Tot el que està escrit aquí és obra de Jere Soler

Si voleu veure l'altre blog que tinc feu click:

dimarts, 23 de juny del 2026

Relativitzar les pròpies posicions i les dels altres



Potser el que més molesta d'una persona, o una de les actituds que més molesten, és la convicció que l'única interpretació possible dels fets és la d'ella; les altres són errors, mals punts de vista, indicis de mala fe, senyals de favoritismes, de privilegis potser. Una persona que creu en l'error i en l'encert com a posicions inamovibles cau en una mena de maniqueisme que de vegades resulta sorprenent.

La democràcia no ha de ser necessàriament votar-ho tot; de vegades, per una raó purament operativa, la democràcia és votar un equip, un projecte, un govern, i deixar-lo governar amb totes les conseqüències. Si no ho fa bé, o no segueix allò que va prometre quan va ser votat, tocarà acomiadar-lo, o fins i tot en alguns casos denunciar-lo; però és aquest govern el qui ha de governar, el qui ha de prendre decisions, aquestes decisions no es poden votar contínuament perquè quan això succeeix la direcció d'una iniciativa de govern no té rumb. Proveu de jugar a escacs en equip i decidiu cada jugada per votació; si us enfronteu a una única persona coherent i mínimament formada, perdreu. 

Això és el que no accepten determinades persones que votarien fins i tot si canviem la sala de reunions o continuem on som. És cert que Suïssa funciona una mica així; els referèndums són el pa de cada dia; però Suïssa és Suïssa i no tot va tan bé com volen fer creure. Suïssa és un lloc on vaig sentir de seguida ganes marxar, i no podria dir-vos per què, però no tinc ganes de tornar-hi. La gent és estranya, riu poc, et mira de cua d'ull, i tots i totes tenen vocació de policia; els fas por perquè ets estranger; els fas por si no ets ros; els fas por si fas alguna cosa que se surt del normal; els fas por si fas massa soroll; els fas por si ho trobes tot massa car. Hi pot haver algú simpàtic, no es pot generalitzar. Vaig trobar una persona amable i simpàtica, i llavors em va explicar que era italiana.

Tornant al tema: la manera com veig les coses és només la manera com veig les coses; qui pensa diferent no és un manipulador per pensar diferent, potser només és sincer, i qui calla no sempre atorga.