda l'esperança del “potser ho portaran ara” “Potser la bicicleta que en secret vaig demanar d'amagat de la mama apareixerà darrere d'una porta, o a sota d'un llit”. Però de fet la bicileta, en el fons en el fons, tant li és; el que li dol de debò són les cares llargues bo i aquest sol radiant que fa sota d'aquest cel tan net i tan esbandit. Si és bell el sol ¿per què no podem estar contents? Si hi ha tant de bosc, tant de mar, tant de prat, tantes muntanyes, tanta profunditat dins la mar, tanta amplària en el paisatge... ¿per què no tenim res, i el poc que tenim diuen que no és nostre? ¿Per què hi ha qui, mentre aixeca un pal de golf, maleeix la mala sort de la lleugera caiguda de la borsa que li ha fet baixar unes xifres, i alhora la nena de les sabatilles de la Kitty viu en un funeral on ningú no consola els orfes ni les vídues, on ningú no sent llàstima per cap difunt ni li lloa les virtuts i la bonhòmia de cap pobre mort? ¿Per què són tan ben tractats els morts i tan durament jutjats els vius? ¿Per què hi ha qui quan escolta una frase que mou a la solidaritat enmig d'una missa s'aixeca enfurismat i crida que no s'ha de barrejar la política amb la religió? ¿Per què és tan important el mercat dels valors i tan relativa i tan oblidada la importància del somriure de les persones? ¿Per què es vesteixen tan correctament els qui treballen xuclant la vida dels més febles, i donen la mà als presidents i als ministres i als reis i als cardenals; mentre les seves filles són casades per cardenals vestits de porpra, fins que un dia ells van a la presó (i no pas tots)?

No es treu les sabatilles de la Kitty; plora, però a ben poca gent li sap greu que plori; i els que de debò ho senten, són anomenats ingenus, demagogs, sensiblers, adoradors de la confitura i de la blederia.... per la nafra de creure fermament en la idea que defensa que l'essència de la política, de la religió, de la vida... hauria de ser que a tothom li importés de debò de debò el plor dels infants.

Friday, December 24, 2010

Bon Nadal, des de la mar que porto a dins.


Bo i ser Nadal, tot s'ha de dir, després de l'abús d'aliments, neons, estridències, consum... un enyora, des de la foscor del fred, aquells espais de llum que quan la calidesa torni, ens acolliran amb una tendresa especial.
Des d'aquest temps de festa i soroll, recordo els paradisos eterns que conservo a dins enmig del fred i de les veus desafinades d'uns veins que celebren un sopar de Nadal d'aquells tan tradicionals...
Repeteixo, i mai no me'n cansaré, fraternitat i tendresa per tothom.
Però ara permeteu-me substituir els turrons, les cintes de colors i les "sambombes" per una cala perduda enmig de la natura, i res més.
BON NADAL!

BON NADAL!





Al llarg dels últims dies he realitzat un petit exercici de pràctica literària improvisada. Sense argument, m'he llançat a escriure una història que no sabia on em duria, com aquell que sense destinació, agafa un camí indeterminat. M'he acostat a un Betlem etern, de ficció, gratant dins els racons dels meus records i del meu inconscient.
Poso punt i final a aquest exercici que he portat a terme més com a disciplina d'aprenentatge que per gust. El meu camí literari és un altre: necessita que l'argument estigui perfectament definit abans de començar a traçar un sol mot; necessita, també, caminar per escenaris no escrits, i el de Betlem ha estat escrit i reescrit un munt de vegades; necessita la frescor de la neu, del bosc, de la natura, austeritat de mots i un xic de poesia amagada rere una prosa curta. Tot plegat ben diferent a aquest Viatge al Pessebre que deixo en aquest blog com una ofrena a l'exercici de dit, sense més pretensió que fer footing (literàriament parlant).

Aprofito per a desitjar un BON NADAL a totes les persones de la humanitat: laics i creients, jueus i gentils, protestants i catòlics, budistes, agnòstics, ateus, arbitres de futbol, dentistes, controladors aeris, ministres, botiguers, fabricants de mitjons, cantants, tertulians de televisió...
Digueu-li soltici, Nadal, Quetzcoatl o Festa de la Llum... Que duri molts anys la festa que reivindica l'amor i la fraternitat entre totes les consciències.
.
.

Viatge al pessebre (VI). Nit de Nadal.


En Quirze reconeix que la nau dels homes del segle XXI, malgrat les seves limitacions tecnològiques, té un aspecte encisador; i que sens dubte es tracta de l'estel de Nadal que la Bíblia narra en una infinitud de línies temporals. Potser per això accepta de pujar-hi i fer-hi un tomb, dirigint-se, amb el GPS, fins al punt que els ha convocat a tots en aquest temps i en aquest espai. En Quirze els revela l'instant exacte del naixement, mercès a les investigacions del tercer mil·leni.
Al llarg del trajecte, contemplen estranys llampecs que espeteguen al voltant de la volta del cel.
-Hem tingut sort. Molts intenten d'entrar i no poden. -explica Quirze.
-Què vols dir? -demana Joan.
-Els del meu temps han blindat l'espai-temps d'aquestes coordenades; ecologia dimensional.
-Collonades! -exclama Manel.
-No són collonades. A l'espai-temps també hi ha d'haver parcs naturals. Si no n'hi haguessin els turistes degradarien excessivament el futur; ja prou malmès està.
-Així doncs, allà a on anem, només hi serem nosaltres? -pregunta el cardenal Urueña.
-Probablement. Però no se sap mai. El futur és immens. No es pot descartar que alguna civilització de desenes de milers d'anys endavant hagi aconseguit de saltar-se les proteccions.
-Has viatjat mai cap al teu propi futur? -li pregunta en Joan.
-Sí, però n'hi ha tants, de futurs! -exclama en Quirze -. I cal anar amb compte.
-Amb compte?
-És clar! -exclama com si fos evident. Tot seguit somriu compassivament -. Vosaltres sou els pioners dels viatges; cal comprendre la vostra ingenuïtat. Heu de saber que quan vas al passat ja no pots tornar al món que vas deixar. T'encamines sens remei vers un futur desconegut. De cada instant brollen infinits futurs diferents, i cada consciència només pot caminar per un d'ells. Si torneu enrere, a qualsevol punt del passat, en aturar-vos, qualsevol línia temporal que agafeu us conduirà vers un futur diferent. Heu perdut per a sempre el vostre món. Si torneu al vostre temps hi haurà persones diferents a les que hi havia quan vau partir. Els resultats dels partits de futbol, de les loteries, la climatologia... tot serà diferent, perquè depèn de magnituds físiques indeterminades que obeeixen les lleis de la quàntica. I la quàntica funciona amb l'atzar. Els òvuls que us han fer qui sou seran fecundats per espermes diferents i ja no sereu vosaltres, ni els vostres pares seran ells, ni els vostres avis. Viatjar al passat és perdre per a sempre el vostre món; potser per això a vosaltres, als primers viatgers, la història de la ciència us considera uns herois. Quan jo anava a escola, sortíeu al meu llibre de tecnologia.
-Impressionant -fa joan.
-No he entès res -conclou el cardenal Urueña.
-El gran problema dels clergues, i de l'església en general, és l'analfabetisme científic dels seus pensadors -assevera Quirze -. Una mica de ciència ens hauria estalviat un bon feix d'injustícies.
-Veig que el futur també és ple d'ateus i de laïcistes. -pronuncia, amb fredor, el cardenal.
-Vostè no sap si sóc ateu o creient. Hi ha moltes formes de creure.
-Oi tant! Sobretot quan un es fabrica un déu a la seva mesura.
-De déu, jo no en sé gaire -en Quirze es comença a posar nerviós -. Potser perquè ell no se m'ha mostrat excessivament. En tot cas prefereixo no inventar-me'l com fan les seves sectes.
-Tranquils, companys, tranquils... -diu Joan intentant de posar pau-. No discutiu, que no us posareu d'acord; que sou d'èpoques massa diferents i això pesa força.
-A la meva època, també n'hi ha uns quants com aquest -fa Quirze amb expressió de desesper.
-Estem arribant! -crida Pere, emocionat, fent-los perdre el fil de la discussió.
A l'exterior de la nau la foscor és tan intensa que es fa difícil distingir res fora del lleu guspireig d'una foguera envoltada d'ombres.
-Atura't al damunt de la construcció! És com un estable, oi? -demana Manel.
-Per què damunt de la construcció? I si s'ensorra? -demana Marcus, que fins al moment havia romàs callat de tan fora de lloc com se sentia.
-Perquè al meu pessebre jo sempre posava l'estrella damunt del portal.
-Ja hi tornem! -exclama en Joan burleta -. I després algú s'ha de posar a cagar, oi? En tot pessebre hi ha d'haver un caganer!
-Deixem els sentimentalismes, senyors -decideix Pere -, i aturem la nau a una certa distància de l'estable, no fos cas que provoquéssim una desgràcia.

Caminen pel sòl estopós del camp de Betlem en direcció a una foguera immensa que un home d'una cinquantena llarga d'anys va atiant. L'home du una túnica fosca, una mica esparracada, i té una barba que li arriba al pit.
-És Sant Josep! -exclama en un mormoleig el cardenal. El fan callar.
Arriben fins al personatge i el saluden.
-Shalom!
-Shalom! -respon l'home, amb un punt d'inquietud a la mirada.
-Som àngels de Yaveh i venim a adorar el mesies! -exclama Quirze, amb la túnica blanca refulgent i la mà dreta alçada amb el palmell obert.
-Calla boig! -protesta en Joan -. Ni ell ni cap de nosaltres no som àngels. Som homes com tu, i ens agradaria molt veure el nen i la seva mare.
L'home de la túnica fosca sembla atordit.
-D'on veniu, i qui sou? -demana amb desconfiança.
-Venim d'un país molt llunyà. Hem vingut seguint l'estrella -explica en Manel -. Sabem que la teva esposa ha tingut un fill, i que aquest nen és especial.
-Sí... bé... Jo sóc només un home humil, i tan sols intento sobreviure. I últimament només em passen coses estranyes. No sé gaire de què em parleu... però si voleu veure Miriam i el petit Yeshua... us els presento.
-Valga'm Déu! -exclama el cardenal -. Hem encertat de ple! Verge Santíssima!
-Tranquil, eminència... -fa Joan -. Mantingui la serenor, que són persones com nosaltres.
-No són persones com nosaltres! -el clergue s'enutja -. El que passa és que tu ets un descregut!
-Feu el favor de deixar de discutir que encara l'espantarem i no ens deixarà veure el nen! -exclama Quirze.
Arriben a l'estable. Al fons de la construcció de fusta, apareix la paret de la muntanya i una cova esculpida dins la roca. Primer hi entra Josep, i després els visitants. El primer que els sobta és la fortor de l'ambient, la pudor d'excrements, i la claror ataronjada i dansant d'una petita foguera que il·lumina la cova.
-Miriam! Ens vénen a veure!
Ajaguda a terra, damunt d'una manta, molt a prop de la foguera, una nena d'uns dotze o tretze anys els mira amb ulls d'espantada. Als braços hi du una criatura adormida.
-Bona nit! -van dient els homes, un rere l'altre. La nena els somriu amb timidesa.
-Aquesta criatura no pot ser la Santíssima Verge -assegura el cardenal.
-Per què dieu això, eminència? -demana Joan.
-Que no ho veus? Si va bruta com una guilla. Déu meu, quina pudor. I no té ni dotze anys. I aquest nen que du als braços, si gairebé és negre!
-Parli amb respecte -li diu Quirze, parlant amb una seriositat que fins ara no havia mostrat -. Estem a casa seva, com a mínim hem de respectar la seva hospitalitat.
-Casa seva? -continua, el cardenal, mirant a tort i a dret -. Això no és casa seva, en tot cas és un pessebre. I per aquests paratges n'hi deu haver molts de pessebres. Sens dubte, és un error. Probablement Jesús està naixent en algun altre indret d'aquest poble.
-A qui busquen? -els pregunta Míriam, visiblement incòmoda.
-Busquem una mare verge! -crida el cardenal.
-Una mare verge? -demana la noia -. Però com pot ser això? -i trenca a riure.
-Ja he sentit prou! -fa el cardenal. I s'aixeca bruscament -. Us espero a la nau. No puc suportar aquesta pudor ni un segon més.
Rere la noieta, i enmig de la penombra, esbufega un bou.
La noia entristeix la mirada.
-Ho sento -diu -. Si he dit alguna incorrecció, perdonin-me.
-De cap manera -fa Joan -. Puc fer un petó al nen?
La noia li posa la criatura als braços, i Joan, que no creu en res, sent un truc al cor, com un desig intens de creure que aquell ésser petit i indefens és el creador de l'univers. De moment, però, es limita a fer-li un petó, i, sense saber per què, es posa a plorar. El nen obre els ulls i li somriu.
Un a un, la resta d'homes van agafant la criatura, la besen, somriuen, la bressolen. A l'últim la tornen a la seva mare, que apareix satisfeta i tranquil·la.
S'acomiaden de la família i surten de la cova.
-Ja està! -fa Manel, amb llàgrimes als ulls.
-Sí, increïble! -exclama Joan.
-I sa eminència, on és? -demana Pere.
-Deu ser a la vostra cafetera, esperant de marxar al segle XXI -diu Quirze.
-No deies que en una de les línies temporals es quedava amb Jesús? -li demana Joan.
-Sí, però no pas en aquesta.
-Jo em quedo -decideix Joan.
-N'estàs segur? -en Quirze ho pregunta tenint molt clara la resposta.
-Del tot.


*

Deu anys més tard.

El veu al cep. Les mans travades a la fusta. Els turmells al costat de les mans. La columna torçada fins que el nas gairebé li toca la pols vermella del camí. S'hi acosta. Li acaricia els cabells atapeïts de polls que salten. El castigat alça com pot els ulls i el veu plorant.
-Fuig canalla! -li etziba, escopint-lo.
-Per què t'han posat aquí? -li demana el nen sense immutar-se
-No n'has de fer res. Fuig! -crida; i estossega; i mou el cap per espantar-se les mosques que se li enganxen a l'esquena nua. Una nena de la mateixa edat que el nen s'apropa a l'home i li acosta un bol d'aigua als llavis.
-Per què està aquí? -demana el nen a la nena.
-Perquè no ha fet tota la feina com calia. -respon ella sense mirar-lo als ulls.
-Quina feina? -insisteix ell.
-La seva feina. La que havia de fer. -la nena s'eixuga una llàgrima.
-Marxa! -crida l'home, des del terra, esverat, dirigint-se al nen -. Filla! Llança-li una pedra! Fes-lo fora! Si ve l'amo encara et castigarà a tu per estar de xerrera. Fes-lo fora!
La nena agafa un roc i el tira als peus del nen sense gaire convicció. Ell fa un salt però no se'n va.
-Qui és l'amo? -demana, el nen, tossut.
-L'amo és l'amo -li diu la nena. Nosaltres som de l'amo.
-I tu? Algun dia et voldries casar amb mi? -pregunta el nen.
-Jo sóc una esclava... com el meu pare. -respon ella. Tot seguit, corre cap a dins de la casa. L'home des del terra continua insultant el nen, que malgrat tot, agafa el bol d'aigua i l'hi torna a acostar als llavis.


*

Thursday, December 23, 2010

Viatge al pessebre (V). Un dia abans de Nadal.


Passa el dia ensenyant-los les rodalies. L'enuig inicial se li transforma en resignació. Fet i fet, ells manen, ells l'havien de venir a buscar; encara que no des de quaranta anys més al futur de la seva partença. Per què han trigat tant?
El cardenal s'esgarrifa de tanta misèria; la manca d'higiene, les mirades animals dels impulsos no educats, les riallades, la lepra... S'amaga el fàstic perquè sap que d'ara endavant aquest serà el seu món. Manel i Pere intenten ser tan educats com poden amb Joan, el viatger. Li agraeixen la comprensió, valoren el seu heroisme; digne d'admiració, tenint en compte que no té fe en Crist com a Déu vivent. I en Marcus, destarotat, rep una lliçó accelerada d'història humana, la història del futur de la seva espècie, i diu que vol viatjar amb ells al segle XXI i que sigui el que Apolo vulgui.
A la vesprada, tornen a la nau: una esfera daurada inserida al cor d'un estel de tres dimensions; i se'n van a fer un passeig a temps real, sense desplaçaments temporals.
-Hi ha una funció que no coneixes -diu Pere al viatger
-...?
-Un GPS temporal.
-Què vols dir?
-Tenim les coordenades del punt del naixement; el que es visita en peregrinació al segle XXI.
-El que se suposa que és el punt del naixement.
-Sí, però la suposició té molt de fonament; i si no és allà, serà a cinquanta metres.
-Però us falta conèixer l'instant.
-Exactament. Tu no en saps res?
-Només porto dues setmanes aquí. El que sí que sé és que hi ha un cens. I he trobat l'hostal.
-L'hostal? El de Betlem?
-Sí.
-Ah, molt bé! Ara farem cap vers el pessebre.
-Ara?
-Sí.
Pere introdueix les coordenades, i la nau s'alça fins al punt que el Sol, que ja s'amagava, torna a il·luminar-los amb els últims raigs del dia. El viatger assaboreix el plaer de volar quan el fons és de vidre transparent, mai no s'hi ha acostumat. Ens deixem atrapar per la rutina, que s'endú la bellesa de les primeres sensacions. Amb l'acció de volar mai no li ha passat; sempre fimbra.
-Espera. Allà! -crida en Manel -Una llum blavissa! Atura't, Pere, atura't. Enfosqueix. Que no ens vegin.
-Si enfosquim no podrem volar més de trenta segons.
-Doncs aterra. A les fosques. Apaga els llums i aterra.

Caminen, allunyant-se uns cent metres de la nau, fins a una claror blavissa que dibuixa ombres gegantines al sòl de Betlem. El focus els queda ocult rere unes palmes. Algú es mou i dansa al seu entorn.
-Déu dels cels! És un àngel! És l'àngel i els pastors! -exclama el Cardenal Urueña, caient de genolls. Tots plegats s'amaguen rere unes alzines.
-“Glòria a Déu a les alçades i a la Terra pau els homes, que són estimats per Déu! Aneu i digueu als vostres companys que ben a prop d'aquí, allà on deixeu reposar els vostres animals, està naixent el salvador de la humanitat, aquell qui portarà el missatge que esteu esperant!” -l'àngel va vestit amb una túnica blanca que refulgeix, i té aspecte humà; és força jove.
Els pastors es posen a córrer i fa l'efecte que tenen molta por. L'àngel continua amb els braços oberts, i, quan es queda sol, es tomba vers els viatgers del temps amb expressió de burla.
-Sortiu de l'amagatall, capsigranys! Sóc un company!
-Un company?
-Sí. Fa milers d'anys que sabia que éreu aquí. Els llibres sagrats del meu temps parlen de vosaltres.
-Jesús! -exclama el cardenal, posant-se la mà al front.
L'Àngel es presenta.
-Quirze. Quirze Jofresa Nascut mil tres-cents vint-i-dos anys després de la vostra marxa.
-I et dediques a enganyar pobres pastor? -li etziba Joan.
-Joan... Joan... el moralista... Heu vingut a la trobada de viatgers del temps més nombrosa de tota la història dels Homo sapiens. La primera trobada fou el 7 de maig de 2005, a l'East Campus Courtyard de Cambridge; la recordeu? Doncs allò van ser (o seran) quatre gats si ho comparem a la gentada que es reunirà aquí en el moment del naixement de Jesús. I sàpigueu que jo només vetllo perquè s'acompleixin les escriptures. Hi ha d'haver pastors.
-Si. I un caganer. -fa Joan -. Podries ser tu.
-Molt graciós -respon Quirze -. I que consti que vinc a ajudar-te.
-A mi?
-Sí. Ets tu qui s'ha de quedar amb Jesús, i no el carca del cardenal. -diu, i es mira el clergue amb una ganyota de menyspreu -. No et vull explicar els efectes que varen produir damunt la humanitat la seva influència en Jesús.
-Així doncs... si vaig produir aquesta influència tan negativa... és que em quedo jo i no l'ateu aquest! -exclama el cardenal amb to d'ofès.
L'Àngel, en Quirze, es tomba vers els altres homes amb expressió de desesperació i pregunta retòricament:
-¿Que és que no els obligueu a formar-se una mica en ciència abans de deixar-los pujar a la vostra màquina? Eminència! En una de les línies possibles de futur, vostè es queda aquí; en una altra de les línies s'hi va quedar en Joan, raó per la qual vostès han aparegut en aquesta mena de cafetera en forma d'estrella; i en una altra línia de futur, s'hi torna a quedar en Joan, gràcies al fet que sóc aquí i que me'n cuidaré personalment. No subestimin la meva tecnologia. Per a mi, vostès, són prehistòrics.
-Això que expliques també ho sabem al segle XXI -diu en Manel.
-Tu, potser sí. ¿I també sabeu que a cada instant es genera una xifra desorbitada de línies de futur diferents, i que cada consciència va a espetegar a cadascuna d'elles, de manera que a cada instant es multipliquen les consciències, i que per tant cada persona té molts jos futurs en diferents línies?
-Deixeu córrer... -fa en Joan -. Jo el que tinc ganes és de veure el nen i fer-li un petó...
.
.

Wednesday, December 22, 2010

Viatge al pessebre (IV). Dos dies abans de Nadal.

Els veu davallar de la nau amb aire de fatxendes; ningú no diria que són científics. I la discreció, de totes totes, no és el seu fort. El viatger els reconeix de seguida. Estan més vells. Quaranta o cinquanta anys més vells que l'altre dia quan s'acomiadà d'ells a l'hangar de la Fundació. Tots dos homes vénen acompanyats d'un tercer personatge ensotanat a qui no sap identificar. Marcus és a terra, prostrat, tremolant com una fulla sense comprendre res de res.
-Què hi feu aquí? -els demana el viatger sortint de rere un bruc i espantant-los de valent.
-Dimonis, Joan, quin ensurt! No ens pensàvem que fos tan fàcil de trobar-te. -diu un d'ells; el que llueix un bigoti petit i retallat i va vestit de militar.
-Sóc jo qui us ha trobat, Pere. Seria impossible no aconseguir-ho amb el circ que esteu muntant. A hores d'ara tot l'exercit de Roma estarà en camí per a venir-vos a adorar. -diu això i es tombà cap a Marcús que aixeca el cap i fa uns ulls com plats. Resta immòbil, paral·litzat, sense esma per a pronunciar cap mot.
-Venim del temps “quaranta”, comptat des de la teva partida -fa l'altre home, un dels dos que coneixen el viatger, concretament el que du una camisa de quadres i uns pantalons texans.
-Prou que ho veig, Manel; esteu fets unes bones mòmies. I per què tants anys després de la meva marxa? I el mossèn qui és?
-Eminència... -el recitifica Pere -. És una eminència. Et presento el cardenal Urueña, nunci del Vaticà a l'Estat Espanyol.
-Alsa aquí! -exclama el viatger -. Ha vingut a conèixer el protagonista de la seva fe? No li fa por decebre's?
-No facis broma, Joan. Sabem més que no et penses. Concretament sabem més que tu sobre els efectes de la teva missió.
-Els efectes de la meva missió?
-Exactament. Els efectes de la teva missió. Perquè el cas és que al temps del que venim sabem molt bé, i fil per randa, tot el que faràs quan trobis el mesies.
El viatger resta en silenci. Es grata el cap. Tus.
-I què se suposa que faré? -demana finalment un xic nerviós.
-No és tan sols el que faràs, fill meu -li diu el cardenal Urueña -. És més el que no faràs que el que faràs. Per això som aquí. Per a substituir-te en aquesta meravellosa missió d'acompanyar el mesies en la seva creixença.
El viatger estrafà una expressió com de perplexitat.
-A veure, a veure... Què m'esteu dient? Que em passaré tota la vida de Jesús, aquí, en aquesta merda de temps? Això és el que em dieu.
-Això és el que faries si no haguéssim vingut. Recorda que venim del futur -assevera en Pere molt tranquil.
-Doncs no ho faré. Vam quedar que seria testimoni del naixement, del pessebre, i que tornaria d'immediat al meu temps. Aquest era el tracte i aquestes continuen essent les meves intencions.
Es fa un silenci estrany.
-Sembla que per alguna raó trencaràs aquest propòsit -diu a l'últim en Manel -. I volem impedir-t'ho. I volem més encara.
-Més?
-Sí. El cardenal serà qui es quedarà a alliçonar Jesús en el teu lloc.
-Esteu bojos. Quina mena d'humilitat és aquesta? ¿Com pot un clergue, que se suposa que creu fermament que Jesús és déu, disposar-se a alliçonar-lo?
-Tampoc és això, fill meu... -fa el cardenal -. Més que alliçonar-lo, és aplanar-li el camí. Jesús no deixarà de ser un nen, un adolescent, i en la seva part humana tindrà unes dificultats que jo li podré estalviar.
-Oi tant que tindrà dificultats! Perquè és un ésser humà. Em sent? -el viatger emfatitza -. De Déu no en té més que vostè o que jo...
-Quina blasfèmia! -exclama el cardenal -. Sigui com sigui, fill, no et venim a demanar l'opinió sinó a comunicar-te la decisió de la Junta de la Fundació.
-Què passa? Que després de quaranta anys han aconseguit guanyar els integristes, a la Fundació?
-Ningú no és integrista, Joan -diu en Pere -. A més... hi ha més coses... encara no saps quina una en faràs.
-Quina una en faré?
-Vam quedar de no dir-li -fa el cardenal.
-Diguin-m'ho!
-T'ho direm si això et plau -diu en Manel -. Salvaries Jesús de la mort; però estem aquí per evitar-ho.
-Com?
-El que has sentit. L'ajudaries a evitar la crucificció. De fet, en el temps d'on venim, mirant enrere, això és el que va passar.
-Genial!
-No saps què dius, criatura! -exclama el cardenal -. Si Jesús no mor, no hi ha redempció. Per culpa teva, la humanitat d'on venim viu amb el pecat original.
-Esteu bojos. I això que acaba de dir, eminència, demostra el seu error. ¿M'està dient que vostè, si arriba el cas i es queda aquí de preceptor del mesies, l'esperonarà vers la mort?
-És el que vol Déu pare, fill meu.
-Déu, cas que existeixi, no pot voler la mort de ningú.
-No és que la vulgui, és que la necessita. És una exigència de la redempció. Està escrit des de fa molts segles.
-Escrit per fanàtics com vostè. ¿Com és possible que l'espècie que ha estat capaç d'inventar màquines del temps tingui tan poques llums?
-No ens obliguis a emprar la força, Joan -diu en Pere -. Obeeix la Fundació i accepta que el cardenal es posi en el teu lloc.
Torna el silenci. Marcús, el romà, es va aixecant de terra, esbufegant de nervis, i mormolejant pregàries antigues que la seva àvia li ensenyava de petit.
-I jo podré fer molt -afegeix el cardenal -. Podré aconsellar Jesús que parli de l'església d'una manera més concreta, a l'evangeli tot queda molt difús; podré treballar perquè declari ell mateix el dogma de l'Immaculada Concepció de Maria, el de l'Assumpció, el de la Maternitat Divina... L'evangeli no diu res de tot això i aquesta mancança ha fet perdre la fe a molts. També aconseguiré que deixi ben clar que les dones no poden ser sacerdots, que els sacerdots no es poden casar, i l'error terrible d'identificar el judici final amb el servei als pobres, recordes?
-Què vol dir?
-Si home, fill meu, allà on diu: “Perquè vaig tenir gana i em vas donar de menjar... Perquè vaig tenir sed i em vas donar de beure...” Aquest paràgraf és molt perillós perquè centra el judici final exclusivament en l'amor sensibler i de color de rosa... sense tenir en compte els dogmes, la fe, els sagraments, la doctrina...
-Increïble! -exclama el viatger, fent que no amb el cap.
.
.